صدای
زنجان- سرپرست امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور
دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: همگام با هدف برنامه ششم توسعه
در زمینه بینالمللیسازی دانشگاهها پیش میرویم.
سرپرست امور دانشجویان غیر ایرانی
سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم سخنرانی با موضوع بینالمللیسازی
دانشگاههای عالی کشور که در سالن همایش دانشکده گروه شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی
علوم پایه زنجان انجام شد، با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز بسیاری از دانشگاههای
ما به صورت پیشرو در حال حرکت هستند که در این زمینه آمار و ارقام بسیار خوبی دارند،
گفت: از جمله این دانشگاهها میتوان به دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه
صنعتی امیرکبیر اشاره کرد که در این زمینه برنامه خوبی دارند و در این خصوص کار میکنند.
عبدالحمید علیزاده ادامه داد: تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاههای
ایران در حال تحصیل هستند، در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری را بالغ بر 27 هزار
و 500 دانشجوی خارجی هستند که اگر به این آمار و ارقام دانشجویان خارجی شاغل در دانشگاه
آزاد که بالغ بر 8 هزار نفر هستند و در وزارت بهداشت که بالغ بر 3 هزار نفر هستند،
اضافه کنیم رقمی در حدود 37 تا 38 هزار دانشجوی خارجی خواهد بود که در سطح کشور در
حال تحصیل بوده و این امر، این نوید را به ما میدهد که خوشبختانه همگام با هدف برنامه
ششم توسعه در این مقوله پیش میرویم و این
امر جای مسرت دارد.
این مسئول گستردگی جذب دانشجوهای
خارجی در سطح کشور را متنوع دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر دانشجویان خارجی در حال تحصیل
در سطح کشور از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و از چند ده کشور آسیایی و نظیر
چین، اندونزی و امریکا و اروپا هستند.
سرپرست امور دانشجویان غیر ایرانی
سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در فضای آکادمیک یک شعاری
وجود دارد که بیان میکند« دانشجو، پرچمدار ارتباطات علمی است» و از همین موضوع میتوان
در زمینه تبادل دانشجو و فرهنگ و تبادل داشتهها استفاده کرد، ضمن اینکه طبیعتا این
حق کشورها است که با کشورهای دوست و همگام خود ارتباط بیشتری داشته باشند و مسلما
ارتباطات دانشجویی منجر به ارتباطات علمی و دانشگاهی و صد درصد ارتباطات فرهنگی و اجتماعی
بین کشورها میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در ارتباطات سیاسی کشورها نیز
موثر خواهد بود، اظهار کرد: به هر حال کشوری که میپذیرد دانشجویی را بپذیرد، سیاستهایش
«سیاستهای تسهیلی» خواهد بود و مسلما این موضوع در روابط سیاسی کشورها بیتاثیر نخواهد
بود.
وی افزود: اگر میخواهیم آموزش
عالی را بینالمللیسازی کنیم باید توجه داشت که یکی از فاکتورهای 42گانه بینالمللیسازی
دانشگاهها، جذب دانشجوی خارجی است که از این 42 فاکتور 2 فاکتور بسیار مهم، عبارتند
از «ضریب دانشجوی خارجی به داخلی دانشگاهها» و همچنین «ضریب اساتید خارجی به ایرانی».
سرپرست امور دانشجویان غیر ایرانی
سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: برای چیدن یک پازل
هیچ کشوری را نمیتوان در عرصه بینالمللیسازی فاکتور گرفت و باید به این موضوع توجه
داشت که وقتی میخواهیم دانشجویی را بپذیریم نباید به ملیتش توجه کنیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه
بینالمللیسازی آموزش عالی ضعیف عمل کردهایم، اظهار کرد: این موضوع به دلیل نگاه
هزینهای به این فعالیت است اینکه نگاه تبلیغاتی به این موضوع نداریم و از ظرفیتهای
موجود در فضاهای رسانهای استفاده نمیکنیم.
سرپرست اداره کل امور دانشجویان
غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ایران
با ۱۶ کشور
مرز آبی و خاکی دارد، افزود: حال باید پرسید در این زمینه تا چه میزان از ظرفیتهای
موجود بهره بردهایم و نسبت به جذب دانشجویان خارجی پرداختایم.
علیزاده با اشاره به اینکه از
سال ۱۳۶۱ آییننامه
جذب دانشجویان خارجی تنظیم شده است، بیان کرد: دانشگاه بینالمللی در ایران از سال
۱۳۶۲ آغاز
به کار کرده است.
سرپرست اداره کل امور دانشجویان
غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه باید
۱.۸ جمعیت
دانشجویان کشور خارجی باشد، افزود: دانشگاهها در کشور پابهپای هدف برنامه ششم در
جذب دانشجو حرکت میکنند.
وی با اشاره به اینکه باید دید
سهم هر دانشگاه در جذب دانشجویان خارجی چقدر است، تصریح کرد: بورسیه دانشجویان خارجی
با رویکرد تقویت جذب دانشجویان غیربورسیه انجام میشود.
علیزاده با بیان اینکه افغانستانیها
دارای رتبه بالا در کنکور سراسری هستند، بیان کرد: این افراد حق دارند در آزمون سراسری
شرکت کنند و افراد دارای توانایی برای تحصیل در دانشگاهها حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ آموزشگاه
زبان فارسی برای آموزش زبان فارسی در دانشگاهها فعال است، تصریح کرد: هماکنون آزمون
سنجش استاندارد مهارتهای زبان فارسی «سامفا» توسط سنجش برگزار شده است.
علیزاده با اشاره به اینکه امور
کنسولی به برخی دانشگاهها تفویض شده است، افزود: این اقدام با هدف تمرکززدایی و در
دانشگاههای دارای ۲۰۰
دانشجو اجرایی میشود.
سرپرست اداره کل امور دانشجویان
غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه
فرآیند اعلام نظر در مورد دانشجویان در مدت ۱۵ روز
کاری اعلام میشود، افزود: این موضوع موجب افزایش سرعت جذب دانشجویان شده است. همچنین
تعداد دانشجویان خارجی امتیازی برای وزارت علوم محسوب میشود و نسبت تعداد بورسیه به غیر بورسیه به معنای درآمد
ارزی برای دانشگاه خواهد بود.
در ادامه رئیس دانشگاه تحصیلات
تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه تجربه فعالیت دانشگاه علوم پایه در حوزه
بینالمللی، به بدو تاسیس این دانشگاه بازمیگردد، گفت: در ادامه این امر با اعلام
وزارت علوم مبنی بر فعالیت در حوزه جذب دانشجوی خارجی این دانشگاه، اعلام آمادگی کرده
است تا در این زمینه به جذب دانشجو بپردازد .
بابک کریمی با اشاره به اینکه
پیش از اینکه در حوزه روابط بینالملل، فعالیتها مورد تاکید وزارت علوم قرار گیرد،
مورد توجه دانشگاه علوم پایه بوده است، ادامه داد: این دانشگاه در حوزه بینالمللی،
تحقیقات مشترک و فعالیتهای بینالمللی تجریههای مشترکی با دانشگاههای دیگر داشته
است. همچنین در زمینه روابط بینالملل تسهیلات ویژهای برای برگزاری سیمنارهای خارجی،
برگزاری سمینار با حضور شرکتکنندگان خارجی و همچنین کارگاههای خارجی اعطا شده است.
وی افزود: از جمله اقدامات انجام
شده در این زمینه و در خصوص روابط بینالمللی سفر هیئتی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی
به عراق و بازدید از سه دانشگاه این کشور بوده است و حاصل این بازدید جذب 12 دانشجوی
عراقی است.
رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی
علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه در این بازدید از دانشجویان متقاضی برای تحصیل
در تحصیلات تکمیلی مصاحبه شده است، افزود: 12 دانشجو از دانشجویان عراقی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم
پایه پذیرفته شدند که از سال آینده تحصیل خود را آغاز میکنند.
کریمی با اشاره به اینکه فرصت
مطالعاتی و بودجه مربوط به آن توسط دانشگاه افزایش یافته است، ادامه داد: تسهیلات ویژه
برای سفر هیئت علمی در تابستان برای مطالعات کوتاه مدت انجام شده است البته این سفرها
پیش از این مرسوم بوده فقط افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه سعی میکنیم
جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه تسریع پیدا کند، ادامه داد: در این حوزه در ابتدای
راه هستیم و نمیتوان آماری ارائه داد ضمن اینکه این موضوع در ابتدای راه چندان اهمیتی
ندارد و فقط نگاه دانشگاه به این مسئله مورد
اهمیت است که این دانشگاه افزایش این آمار را در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی
علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه با برنامهریزیهای صورت گرفته در این زمینه به
دنبال این هستیم که در ظرف دو سه سال آینده
حداقل 10 درصد دانشجویان این دانشگاه خارجی باشند، افزود: هماکنون یک هزار و 100 دانشجو
در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که باید در سالهای آتی 100 دانشجو از این تعداد
دانشجو خارجی باشد.
وی با اشاره به اینکه برای جذب
هیئت علمی خارجی ساختارهای حقوقی و دستمزی باید تغییر کند، عنوان کرد: این مهم آسان
نیست و زمانی اتفاق میافتد که درآمدهای هیئت علمی به استانداردها نزدیک شود.
# دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم
پایه زنجان، سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی