کد خبر: 9279
1401/08/17 - 16:24


در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان اتفاق افتاد؛

توبیخ یک مدیر بانکی به دستور استاندار

محسن افشارچی: معتقدم جوانانی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت‌ می‌کنند با مصرف انرژی کم و ارزش‌افزوده بالا، اتفاقات خوشایندی را در بخش سرمایه‌گذاری رقم می‌زنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ استاندار زنجان با تأکید بر لزوم «اعتماد به جوانان»، حمایت از سرمایه‌گذاران جوان دارای برنامه را از اهداف خود اعلام و درخواست خارج از ضوابط مدیر یکی از بانک‌های استان زنجان در ازای اعطای تسهیلات به یکی از فعالان اقتصادی را نپذیرفت و دستور توبیخ مدیر بانکی را صادر کرد.

جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان سه‌شنبه (17 آبان ماه 1401) با حضور محسن افشارچی، استاندار زنجان باهدف «بررسی تهیه نقشه راه تجارت خارجی»، «شناخت و بررسی صادرات محصولات تولیدی استان» و «شناخت کشورهای دارای پتانسیل صادراتی» به‌ویژه در رابطه با محصول «زیتون» در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی استان زنجان برگزار شد.

افشارچی در این جلسه هدف‌گذاری‌ها در حوزه مسائل اقتصادی در دولت‌ها را عجیب دانست و گفت: نگاه دولت‌ها به موضوعات کشور متفاوت است! نمی‌دانم این موضوع در جمهوری اسلامی، مثبت است یا منفی! چند وقت پیش طی جلسه‌ای که با سفیر سابق ایران در چین (بروجردی) داشتیم به نگاه دولت قبل به چین با نگاه دولت فعلی به چین پرداختیم که حاکی از نگاه‌های متفاوت و غیر یکدست دولت‌ها بود! متأسفانه نگاه‌ها در حوزه‌های کلان کشور (به‌جز مسائل دفاعی) از سوی دولت‌ها یکدست نیست! من با درست و غلط آن کاری ندارم اما شاید بد نباشد با برنامه‌ریزی دقیق و نگاهی کلان به مسائل نگاه کنیم!

استاندار زنجان با تأکید بر «اعتماد به جوانان» در پیشبرد اهداف اقتصادی به‌ویژه بخش صادرات با تکیه‌بر فعالان حوزه دانش‌بنیان عنوان کرد: معتقدم جوانانی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت‌ می‌کنند با مصرف انرژی کم و ارزش‌افزوده بالا آن‌هم از محل دانش و بهره‌گیری ذهن خود، اتفاقات خوشایندی را در بخش سرمایه‌گذاری و درنهایت رونق اقتصادی رقم می‌زنند!

افشارچی در واکنش به «اظهارات یکی از فعالان اقتصادی حاضر در نشست که از عدم انجام‌وظیفه مدیر یکی از بانک‌های زنجان گلایه‌مند بود چراکه این مسئول بانکی در قبال پیگیری او برای اعطای تسهیلات ساخت واحدی تولیدی مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به‌جای حمایت از بخش کشاورزی و سرمایه‌گذار، درخواست خارج از ضوابط داشته است»، صراحتاً اعلام کرد: این مدیر قطعاً توبیخ می‌شود و صحبت‌های او اصلاً جالب نبوده که از یک کارآفرین جوان که برنامه سرمایه‌گذاری داشته است، پیشنهاد خارج از ضوابط بدهد که پذیرفتنی نیست!

استاندار زنجان از فعالان اقتصادی بخش خصوصی حاضر در نشست خواست تا برای هدف‌گذاری دقیق و همه‌جانبه، فهرستی از انتظارات دارای قابلیت اجرایی خود را تهیه و به مسئولان دولتی ارائه دهند.

افشارچی در بخش دیگری از اظهارات خود «زیتون» را ثروتی برای استان زنجان دانست و بر لزوم تدوین برنامه مشخص با رویکرد حفظ این برند به نام طارم استان زنجان تأکید کرد.

بررسی روش‌های تدوین‌شده در راستای نقشه راه تجارت خارجی

علی یگانه فرد، رئیس اتاق بازرگانی زنجان‌ هم در این جلسه «شناخت بازار برای محصولات دارای پتانسیل استان زنجان»، «شناخت و بررسی راه‌حل مشکلات تولید و صادرات برای بنگاه‌های تجاری استان»، «استفاده از راه‌های جایگزین در دوران تحریم و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای استان و کشور»، «گسترش سبد صادراتی کالاهای استان و همچنین گسترش بازارهای صادراتی» و «همکاری جهت معرفی بازارهای مناسب جهت واردات مواد اولیه موردنیاز واحدهای استان» را از اهداف تهیه نقشه راه تجارت خارجی اعلام کرد.

یگانه فرد با تشریح اقدامات صورت گرفته برای شناخت و بررسی صادرات محصولات تولیدی استان عنوان کرد: محصولات تولیدی استان به دو روش موردبررسی قرار گرفت که یک مورد آن مربوط به محصولاتی بود که در 10 سال گذشته از استان زنجان صادر شد و در این 10 سال شامل شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی و غیره بود. در این راستا تیم‌های بازرگانی هر یک از تولیدکنندگان استان و همچنین ارزش‌افزوده محصولات تولیدی موردبررسی قراردادند.

دومین روش نیز که از سوی «رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان» اعلام شد مربوط به کالاهایی بود که صادراتی به کشور خاصی نداشتند اما از ظرفیت بالایی برای صادرات برخوردار بودند نظیر آرد، خدمات فنی و مهندسی و غیره!

یگانه فرد در رابطه با نحوه شناخت کشورهای دارای پتانسیل صادراتی هم گفت: این کشورها با روش‌های «قرارگیری در مسیرهای مرتبط لجستیکی با کشور»، «عضویت در کشورهای دارای پتانسیل با توجه به روابط دوجانبه مناسب با کشور»، «عضویت در سازمان‌های مشترک با کشور ازجمله شانگهای، اوراسیا، اکو و دی 8»، «بررسی واردات 10 ساله محصولات به کشورهای عضو شانگهای، اوراسیا، اکو و دی 8 از منابع معتبر و همچنین پایش رقبای منطقه‌ای نظیر ترکیه و هند» موردبررسی قرار گرفتند.

لزوم یکپارچه‌سازی آمار و ارقام استانی تحت نظر یک نهاد!

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به میزان صادرات استان زنجان که عمده آن مربوط به روی، سرب، گروه مس، کابل، ترانسفورماتور، حوله و دستمال‌کاغذی، محصولات کش‌باف، لبنیات، کشمش، رب گوجه‌فرنگی و سایر محصولات است، عنوان کرد: بر اساس هدف 3 ساله نقشه راه، میزان صادرات استان زنجان باید یک میلیارد دلار باشد که بر اساس آمار احصا شده میزان صادرات کل در سال 1400، 629 میلیون دلار بوده است.

«برگزاری جلسات تخصصی با اعضای گروه‌های کالایی برای حل موانع تجارت و صادرات محصول»، «یکپارچه‌سازی سامانه‌های صادراتی (ملی)»، «یکپارچه‌سازی آمار و ارقام استانی تحت نظر یک نهاد»، «امضای یادداشت تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری بانکی با کشورهای عضو اوراسیا به‌ویژه روسیه(ملی)» و «تکمیل سامانه صادراتی محصولات کشاورزی با بررسی استانداردهای موردنیاز هر کشور و همچنین ایجاد پایانه‌های سورتینگ در مناطق دارای پتانسیل صادراتی» تنها بخشی از پیشنهاد‌هایی بود که از سوی «رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان» برای حل مشکلات صادرات مطرح شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان‌ همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت تولید و بازار محصول «زیتون» پرداخت و گفت: بهترین کشورهای تولیدکننده زیتون در سال 2020 به ترتیب اسپانیا، ایتالیا، مراکش، ترکیه و یونان هستند و ایران از این نظر در رتبه بیستم جهان قرار دارد.

یگانه فرد، زنجان با میزان تولید 35 هزار و 523 تن را استان نخست در بحث تولید زیتون اعلام کرد و گفت: عمده استان‌های تولیدکننده زیتون در سال 1400 به ترتیب زنجان، قزوین، گیلان، فارس و سمنان را شامل می‌شود.

این مسئول روند صادرات روغن‌زیتون بکر کشور طی 3 سال اخیر را افزایشی و روند واردات در همین دوره را کاهشی عنوان کرد و افزود: میزان واردات روغن‌زیتون و سایر اجزا در سال 1400 برابر 3 میلیون دلار تقریبی بوده است.

فرآوری محصول زیتون به روش سنتی و بدون رعایت استانداردها!

بنا بر آمارهای اعلام‌شده در این جلسه، میزان صادرات روغن‌زیتون و سایر اجزا در سال 1400، برابر با 8 هزار دلار تقریبی بوده است. نسبت صادرات به واردات تقریباً 2 هزارم است، تقریباً 400 برابر صادرات، واردات صورت گرفته است با این اوصاف، ضروری است سهم صادرات روغن‌زیتون افزایش یابد.

به گفته مسئولان اتاق بازرگانی استان زنجان، میزان تولید استان در سال 1400، بیش از 35 هزار تن تقریبی بوده است. طبق پیش‌بینی‌ها، تولید تخمینی سال 1401 بیش از 100 هزار تن است.

طریقی، کارشناس اتاق بازرگانی استان زنجان در این جلسه تعداد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری فرآوری زیتون استان را 28 مورد و تعداد مجوزهای در دست اقدام را 79 مورد اعلام کرد.

او بابیان اینکه متأسفانه تا به امروز شهرک تخصصی صنایع تبدیلی زیتون در استان به بهره‌برداری نرسیده است، تصریح کرد: تولید محصولات تبدیلی به‌صورت سنتی و بدون رعایت استانداردها و فنّاوری روز باعث افت کیفیت محصول تولیدشده در شرکت‌ها می‌شود. علی‌رغم سهم بالای تولید استان در کشور و اهمیت محصول زیتون، استان هنوز جایگاه واقعی خود را در صادرات و فرآوری محصول به دست نیاورده است.

جای خالی توجه به «توسعه صادرات و امور بازرگانی» محصول زیتون!

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان‌ هم موضوع صادرات که 90 درصد آن توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد را پراهمیت دانست و گفت: آمارهای مربوط به صادرات حاکی از آن است که برای موفقیت در اجرای برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها، بخش دولتی باید در کنار بخش خصوصی باشد.

رنگ‌رونا از استقرار میز توسعه تجارت زیتون در زنجان در ابتدای امسال خبر داد و افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته از طریق سازمان توسعه تجارت، دبیرخانه این میز به استان زنجان اعطا شد که در راستای این مهم جلساتی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شد.

وی بابیان اینکه حدود 12 استان در حوزه تولید زیتون فعال هستند، عنوان کرد: زنجان ازنظر سطح زیر کشت و تولید رتبه نخست کشوری را دارد. این مهم می‌طلبد در حوزه تولید، صادرات و توسعه تجارت برنامه جامعی تدوین شود.

رنگ‌رونا متولی بخش «تولید» زیتون را سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد که تا به امروز مشاوره‌های تخصصی و نظرات علمی و در کل همکاری‌های تنگاتنگی در این خصوص داشته است.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه متأسفانه در بخش «توسعه صادرات و امور بازرگانی زیتون» اقدام خاصی صورت نگرفته است، ادامه داد: متأسفانه اقدامی در حوزه بازار و کیفیت این محصول صورت نگرفته است و در حال حاضر محصول زیتون به‌صورت محلی در بازار عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان بر لزوم انتقال فنّاوری از کشورهای تولیدکننده زیتون ازجمله ترکیه تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد تا در بحث تولید مشترک در قالب شرکت یا کنسرسیوم در ایران، زنجان بتواند از این ظرفیت نهایت بهره‌مندی را داشته باشد.

پافشاری محیط‌زیست بر لزوم جدی گرفتن «مدیریت پسماند یا پساب» از سوی فعالان تولیدی!

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان نیز در این جلسه در پاسخ به اظهارات تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی که از عملکرد مسئولان دولتی حوزه صنعت و کشاورزی رضایت داشتند اما نسبت به سختگیری‌های اداره محیط‌زیست در ایجاد تصفیه‌خانه گلایه داشته و ایجاد این واحد را برای سرمایه‌گذار هزینه‌بر می‌دانستند، عنوان کرد: بحث فرآوری زیتون در دو بخش «خوراکی» و «روغن» مطرح است. محیط‌زیست استان زنجان موظف است در فرآیند تولید محصولات فرآوری بخش کشاورزی به وظایف و نقش خود عمل کند. در رابطه با روغن‌کشی با توجه به مکانیسم‌هایی که وجود دارد، بحثی نداریم اما در ارتباط با محصولات فرآوری زیتون طبق قانون حساسیت داریم.

یافتیان توجه به میزان «غلظت نمک» تحت تأثیر فرآوری زیتون را بااهمیت دانست و ادامه داد: اگر اداره محیط‌زیست به این مهم توجه نداشته باشد 5 سال دیگر اراضی طارم که الآن به زیتون آن افتخار می‌کنیم، تبدیل به «شوره‌زار» می‌شود. اینکه از مجموعه‌ای تقاضا می‌کنیم تا واحد تصفیه‌خانه خود را برای حفظ محیط‌زیست راه‌اندازی کند خواست غیرمعقولی است؟ آیا محیط‌زیست باید با واحدی که فاقد تصفیه‌خانه است و پساب آن به طبیعت وارد می‌شود، کنار بیاید؟

این مسئول بابیان اینکه محیط‌زیست زنجان فقط به دنبال مدیریت پسماند و پساب واحدهای تولیدی است، تأکید کرد: ما در این حوزه اجباری به ایجاد تصفیه‌خانه توسط واحدهای تولیدی نداریم بلکه حرف ما این است که واحد تولیدی با شرکت شهرک‌های صنعتی باید موضوع مدیریت پسماند و پساب را در درجه نخست در نظر داشته و دغدغه ارگان ما را برطرف کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان ضمن درخواست از فعالان واحدهای تولیدی برای «درک متقابل» عنوان کرد: ما معتقدیم مراکز رشد در آینده می‌توانند به‌عنوان بازوی کمکی در کنار محیط‌زیست قرار بگیرند برای داشتن رونق اقتصادی و حفظ محیط‌زیست! حتی در برخی مواقع تسهیلات ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم.

یافتیان در بخش دیگری از اظهارات خود به «استفاده از وام‌های صندوق ملی محیط‌زیست» اشاره کرد و گفت: محیط‌زیست در این حوزه پیش‌قدم بوده است اما در برخی مواقع دوستان طرح‌هایی را مطرح می‌کنند که قابلیت اجرایی ندارد و طبیعتاً مشمول اعطای وام هم نمی‌شود. البته رسوبات تسهیلاتی زیادی در صندوق است که پیگیری‌های لازم برای بهره‌مندی از تسهیلات توسط سرمایه‌گذاران متقاضی انجام‌گرفته است.

مدیرکل محیط‌زیست استان زنجان اضافه کرد: معتقدیم زیتون برند استان زنجان است و باید تقویت شود ازاین‌رو محیط‌زیست استان زنجان هر آنچه در توانش باشد برای حفظ این برند انجام خواهد داد.

به گزارش صدای زنجان، مشکلات مطرح‌شده در رابطه با محصول زیتون اعم از «مدیریت تولید، فروش، کاشت و برداشت و توسعه کشاورزی زیتون و صنایع وابسته»، «عدم مدیریت پسماند و پساب واحدهای خانگی»، «مشکل پراکندگی و عدم تمرکز فعالیت روغن‌کشی در شهرک تخصصی»، «معرفی نادرست ظرفیت زیتون استان در کشور و پیشی گرفتن سایر استان‌ها به‌عنوان قطب تولید» و «نقدینگی و مشکلات سرمایه» از سوی بخش خصوصی حاضر در جلسه مطرح شد.

«تدوین استراتژی‌های تولید، فرآوری، فروش زنجیره و ارزش زیتون و سیاست‌گذاری حوزه تجارت خارجی زیتون»، «مجوز ذخیره آب رودخانه‌ای در استخرهای ذخیره در شهرستان طارم از سوی شرکت آب منطقه‌ای»، « تکمیل زیرساخت‌ها و الزامات آب و برق و فعالیت شهرک صنعتی طارم صرفاً برای فعالیت روغن‌کشی و صنایع فرآوری زیتون توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و جلوگیری از واگذاری به سایر فعالیت‌ها»، «برای جلوگیری از ورود پساب به اراضی هم‌جوار، واحدهای روغن‌کشی موجود به داخل شهرک صنعتی منتقل شوند»، «ثبت نشان جغرافیایی و ملی زیتون توسط جهاد کشاورزی»، «نصب المان‌های شهری توسط شهرداری» ازجمله پیشنهاد‌هایی بود که از سوی بخش خصوصی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان مطرح شد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجاناستاندار زنجانتوبیخ
sedayezanjannews.ir/nx9279


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»