کد خبر: 9689
1402/03/06 - 10:50


استاندار زنجان در کارگروه مولدسازی، میزان فروش اموال منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی استان در دو سال گذشته را اعلام کرد:

فروش 101 میلیارد تومان اموال دولتی در استان!

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور در زنجان؛ تدبیر درستی در پروژه نیمه‌تمام ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان، ندیدیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه در رابطه با بهره‌وری دارایی‌های استان زنجان به درستی فکر نشده است، گفت: نمونه این اظهاراتم، پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری است که سالیان سال به حال خود رها شده است درحالی‌که با دارایی‌های ثابت و غیرمولد داخل شهر زنجان می‌شد زودتر این ورزشگاه را تکمیل کرد.

جلسه کارگروه مولدسازی استان زنجان پنج‌شنبه (4 خردادماه 1402) با حضور معاون وزیر اقتصاد و دارایی در سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) برگزار شد.

حسین قربان‌زاده، معاون وزیر اقتصاد و دارایی در این جلسه از راه‌اندازی تالار مولدسازی دارایی‌های دولت طی هفته‌های آینده به‌صورت یکپارچه خبر داد و گفت: در این تالار امکان مشارکت استان‌ها نیز فراهم شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه با این کار امکان تسهیلگری و جذب منابع طرح‌ها و برنامه‌ها فراهم می‌شود، عنوان کرد: هماهنگی و هم‌افزایی مؤلفه‌ای مهم و اثرگذار در پیشبرد برنامه‌های مربوط به مولدسازی است و امسال، سال انقلاب به معنای تحول در حوزه حکمرانی اقتصادی کشور به ویژه در حوزه راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی است.

قربان‌زاده بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها با وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد مولدسازی تأکید کرد و گفت: طی تفاهم انجام گرفته در ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن آیتم‌های مکان‌یابی و مشخص کردن اراضی هدف باید مدنظر باشد و سپس در این خصوص اقدام شود چرا که اعتقاد داریم، مسکن هم نوعی مولدسازی است.

** 1250 دارایی مازاد در سطح کشور در مسیر مولد‌سازی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که اتمام ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام، ملی و استانی با این شرایط بیش از۵۰ تا ۹۰ سال زمان نیاز دارد. مقام معظم رهبری با قاطعیت در این خصوص گره‌گشایی کرده است تا مقاومت دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شکسته شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه مولدسازی دغدغه سالیان دراز دولت‌ها بود، عنوان کرد: این موضوع چالش‌های متعددی داشت چراکه شناسایی کاملی از دارایی‌های دولت وجود نداشت و دستگاه‌های اجرایی برای معرفی دارایی مازاد خود مقاومت می‌کردند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه در طرح مولدسازی نظرات کارشناسان اخذ شده است، گفت: برای مولدسازی اراده ملی نیاز بوده و هم‌افزایی می‌تواند به پیشبرد کارها کمک کند و باید بر لزوم همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های استانی برای تحقق اهداف تبیین شده تأکید کرد.

قربان‌زاده با تأکید بر اینکه واگذاری‌های طرح مولدسازی شفاف‌ خواهد بود، ادامه داد: مولدسازی می‌تواند تمامی دارایی‌های راکد دولت که در پس بودجه مخفی شده است را به بازدهی و سوددهی برساند. اکنون ما پروژه‌های روی زمین مانده زیادی داریم که اکثریت آن‌ها نیاز به تأمین مالی دارند و واگذاری دارایی‌های دولت می‌تواند به این تأمین مالی کمک کند.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، در کشور، پیمانکاران با کمبود منابع برای تکمیل پروژه‌های عمرانی مواجه هستند که تسویه‌حساب از طریق مولدسازی دارایی‌های دولت راهکار مناسبی است که باید مدنظر باشد.

این مسئول ملی با بیان اینکه استان زنجان دارای چندین پروژه نیمه کاره عمرانی است که این پروژه‌ها قطعاً از محل دارایی‌های استان به راحتی می‌تواند تأمین مالی شود، عنوان کرد: مولد‌سازی در همه کشور‌ها به عنوان یکی از منابع تأمین و توسعه دیده شده تا املاک و اراضی دولتی اهرمی برای راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی شود.

به گفته معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور بیش از یک هزار و ۲۵۰ دارایی مازاد در سطح کشور شناسایی شده که در مسیر مولدسازی قرار دارد

قربان‌زاده تأکید کرد: با مصوبه هیئت عالی مولد‌سازی، مزایده‌ها با منفی ۱۰ درصد شروع خواهد شد. بنابراین از طریق تهاتر با دارایی‌ها، پروژه‌های مهم و ستاره‌دار استان در صدر فهرست تهاتر قرار می‌گیرند.

** در تأمین منابع ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان، تدبیر درستی صورت نگرفته است!

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور با اشاره به بازدید خود از پروژه‌ نیمه‌تمام ورزشی زنجان افزود: در رابطه با بهره‌وری دارایی‌های استان به درستی فکر نشده است، از جمله این موارد، پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری است که سالیان سال به حال خود رها شده است؛ در حالی‌که با دارایی‌های ثابت و غیرمولد داخل شهر زنجان می‌شد زودتر این ورزشگاه را تکمیل کرد.

این مسئول با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۲۵۰ دارایی مازاد در سطح کشور تصویب شده است که در مسیر مولدسازی قرار دارد، در رابطه با ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان گفت: ورزشگاهی که در چند دوره ساخت مجدد و تجهیز شود نشان می‌دهد تدبیر درستی در خصوص تأمین منابع آن انجام نگرفته است. مولدسازی گام‌هایی دارد و باید با یک تدبیر دقیق انجام شود تا همه از مزایای آن بهره‌مند شوند.

این مسئول همچنین از اعلام جزئیات واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در هفته جاری خبر داد و گفت: واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار کشور قطعی بوده که البته این کار در گرو وجود مشتری برای این باشگاه‌ها است.

** 100 درصد اهداف اجرایی «مولدسازی» در زنجان محقق شد

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه میزان فروش اموال منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در حوزه مولدسازی، ۱۰۱ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ درصد مبلغ آن به استان برگردانده شد ه است، افزود: از مجموع فروش طرح مولدسازی در استان طی ۲ سال گذشته، ۷۸ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات عمرانی و ۲۳ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه‌ای بوده است.

افشارچی با اشاره به دغدغه استان در حوزه مولدسازی بر لزوم هماهنگی‌های لازم در حوزه اعتبارات حاصل از مولدسازی با استانداری تأکید کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از اولویت‌های استان جبران کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری است، رفع مشکل خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی هم دیگر اولویت استانداری محسوب می‌شود که می‌توان با همراهی دستگاه‌های اجرایی و ارتباط تنگاتنگ در راستای اجرای ضوابط مولدسازی، مسائل را یکی پس از دیگری حل کرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه ما موافق انجام تهاتر هستیم این نکته را نیز متذکر شد که؛ با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این فرآیند، ضروری است تا دقت و حساسیت لازم در دستور کار باشد. البته تأکید می‌کنیم که زنجان به موضوع مولدسازی به عنوان یک فرصت مهم نگاه کرده و موافق نظارت‌های بالادستی‌ نیز هست.

البته افشارچی متذکر شد: اگر قرار باشد تمامی مجوزها وابسته به مرکز باشد، قطعاً مشکلاتی پدیدار می‌شود و دولت نمی‌تواند از این فرصت، استفاده کافی را ببرد.

** ثبت 1079 ملک فاقد سند متعلق به دستگاه‌های اجرایی استان زنجان

محمدرضا نادری، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اهم اقدامات این اداره کل در راستای اجرای آئین‌نامه جدید مولدسازی مصوب 21 دی‌ماه 1401 گفت: ابلاغ آئین‌نامه به دستگاه‌های اجرایی و استعلام اموال مازاد، درخواست اطلاعات اموال مازاد و طرح‌های نیمه تمام دستگاه‌ها، مستندسازی و تهیه بانک اطلاعاتی اموال مازاد و همچنین اطلاعات طرح‌های پیشنهادی دستگاه‌ها، تصویب اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی در کارگروه مولدسازی استان و ارسال به هیئت عالی جهت اخذ مجوز لازم از جمله اقدامات صورت گرفته است.

نادری با اشاره به اعزام تیم‌های بازرسی به تمام شهرستان‌ها برای بررسی میدانی اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی استان عنوان کرد: ضمن بازدید از 3 هزار و 318 ملک متعلق به دستگاه‌های اجرایی طی بیش از 4 هزار نفر ساعت در کلیه شهرستان‌های استان، تعداد بیش از 260 ملک به عنوان مازاد و قابل مولدسازی شناسایی شد که فرآیند مستندسازی، تشکیل پرونده و استعلام از دستگاه‌های ذی‌ربط آن‌ها آغاز شده است.

نادری تعداد کل اموال غیرمنقول دستگاه‌های دولتی را 8 هزار و 858 مورد و تعداد انفال و اراضی ملی را 4 هزار و 200 ملک اعلام کرد و از ثبت املاک دارای سند در اختیار دستگاه‌های اجرایی به میزان 3 هزار و 579 ملک خبر داد و گفت: املاک فاقد سند در اختیار دستگاه‌های اجرایی نیز یک هزار و 79 ملک ثبت شده است. لازم به ذکر است بیش از 98 درصد اطلاعات املاک استان در سامانه «سادا» ثبت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از فهرست اموال مازاد شناسایی شده متعلق به دستگاه‌های اجرایی استان از جمله امور اقتصادی و دارایی، منابع طبیعی، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، حج و زیارت، ثبت‌احوال، بهزیستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور مالیاتی، استانداری، نهاد کتابخانه‌ها، ورزش و جوانان، صمت، علوم پزشکی، دامپزشکی، دادگستری، میراث فرهنگی که تعداد کل املاک 104 مورد (31 ملک دارای مجوز وزیر اقتصاد و 92مورد معرفی شده به هیئت عالی) ادامه داد: از مجموع 92 ملک معرفی شده به هیئت عالی، تعداد 31 مورد دارای مجوز فروش در سنوات گذشته بوده که برای تعیین وضعیت مولدسازی و استفاده از روش‌های دیگر مانند تهاتر مجدداً به هیئت ارسال شده است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاناستاندار زنجانفروش 101 میلیارد تومان اموال دولتی در استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9689


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»