یک کارشناس آموزشوپرورش بابیان اینکه قراردادهایی که با معلمان خرید خدمت بسته میشود شبیه قراردادهای بردهداری یکطرفه است، گفت: معلمان خرید خدمت، معلمانی هستند که امنیت شغلی ندارند و آینده شغلیشان مبهم است. آموزشوپرورش نمیتواند حقوق این معلمان را بهموقع پرداخت کند و بعضاً حقوق آنها با تأخیر پرداخت میشود.
پایگاه خبری صدای زنجان-
معلمان خرید خدمت، معلمانی هستند که از حداقل حقوق و مزیتهای قانون کار هم
برخوردار نیستند. اغلب این معلمان در مناطق محروم خدمت میکنند و از زندگی و معیشت
خوبی برخوردار نیستند.
قراردادهایی هم که آموزشوپرورش
با آنها امضا میکند بارها مورد اعتراضشان واقعشده اما گویی این اعتراضات گوش
شنوایی ندارد.
پیشتر در گزارشی پیرامون
مشکلات استخدامی معلمان خرید خدمت، یکی از این معلمان گفته بود: «اگر از همان
ابتدا میگفتند ما نمیخواهیم شمارا استخدام کنیم و خودتان میدانید که بمانید یا
بروید، اینقدر در مقابل ظلمی که به ما روا داشته شد، سکوت نمیکردیم، آنهم وقتی
کارفرما بیمهای برای ما رد نمیکرد و هر چه میگفت دم نمیزدیم، حداقل میتوانستیم
شکایت کنیم و از طریق اداره کار از حقمان دفاع کنیم.»
وی همچنین گفته بود: «اکثر
معلمان خرید خدمت هفتهای ۴۰ ساعت تدریس دارند و برای هر ساعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان
دریافتی دارند. آنهم در شرایطی که در اوج شیوع کرونا و موجهای مختلف آن، کلاسهای
کارگاهی تعطیل نشد و حضور در این کلاسها اجباری بود، درحالیکه معلم رسمی جانش
محفوظ بود و در کلاس درس حاضر نشد.»
معضلات معلمان خرید خدمت و وعدههای آموزشوپرورش
ابراهیم سحرخیز در خصوص معضلات
معلمان خرید خدمت و وعدههای آموزشوپرورش، اظهار کرد: «بهکارگیری معلمان خرید
خدماتی نشان از ناکارآمد بودن آموزشوپرورش در حوزه مدیریت منابع انسانی دارد.
عملکرد سه دهه آموزشوپرورش بهویژه در 10 سال اخیر نشان میدهد که آموزشوپرورش
به معنای واقعی کلمه فاقد یک برنامهریزی مدون در حوزه نیروی انسانی است و هیچگونه
برنامهریزی آموزشی وجود ندارد. اگر آموزشوپرورش برنامهریزی آموزشی داشت و سیاست
باثباتی در حوزه آموزشوپرورش داشته باشد، امروز شاهد مشکلات عدیده کنونی نبودیم.»
وی افزود: «در بعضی از سیاستهای
کلان ردپای توسعه مدارس غیردولتی را پررنگ میبینیم. این موضوع خبر خوشایندی نیست یعنی
ما در حال گام برداشتن در جهت تضعیف آموزشوپرورش دولتی هستیم. وقتی سیاست ما روشن
و شفاف و باثبات نباشد، نتیجه این میشود که دو دهه آموزشوپرورش را رها میکنیم و
توجه نداریم که کلاسهای مدارس دولتی در حال متراکم شدن و آموزش در حال بیکیفیت
شدن است.»
این کارشناس آموزشوپرورش بیان
کرد: «تنها راهی که ما باید میرفتیم، غنی کردن دانشگاه تربیت مدرس و داشتن یک سیاست
بلندمدت برای بهکارگیری معلمان مجرب و آموزشدیده و کاردان بود چون بدون معلم باتجربه
و باکیفیت نباید انتظار داشت که آموزشوپرورش ما رو به رشد باشد. این سیاست گمشده
است یعنی دولتها و وزرای آموزشوپرورش در دو دهه گذشته یک سیاست مدونی نداشتند و
دچار تردید بودند و بین دوراهی قرار داشتند که به آموزشوپرورش دولتی برسند یا به
سمت خصوصیسازی بروند که نهایتاً خصوصیسازی پیروز شد.»
دولت در عمل به تقویت مدارس دولتی اعتقادی ندارد
وی اضافه کرد: «توسعه بهکارگیری
معلمان خرید خدمت آموزشی نشان میدهد که دولت در عمل به تقویت مدارس دولتی اعتقادی
ندارد و به دنبال ارزان اداره شدن آموزشوپرورش است.»
سحرخیز تأکید کرد: «معلمان خرید
خدمت آموزشی معلمانی هستند که امنیت شغلی ندارند و آینده شغلیشان مبهم است. آموزشوپرورش
نمیتواند حقوق این معلمان را بهموقع پرداخت کند و بعضاً حقوق آنها با تأخیر چندماهه
و یکساله پرداخت میشود. آموزشوپرورش نمیتواند متناسب با قانون کار دستمزد آنها
را بپردازد. قراردادهایی که با معلمان خرید خدمت بسته میشود که شبیه قراردادهای
بردهداری یکطرفه است و چک سفید امضا از این عزیزان گرفته میشود و بهمحض
اعتراض، مدیر مدرسه غیردولتی میتواند آنها را برکنار کند.»
معاون اسبق آموزش متوسطه گفت:
«آموزشوپرورش باید تنها با اتکا به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیروی انسانی
خود را تأمین کند. متأسفانه باوجوداینکه دانشگاه شهید رجایی از آموزشوپرورش بودجه
میگیرد و زیرمجموعه آموزشوپرورش است، اما هیچ نیرویی برای آموزشوپرورش تأمین نمیکند.
این دانشگاه منطبق باسیاستهای آموزشوپرورش حرکت نمیکند.»
وی افزود: «امروز شاهد هستیم
که آموزشوپرورش با کمبود ۲۰۰ هزار نیرو روبروست بهگونهای که اگر مدارس حضوری
شود، این کمبود عیان میشود.»
این کارشناس آموزشوپرورش
اظهار کرد: «کار معلمی کار توأم با تخصص و حرفهای است و حتماً باید در این حوزه
سرمایهگذاری کنیم. آموزشوپرورش پیشران توسعه و عدالت و پیشرفت و همچنین محرک
توسعه اقتصادی است بر همین اساس نیازمند منابع انسانی تربیتیافته است و اینیکی از
شاخصههای توسعه پایدار است. معلمی که ۷۰۰ هزار تومان یا یکمیلیون تومان حقوق میگیرد،
مشخص است که انگیزهای برای کار کردن ندارد. این موضوع، معلول این است که نگاه
کلان دولت به ثبات نرسیده است. دولت سیزدهم نیز همان مسیری را در پیشگرفته که
دولتهای قبل رفتهاند. ما باید یک برنامه مدون داشته باشیم.»
سحرخیز خاطرنشان کرد: «مشکل آموزشوپرورش
امروز مردمیسازی مدارس نیست بلکه نداشتن نیروی انسانی مجرب و آموزشدیده است. اگر
امروز کشور فنلاند اولین کشور توسعهیافته است، به این خاطر است که برنامهریزی
مدون و باثبات دارند.»
انتهای پیام/
منبع: جامعه24