کد خبر: 8549
1400/12/26 - 16:57


استاندار زنجان در نشست خبری مطرح کرد:

اختلاف بالای طبقاتی در زنجان

محسن افشارچی: مشکل اصلی مردم «معیشت» است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- استاندار زنجان با تأکید بر روند رو به پائین تورم در کشور و به‌تبع آن استان زنجان می‌گوید: مشکلی اصلی مردم مسائل اقتصادی است و ما با برنامه‌ریزی‌های کوتاه و میان‌مدت سعی داریم تا زمینه را برای رضایت عمومی فراهم کنیم.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در آخرین نشست سال 1400 با اصحاب رسانه استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب، پتروشیمی، اقتصاد دیجیتال و مهم‌تر از همه بازار، ابراز امیدواری کرد تا سال 1401 با اخبار خوب و خوشی که در راه است، بتواند تا حدودی زنجانی‌ها را خوشحال کند.

افشارچی در رابطه بااینکه علت «تعویض» و نه «تغییر» مدیران برخی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان به صدای زنجان گفت: خدابنده یکی از شهرستان‌های مستعد در حوزه کشاورزی است، این منطقه نیاز به فرمانداری قوی با تخصص کشاورزی دارد تا بتواند با استفاده از ارتباطاتی که به جهت قرارگیری در سمت‌های بالای کشاورزی داشته است، وضعیت کشاورزی خدابنده را مطلوب کرده و جایگاه آن را ارتقا دهد.

افشارچی در خصوص ابقای برخی مدیران اسبق ادارات در سمت چند سال پیش نیز ادامه داد: بنیاد شهید یکی از ارگان‌های تخصصی است! مدیر جدید به جهت حضور چند سال قبل خود در این سمت، با خانواده شهدا و ایثارگران و موضوعات مربوط به آن‌ها آشنایی کاملی دارد.

وی با دفاع از انتصاب اساتید دانشگاه در سمت مدیرکلی برخی ارگان‌های اجرایی تصریح کرد: یکی از این مدیران، تنها کارشناس رسمی بخش خصوصی در حوزه محیط‌زیست است و دیگر مدیر مدنظر نیز باید حتماً دانشگاهی باشد تا بتواند در پارک علوم فناوری مشغول به خدمت باشد. معاون بنده نیز تخصص عمران آب را دارد، خب با توجه به وضعیت آب استان چه کسی را انتخاب می‌کردم؟ ضمن اینکه مدیران انتخاب‌شده را توانمند دیدم والا در دانشگاه دوستان زیادی را دارم اما من با توجه تخصص و توانمندی، این دانشگاهیان را در سطوح مدیریتی به کار گرفتم.

اعتقادی به برخورد گزینشی با رسانه‌ها ندارم!

افشارچی در خصوص گلایه برخی از خبرنگاران نسبت به برخورد گزینشی روابط عمومی استانداری زنجان با رسانه‌ها عنوان کرد: به‌شخصه اعتقادی به برخورد گزینشی با رسانه‌ها ندارم! تا وقتی‌که من استاندار زنجان هستم درِ استانداری به روی خبرنگاران و اصحاب رسانه باز است! ازاین‌پس در تمامی نشست‌های خبری استانداری، تمامی رسانه‌ها از طرف من دعوت‌اند! خبرنگاران با ارائه کارت خبرنگاری باوجود عدم دعوت روابط عمومی می‌توانند در نشست‌های استانداری شرکت کنند!

این مسئول بر لزوم پیگیری مطالبات خبرنگاران از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد و افزود: آقای امرالله حسنی، سرپرست این اداره کل در حال تدوین برنامه‌های خود هستند که این موارد را به‌دقت بررسی می‌کنم.

اختلاف طبقاتی بالا در زنجان بر اساس ضریب جینی!

افشارچی در بخش دیگری از اظهارات خود از نتیجه دادن برخی برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها در حوزه اقتصادی و اجتماعی استان خبر داد و افزود: ادعا نمی‌کنم تیمی که انتخاب کرده‌ام افراد ایده آل هستند اما تمامی سعی خود را داشته‌ام تا توانمندان در تیمم حضور داشته باشند. حکمران محلی برخی پارامترها در اختیار دارد و همه‌چیز در دستش نیست. ما باید برای رسیدن به بررسی تولید ناخالص داخلی و جایگاهی که داریم، شاخص اقتصادی و اجتماعی استان را بسنجم.

این مسئول با اشاره به آمارهای مرکز ملی آمار ایران عنوان کرد: تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های ارزیابی رشد اقتصادی است. در تولید ناخالص داخلی که یکی از شاخص‌های ارزیابی رشد اقتصادی استان است، در 9 سال گذشته در ردیف 22 تا 27 قرار داشتیم. در اقتصاد از ضریب جینی برای سنجش فاصله طبقاتی استفاده می‌شود که متاسفانه این ضریب برای زنجان خیلی هم پائین نیست. بر اساس مقایسه‌ای که بین زنجان با 5 استان اردبیل، گیلان، قزوین، کردستان و همدان داشته‌ام، ضریب جینی زنجان پس از همدان در دریف دوم قرار گرفته است این یعنی، اختلاف طبقاتی در زنجان بالاست و باید برای پائین آمدن آن تلاش کنیم!

افشارچی در تشریح شاخص تولید و توزیع ثروت نیز عنوان کرد: میزان مالیات استان زنجان برای سال جاری، 3 هزار و 300 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده بود که باید به خزانه ملی واریز می‌شد. این میزان برای سال آینده برای کل استان‌ها افزایش‌یافته که در برنامه اعلامی برای زنجان مبلغ 5 هزار و 900 میلیارد تومان ثبت‌شده است. با احتساب بودجه آینده به مبلغ 8 هزار و 400 میلیارد تومان و میزان مالیاتی که در سال 1401 باید به خزانه واریز شود، نسبت منابع به مصارف، 71 صدم است! یعنی من به‌عنوان استاندار زنجان و کل مجموعه استانی و نمایندگان برای گرفتن منابع دیگر، نباید اجازه دهیم که سقف مالیاتی بالا رفته و علاوه بر آن کاری کنم تا میزان بهره‌مندی استان از بودجه‌های ملی را افزایش دهم!

به گفته این مسئول، متداول‌ترین و درعین‌حال صحیح‌ترین راه محاسبه نرخ تورم متوسط 12 ماهه است که به آن تورم سالیانه گفته می‌شود. تورم نقطه‌به‌نقطه نیز تغییرات شاخص تورم را نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه می‌کند. به‌عبارت‌دیگر تورم نقطه‌به‌نقطه از بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در هرماه نسبت بـه ماه مشابه سال قبل حاصل می‌شود.

«بر اساس آمارها در بهمن‌ماه امسال تورم منتهی 12 ماهه در استان زنجان 46.6 درصد و تورم نقطه‌ای 36 درصد است که این شاخص در کشور به ترتیب 41.4 درصد و 35.4 درصد است، این در حالی است که شاخص کل استان در بهمن‌ماه امسال بر اساس سال پایه 1395=100، برابر با 396.4 است.»

**چرا باگذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت، تغییری در معیشت مردم رخ نداده است؟

این مسئول در پاسخ به اینکه «چرا با گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی که البته برخی از نماینده‌های مردم استان در مجلس نیز بر آن تاکید داشته و به مردم خبر خوب اتمام وضعیت دشوار معیشتی با به روی کار آمدن دولت را نوید می‌دادند»، هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است، عنوان کرد: برای رسیدن به این شرایط باید کارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت را انجام داد. در حوزه کوتاه مدت، ایجاد بازارهای موازی و راه‌اندزای جمعه بازار، بازارهای دیجیتال و سامانه‌های مجازی بوده است. اقدامات میان‌مدت، شامل برنامه‌های اجرایی برای رسیدن به رشد اقتصادی است که در حال انجام است.

افشارچی بابیان اینکه شاخص معیشت، تورم است که در حال حاضر رو به پائین است، ابراز کرد: درگذشته اتفاقات بدی افتاد، در سال آینده نیز بودجه با کسری همراه خواهد بود و وضعیت آن‌چنانی نیست. در سال گذشته، بانک‌های استان 21 هزار میلیارد تومان وام اعطا کردند که از این میزان 8 هزار میلیارد تومان به صنعت و 2 هزار میلیارد تومان به حوزه کشاورزی اختصاص‌یافته است درحالی‌که بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بانک‌ها در این حوزه 6 هزار میلیارد تومان اعطا کرده‌اند که 5 هزار میلیارد تومان آن به سرمایه در گردش اختصاص‌یافته است! این دست از کارها سبب سوداگری در جامعه می‌شود.

وی بابیان اینکه تورم علل مختلف دارد که بخشی از آن به پول زیاد برمی‌گردد، افزود: ما سعی داریم تا بازارهای موازی را گسترش و توسعه دهیم تا وضعیت معیشت مردم بهبود یابد. البته رسیدن به رفاه موردقبول نیازمند زمان است که با رشد اقتصادی تدریجی قطعاً محقق می‌شود.

**مشکل اصلی مردم «معیشت» است!

افشارچی بابیان اینکه تمامی مدیران باید خود را در معرض رسانه‌ها قرار داده و پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشند در خصوص برنامه استانداری زنجان در حوزه فرهنگ نیز گفت: معتقدم در خصوص فرهنگ نه‌تنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه بسیاری از ارگان‌ها دخیل هستند، فرهنگ یک موضوع گسترده است که باید دغدغه‌ای مردمی در این حوزه نیز مرود توجه قرارگرفته و مسائل و موانع را احصا و برای رفع آن راهکار لازم ارائه دهیم اما فعلاً مشکل اصلی مردم «معیشت» و «اقتصاد» است که در اولویت ماست!

افشارچی پیشبرد هدفمند برنامه‌ها را منجر به سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و درنهایت تولید ثروت دانست و گفت: نتیجه تولید ثروت، اشتغال‌زایی و رسیدن مردم به رفاه اجتماعی است.

این مسئول بابیان اینکه رویکرد سال آینده استانداری زنجان احصای میزان اشتغال واحدها و کارخانه‌ها و بررسی تأثیرگذاری آن‌ها در اشتغال و کاهش بیکاری است، تصریح کرد: تحقق برنامه مذکور نیز زمان‌بر بوده و نمی‌شود لحظه‌ای به این مهم رسید.

وی بر لزوم اجرای برنامه‌ها و اهداف «دولت هوشمند» در استان تأکید کرد و گفت: باید دسترسی به اینترنت مردم را با همکاری مخابرات به سهولت انجام پذیرد که این مهم نیز با جدیت پیگیری خواهد شد.

اصرار بر انتقال پرونده‌های مالیاتی واحدهای تولیدی به زنجان

بنا به آمارهای اداره امور مالیاتی استان زنجان در اواخر بهمن‌ماه سال جاری، 93 پرونده مالیاتی واحدهای تولیدی خارج از استان شناسایی‌شده که اقدامات برای انتقال آن‌ها به زنجان در دستور کار است. این واحدها بااینکه محل استقرار و فعالیتشان در استان زنجان است ولی مالیات‌هایشان را در تهران و یا استان‌های هم‌جوار پرداخت می‌کنند.

افشارچی، استاندار زنجان نیز در این خصوص بر لزوم پیگیری موضوع گفت: پرونده تمامی شرکت‌ها به‌ویژه چند شرکت مستقر در زنجان که مالیات آن‌ها در مرکز محاسبه می‌شوند باید به زنجان منتقل شود و استانداری نیز به تحقق آن مصر است.

افشارچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت عدم بازگشت پرونده مالیاتی برخی شرکت‌ها باوجوداینکه هرساله در این رابطه مدیران مختلف درباره آن سخن گفته اما تا به امروز محقق نشده است نیز گفت: در جمهوری اسلامی، «پیگیری» معجزه می‌کند! ما باید برای این کار به وزارتخانه‌های مختلف دخیل ببندیم! ما در 2 ماه گذشته برای برگرداندن پرونده مالیاتی شرکت‌های مستقر در استان زنجان بیش از 3 بار به تهران مراجعه کرده‌ام و برای نتیجه گرفتن نیز مصر هستم.

استاندار زنجان بابیان اینکه هم این مورد و هم بسیاری از موارد را تبدیل به مطالبه مردمی خواهم کرد، عنوان کرد: اگر بازگشت پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی زنجان تبدیل به مطالبه عمومی شود، چه بنده به‌عنوان استاندار باشم چه نباشم، مردم از استاندار بعدی موضوع را پیگیری خواهند کرد تا این موضوع خاتمه یابد.

**نیروگاه برق «آرین» در زنجان راه‌اندازی می‌شود

افشارچی در بخش دیگری از اظهارات خود از نهایی شدن استقرار یک نیروگاه برق خبر داد و گفت: نیروگاه برق «آرین»، خصوصی بوده که با پیگیری استانداری زنجان، مراتب مورد پیگیری قرار گرفت، مشکلات فنی و غیر فنی در حوزه گاز با قبول مسئولیت شخص بنده مرتفع شده است.

به گفته این مسئول، با راه‌اندازی این نیروگاه، 320 مگاوات به تولید برق استان اضافه خواهد شد. مصرف استان حدود 750 مگاوات هست. که با راه‌اندازی این نیروگاه تولید و مصرف برق تقریباً برابر می‌شود! البته این موضوع به آن معنی نیست که در استان خاموشی نداشته باشیم! امیدواریم این نیروگاه در تابستان سال آتی در مدار قرار گیرد.

** سدهای «مراش» و «بلوبین» مشمول ماده 56 شدند

استاندار زنجان همچنین از ماده 56 شدن سدهای «مراش» و «بلوبین» خبر داد و گفت: با پیگیری‌های نماینده‌های استان زنجان (مرتضی خاتمی و مصطفی طاهری) از طریق مدیریت بانک صادرات در خصوص تأمین منابع مالی جهت اتمام دو پروژه سد مراش در شهرستان ماهنشان و سد بلوبین در شهرستان ایجرود، این پروژه‌ها که از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری است، منجر به اخذ دستور و امضای تفاهم نامه نهایی ماده 56 برای این دو پروژه شد.

به گفته افشارچی، حجم سرمایه‌گذاری در دو سد مذکور بالای 420 میلیارد تومان اعلام شده است.

دغدغه آب

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره و تأکید کرد: تا آنجایی که توان دارم سعی می‌کنم توسعه و یا پیشرفت استان که منابع محور است به سمت دانش‌محور بودن سوق داده شود چراکه در حال حاضر منابع زیادی مصرف می‌شود که نمونه آن مصرف بالای آب است که باید به نحو صحیحی مدیریت شود.

به گفته او، در زمان حاضر یک هزار میلیون مترمکعب مصرف آب استان است که یک‌سوم آن اضافه مصرف می‌شود که این میزان معادل ذخیره آب سد تهم است، البته این اضافه مصرف از چاه‌ها برداشت می‌شود که راهکار مشخص شدن میزان مصرف هر مشترک هم کار سختی نیست.

افشارچی همچنین از برنامه‌ریزی برای خرید آب از سد آیدوغموش میانه به قزل‌اوزن برای شهرستان طارم و حمایت از بخش کشاورزی این منطقه خبر داد.

این مسئول ابراز امیدواری کرد تا مشکلات سد مشمپا نیز برطرف شود، در ارتباط با پساب نیز اتفاق مهمی که افتاده این است که قراردادی با حجم 320 میلیارد تومان با یکی از شرکت‌های بزرگ ابهر منعقدشده تا فاضلاب ابهر را به سمت صنایع آب‌بر هدایت کند، با توجه به این موضوع به صنایع آب‌بر نیز در استان به شرطی مجوز داده خواهد شد که از پساب فاضلاب استفاده کنند.

او با یادآوری اینکه در حال حاضر به‌طور موقت مشکل فرودگاه زنجان حل‌شده و پروازهای مشهد از این فرودگاه انجام می‌شود، عنوان کرد: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و در این زمینه از هر سرمایه‌گذاری که در صنعت حمل‌ونقل هوایی استان سرمایه‌گذاری کند، استقبال می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که گره مشکلات پتروشیمی زنجان در حال باز شدن است، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده توسط دو نفر از نمایندگان استان، تا یکی دو ماه آینده خبرهای خوبی از این شرکت خواهیم شنید.

اقتصاد دیجیتال

افشارچی همچنین بر اهمیت توجه به اقتصاد دیجیتال تأکید کرد و گفت: در تلاش هستیم که با کمترین هزینه کارهایی را مبنا قرار دهد که بیشترین بهره‌وری و درنهایت ثروت را به دنبال داشته باشد و تا حدی که در توان داریم ریل‌گذاری رشد، توسعه و پیشرفت استان از منابع ‌محوری به سمت دانش‌محوری هدایت شود که این مهم بیش از گذشته موردتوجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اکنون هدف ما این است که کمترین انرژی از محل انرژی ذهنی تولید دانش بیشترین ارزش‌افزوده از محل اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

افشارچی با یادآوری امضای تفاهم‌نامه بین پارک فاوا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استانداری و پارک علم و فناوری استان درزمینهٔ توسعه اقتصاد دیجیتال در استان زنجان که در چند روز پیش در استانداری زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه منعقدشده اقدامی خوب در این حوزه محسوب می‌شود، تصریح کرد: نتیجه این اقدام و تفاهم‌نامه باید منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و ثروت شود و تلاش می‌کنیم با کمترین هزینه کارهایی را مبنا قرار دهیم که بیش‌ترین بهره‌وری و درنهایت ثروت را برای استان و کشور به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اکنون هدف ما این است که کمترین انرژی از محل انرژی ذهنی تولید دانش بیشترین ارزش‌افزوده از محل اقتصاد دانش‌بنیان باشد، افزود: ثروت کسب‌شده در حوزه اقتصاد دیجیتال که همان ارزش‌افزوده است، در حال حاضر 1.3 درصد برآورد شده لذا باید میزان این درصد در پایان مأموریت کاری‌ام به‌عنوان استاندار زنجان، به‌صورت شفاف اعلام شود.

گفته می‌شود که اتصال هر 2 پارک علم و فناوری استان زنجان به شبکه توسعه اقتصادی دیجیتال پارک علم و فناوری وزارت ارتباطات در سال گذشته انجام‌گرفته و در گام دوم، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فناوری با استانداری برای راهبری موضوع در استان همچنین پارک علم و فناوری استان برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف مربوطه در دستور کار قرارگرفته و عملیاتی شده است تا سیاست‌گذاری و جهت‌دهی و تقویت کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال محقق شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندار زنجانافشارچیاختلاف طبقاتی
sedayezanjannews.ir/nx8549


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»