کد خبر: 9639
1402/02/17 - 15:44


روز کارگر را از تقویم‌ها حذف کنید!

سمیه محرمی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ روزهای تقویم مفهوم خاصی دارند و نام‌گذاری روی هرروز به‌قصد و نیتی انجام می‌شود، یکی از علل نام‌گذاری روزها به مناسبت‌های مختلف تکریم و گرامیداشت موضوعات مختلف است، همین نام‌گذاری‌ها موجب می‌شود تا حتی به مدت کوتاهی توجه‌ها به سمت موضوع مربوطه جلب شود. روز کارگر و معلم هم از همین روزها و نام‌گذاری آن‌ها هم به همین منظور بوده است، چراکه فرصتی برای قدردانی از اقشاری از جامعه است که در طول سال در حال فعالیت برای پویایی و رشد جامعه هستند.

ساعت‌ها کار در زیر نور آفتاب، کار در محیط‌های آلوده و همین‌طور در شرایط سخت فقط بخشی از زحماتی است که کارگر 30 روز در ماه آن را متحمل می‌شوند و کمتر از زحمتی که متحمل می‌شوند به زحماتش ارج نهاده می‌شوند.

همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود این قشر را موتور محرک تولید در کشور خواندند نمی‌توان پویایی و توسعه یک کشور را بدون سرمایه‌های انسانی آن تصور کرد، هرچقدر هم که شرکت یا واحد تولیدی بزرگ باشد بدون کارگران و نیروی انسانی کاری از پیش نمی‌برد و خاک بر روی دستگاه‌های تولیدی تلنبار خواهد شد.

کارگران به‌عنوان نیروی محرک تولید و توسعه در ایران اسلامی شرایط خوبی ندارند و پس از هشت ساعت کار سخت در محیط کار این بار باید با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اجاره خانه، تأمین مواد غذایی و هزینه‌های زندگی، بهبود شرایط معیشتی و غیره دغدغه هرروز غالب محجوب‌ترین و البته ضعیف‌ترین قشر جامعه است. وضعیت نامناسب بازار کار، عدم وجود امنیت شغلی و غیره نیز این روزها بر زندگی آن‌ها تأثیر گذاشته است. کارگر بودن یعنی کار کردن با تلاش حداکثری برای دریافت حداقل‌ها، شرایط سخت یافتن کار و پس‌ازآن حفظ آن، سلامت روان این قشر را از بین برده است و موجب شده است در برخی موارد کارفرما بر روی کارگران سیطره پیدا کنند.

این نیرو در روز خود«روز کارگر» نیز مشمول کم‌لطفی مسئولان مربوطه و متولیان حوزه کار شدند و در آیین تقدیر از کارگران برگزیده که به همت خانه کارگر استان زنجان برگزار شد هیچ‌یک از مسئولان مربوطه ازجمله مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حتی از مدیران استانداری در این جلسه حضور نداشتند به‌نحوی‌که موجب گلایه دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان شد و وی دلخوری خود از نبود طیب جعفری در جلسه را بابیان اینکه این مدیر به‌جای قهر کردن با جامعه کارگری با این قشر باشد و عدم حضور مدیرکل کار در برنامه انحصاری قشر کارگری رویکرد وی نسبت به جامعه کارگری را نشان می‌دهد، بیان شد.

این در حالی بود که هم‌زمان با برگزاری این جلسه دعوت‌نامه دیگری برای حضور در مراسم تقدیر از جایگاه کارگر و تجلیل از کارگران نمونه به دعوت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اصحاب رسانه ارسال شد که زمینه این سؤال ایجاد شد که چرا باید برای برنامه یک قشر خاص دو برنامه متفاوت آن‌هم با این فاصله کم برگزار شود آیا نباید اتحاد و یکپارچگی بین نماینده دولت در استان و مجموعه صنفی فعال در حوزه کارگری وجود داشته باشد تا یک برنامه منسجم و مناسب این قشر که جمعیت قابل‌توجهی هم هستند برگزار شود و تنها به‌صرف برگزاری دو مراسم جمع‌وجور تجلیل از کارگران نمونه اکتفا کرد. حال اگر مراسم تقدیر سپاه از قشر کارگر که در روز پنجشنبه برگزار  شد را در نظر بگیریم می‌توان گفت دستگاه‌های مختلف برای گرفتن مراسم به این قشر علاقه‌مند هستند اما آنچه که این روزها کارگران بیش از مراسم گرامیداشت روز کارگر و تجلیل از کارگران نمونه نیازمند شنیده شدن دغدغه‌ها و مشکلات خود هستند، گوش شنوایی برای شنیدن مشکلاتشان است. مهم‌ترین مطالبه کارگران این روزها بهبود معیشت متناسب با تورم و گرانی است تا با توجه به تلاش و زحمتی که می‌کشند زندگی با شرایط بهتر را تجربه کنند.


انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9639


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»