کد خبر: 9374
1401/10/17 - 12:17


آسمان نیز بار سنگین منت‌های شهردار را تاب نمی‌آورد!!!

وحید خاتمی

پایگاه خبری صدای زنجان

قناعت و کم‌توقعی ما زنجانی‌ها به‌صورت عام و عدم مطالبه گری و انتظارهای قلیلمان از مسئولین شهری و استانی‌مان به‌صورت خاص، وضعیت حرمان و آشفته‌مان را نسبت به شهرهای هم‌رده رقم‌زده است.

گستره وظایف شهرداری بسیاری فراخ است و ماده ۵۵ قانون شهرداری، وظایف شهرداری‌ها را به‌طور واضح و مشخص بیان نموده است. همان‌طور که می‌دانید شهرداری‌ها در هر منطقه وظایفی بر عهده‌دارند که عمدتاً در راستای توسعه و آبادانی شهر است.

بخشی از  وظایف شهرداری را که مطابق ماده 55 قانون شهرداری‌ها می‌توان تحت عناوین ذیل احصا نمود:

وظیفه شهرداری در خصوص عوامل سد معبر در خیابان‌ها

وظیفه زیباسازی و تمیز نگه‌داشتن شهر، ایجاد خیابان‌ها و معابر

اتخاذ تصمیم مناسب در خصوص پیشگیری از خسارات ناشی از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله

احداث تأسیسات تولید و توزیع برق

وظیفه قیمت‌گذاری اجناس و نظارت بر ترازوها و مقیاس‌ها

وظیفه شهرداری در قبال متکدیان در سطح شهر

وظیفه شهرداری در خصوص ایجاد بیمارستان‌ها ، شیرخوارگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی

وظیفه شهرداری در خصوص حفاظت از شهر در قبال مخاطرات طبیعی

وظیفه شهرداری در خصوص آسفالت و نام‌گذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها

در ادوار مختلف دوران شهردارهای این شهر بنا به ضرورت‌ها و اقتضائات زمانه وظایفی بیشتر از موارد یادشده دیگر، مورد امعان نظر شهرداری‌ها قرارگرفته است.

هرچند در تمامی وظایف متکثر شهرداری از زمان‌های ماضی بعید تا علی زمان هذا، قصورات و نواقص را عنوان نموده‌اند و بعضی از آن‌ها نیز در امر صعوبت کار اجرایی اجتناب‌ناپذیر بوده و صدالبته برخی نیز توجیه‌ناپذیر است و این موارد را هم می‌توان در  زمره خیانت‌های صورت پذیرفته در حق این شهر ، صورت‌بندی نمود.

در مدت جلوس جناب فیروز فر بر مسند شهرداری زنجان شاید وظیفه آسفالت معابر که یک تبصره کوچک از وظایف شهرداری در ذیل ماده 55 قانون شهرداری تعریف می‌شود، بیشتر از سایر وظایف شهرداری زنجان مورد اهتمام ایشان قرارگرفته است.

آسفالت و یا ترمیم آسفالت بعضی معابر که اکثراً در نقاط دید شهری بوده است با وجه‌تسمیه نهضت آسفالت توسط شهردار و ابواب‌جمعی‌شان یادشده است.

از بدو شروع به تعبیر خودشان نهضت اسفالت شاهد بنرهایی در تمامی نقاط شهر از تقدیر و تشکر گرفته تا تمجید و تحسین این نهضت، گوش فلک را کر نمودند که با ذکر آمار و ارقام نهضت آسفالت‌کاری است بس شاذ و بی‌نظیر که ما به انجام رساندیم.

مشاهده این بنرهای متکثر در زمان‌های متعدد در سطح شهر و نظاره‌گر بودن اعلانات مداهنه گرانه، توسط مسافران سایر شهرها، این سؤال تراژیک را بر ذهنشان تداعی می‌نمود! که آیا واقعاً این شهر مرکز استان است؟! که برای یک آسفالت ساده این‌گونه بر ساز طبل و دهل می‌نوازند!!

بعد از سپری شدن زمانی نه‌چندان طویل نهضت آسفالت، یک بازدید کوتاه از وضعیت خیابان‌های سعدی، زینبیه و خیابان‌های منتهی به سبزه‌میدان، شدت درد بیشتر بر مغز استخوانمان زنجانی‌ها اثر می‌گذارد.

حجم عظیمی از حفاری‌ها، به بهانه‌ها و توجیهات مختلف، از حفاری شرکت آبفا گرفته تا شرکت گاز و بهانه‌هایی همچون، عدم تناسب و تلائم آن‌ها با شهرداری نیز، نوعی بهانه در جهت توجیه و مکتوم نمودن این نقیصه برای مردم تراشیده شده است.

متأسفانه وضعیت این روزهای خیابان‌های مرکز شهر بعدازآن نهضت آسفالت و منت‌های سنگین بر گرده مردم زنجان، اوضاع خیابان‌ها بسی بدتر از دوران ماقبل این نهضت نیز شده است.

شهردار محترم آن‌قدر برای این آسفالت بر خود بالید که احتمالاً در ضمیر ناخودآگاهش، جایگاه شهرداری را هم برای خود، نازل و حقیر شمرده و البته مردم زنجان را هم آن‌قدر قانع و کم‌توقع  تصور نمود که با آسفالت چند معبر اصلی شهر، می‌تواند رأی و نظر مثبت را برای جایگاه‌های رفیع‌تر جلب نمایند.

 البته این حجم از بنرهای تشکر از شهردار محترم، غرور مدیریتی ویژه‌ای نیز برایشان به ارمغان آورد که تاب تحمل هیچ انتقادی را هم نداشته و در برابر کوچک‌ترین خرده‌ای، نائره عصبانیتشان تنوره می‌کشد.

در آخر نتیجه فکاهی و طنز از این امورات شهردار را به عدم نزولات آسمانی، ربطی بی‌ربط دهیم.

شاید آسمان در این روزهای سرد زمستانی که ذخایر آبی‌مان در اقل ممکن است و هرروز هشداری از بی‌آبی در خبرها به استماعمان می‌رسد، نزولات آسمانی را نمی‌باراند و یا اگر هم اندکی برایمان نزول اجلال می‌نمایاند به خاطر این امر است که ما زنجانی‌ها را زیر بار سه محنت بزرگ‌تر قرار ندهد!

اولاً منت گسترده برای برف‌روبی از خیابان‌ها را از مردم دفع نماید که اسمان هم با آن بزرگی‌اش، تاب این منت را نمی‌تواند بکشد!

ثانیاً هزینه بنرهای تقدیر و تشکر برای برف‌روبی در زمانه ریاضت اقتصادی تحمیل ننماید!!

ثالثاً وضعیت حفاری‌های صورت پذیرفته در معابر اصلی شهر و رهاشدگی آن‌ها حتی بدون تسطیح مناسب آن حفاری‌ها، مطمئناً با یک بارش برف و یا حتی باران، مشکلات عدیده‌ای را علاوه بر ترافیک و گل‌ولای به همراه خواهد داشت که آسمان پرستاره هم از آن بیم دارد!!!

شایان‌ذکر است یکی از آثار سوء این رهاشدگی کانال‌ها در مدت‌زمان‌های طویل، علاوه بر ترافیک سنگین، چهره بسیار زشت و غیرمتعارف شهری را سبب‌ساز شده است. همچنین استنشاق هوای آلوده به خاک‌های خیابان‌های اطراف زینبیه و سبزه‌میدان، برای مردم آثار ما تأخر فراوانی را تکون نموده است. البته این حفاری به تعبیر بعضی مسئولین، توسعه عمرانی نام نهاده شده است و پوزشی دیگر به خاطر استعمال و استفاده واژه حفاری را عارض هستم!

مضاف بر آن اگر شهردار منت بر گرده‌مان نهد و خاک و نمک را هم برای زمان‌های برفی پاشش نمایند، آلودگی مضاعفی را همراه با آن عملیات توسعه عمرانی، برای شهر به ارمغان خواهند آورد.

امروز مرکز شهر و بعضی از معابرمان را با این حجم از حفاری‌ها (با عرض پوزش توسعه عمرانی) نه در هیبت و سیمای مرکز شهری که مرکز استان است و البته پایتخت شور و شعور حسینی، بلکه در هیئت و سیمای یک شهر جنگ‌زده می‌توان به تصویر کشید‌.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9374


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»