کد خبر: 9763
1402/03/21 - 9:50


امید امین‌فر

طرح شهید زین‌الدین سکوی پرتاپ رفیقان گرمابه و گلستان

شاید یکی از بارزترین خصوصیات دولت سیزدهم شعارزدگی و تحلیل نادرستِ قوانین منبعث از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باشد. در این مجال به موضوع طرح شهید زین‌الدین می‌پردازیم که دست آویز دولت سیزدهم و به تبع آن استانداری‌های سراسر کشور برای جذب و به گارگیری رفیقان گرمابه و گلستان و انتصاب آنان به پست‌های مدیریتی در استان زنجان و سایر نقاط شده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ شاید یکی از بارزترین خصوصیات دولت سیزدهم شعارزدگی و تحلیل نادرستِ قوانین منبعث از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باشد. در این مجال به موضوع طرح شهید زین‌الدین می‌پردازیم که دست آویز دولت سیزدهم و به تبع آن استانداری‌های سراسر کشور برای جذب و به گارگیری رفیقان گرمابه و گلستان و انتصاب آنان به پست‌های مدیریتی در استان زنجان و سایر نقاط کشور شده است.

اما آنچه که هدف قانون است، اصلاح نظام اداری، منطقی‌سازی اندازه دولت، حذف دستگاه‌های موازی و غیر ضرور و هزینه‌های زاید و کاهش حجم و اندازه و ساختار مجموع دستگاه‌های اجرائی، کاهش سطوح مدیریت و کاهش پست‌های سازمانی می‌باشد (ماده 28 قانون برنامه ششم و بند الف ماده 28 قانون)

اگر از قانون برنامه ششم که نفس‌های آخرش را می‌کشد، بگذریم مهم‌ترین هدف دولت در فصل 21 لایحه برنامه هفتم به منظور افزایش بهره‌وری نظام اداری کشور و دستگاه‌های ذی‌ربط این است که:

هر گونه به کارگیری و ارتقای نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی خارج از فضای رقابتی عادلانه ممنوع شود.

در طول برنامه هفتم هرگونه استخدام رسمی و پیمانی و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی ممنوع شود.

تمام اختیارات دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون در خصوص جذب و به کارگیری نیروی انسانی در طول برنامه هفتم متوقف شود.

هر گونه استخدام اعم از رسمی، پیمانی، کارگری دائم و موقت و عناوین مشابه و به کارگیری اعم از قرارداد کار معین، قرارداد کارگری، طرحی، شرکتی و سایر عناوین صرفا بر مبنای اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری و بر اساس مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در صورت تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه انجام گیرد.

هر گونه درخواست دستگاه‌ها برای جذب و به کارگیری نیروی جدید منوط به ثبت فهرست اسامی نیروهای مازاد مورد نیاز یا مازاد در سامانه نظارت و ارزیابی آموزش کارکنان و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور مبنی بر عدم وجود نیروی متناسب در سامانه مذکور شد.

حالا با وجود این همه مقررات اما در اقدامی مغایر با قانون و در حرکتی که نشان از شتاب‌زدگی دولت برای ورود نیروهای موافق خود به بدنه دولت با سهولت آب خوردن می‌باشد، مجوز استخدام و به کارگیری نیروی انسانی با کلید واژه جوانان مومن، نخبه، متخصص، انقلابی و تحول‌خواه با نام طرح شهید زین‌الدین از طرف سازمان اداری و استخدامی کشور در سال 1401 عنوان استانداری‌های سراسر کشور صادرشده که برگ زرین !!! دیگری بر افتخارات تحولی دولت مقتدر و مردمی!!! سیزدهم می‌باشد که کم کم اثرات این مجوز در سطوح مدیریتی دستگاه‌های اجرائی خودنمایی می‌کند. 

فقط در بند (1) این مجوز به کارگیری 10 نفر نیرو به صورت قرارداد کار معین به تشخیص استانداران در جایگاه‌های مدیر کل، معاون مدیر کل، فرماندار و بخشدار پیش‌بینی شده است.

این همه شتاب زدگی برای چیست؟ پست‌های مدیریتی سخیف شده‌اند یا دوستان و رفیقان عزیز؟ آیا تخصص، مهارت، تجربه و شایستگی‌های شغلی ضابطه‌ای است که فدای رابطه شده است؟ تعریف و برداشت دولت از بیانات رهبری معظم انقلاب در مورد جوان‌سازی دولت و تشکیل دولت جوان انقلابی که دست‌آویز صدور مجوز مذکور می‌باشد آیا صرفا سن و سیمای جوانان مطلوب نظر دولت، فارغ از هر گونه شایستگی شغلی می‌باشد؟ چگونه است که غوره نخورده‌ها مویز می‌شوند؟ آیا اینان درکی از مسائل و مشکلات کشور را در آینده دارند؟

نیازی به یادآوری نیست که در نظام‌های اداری توسعه یافته فرآیند جذب و بکارگیری نیروی انسانی معمولا با نیازسنجی، برگزاری آزمون‌های تخصصی، مصاحبه، گزینش و به کارگیری و آموزش بعد از استخدام همراه می‌باشد و در مرحله بعد تخصیص پست‌های مدیریتی براساس رعایت سلسله مراتب شایستگی ناشی از چرخش سازمانی اتفاق می‌افتد.

اما گویی دولت محترم با تکرار تراژدی مصوبه مهر آفرین دولت دهم به گونه‌ای دیگر، توجهی به آموزه‌های مدیریت منابع انسانی و مدیریت رفتار سازمانی ندارد چه برسد به رعایت قوانین و مقررات. آنچه که از اقدام اخیر دولت سیزدهم استنباط می‌شود فراهم شدن زمینه‌ای است برای پرتاب رفیقان گرمابه و گلستان با القاب فریبنده جوانان مومن، نخبه، متخصص، انقلابی و تحول‌خواه به پست‌های حساس و مدیریتی و تفکیک جوانان این مرز و بوم به خودی و غیرخودی.

جهت مزید استحضار خوانندگان محترم اعلام می‌دارد مجوز به کارگیری 100 نفر جوان مومن، نخبه، متخصص، انقلابی و تحول‌خواه در جایگاه‌های سازمانی مدیریتی و کارشناسی کلیدی، در سه حالت کار معین به تشخیص استانداران، نخبه براساس آئین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی و برتر و نخبه و پیمانی از طریق برگزاری آزمون استخدامی استانی (20درصد برای استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و 80 درصد سایر دستگاه‌ها) برای هر استان پیش‌بینی شده است.

ضمن آنکه منتظر پاسخگویی دولت در این باره هستیم به جوانان این سرزمین پیشنهاد می‌کنیم ریاضت درس خواندن و شرکت در آزمون‌های استخدامی و عبور از هفت خوان استخدام را رها کرده و به سیمای جوان مومن، نخبه، متخصص، انقلابی و تحول‌خواه در آمده و متصل به یکی از استانداران و اعوان و انصار آنان شدند تا  نه تنها استخدام بلکه مدیر شده و ره صد ساله را یک شبه طی کنند.

به قول سعدی علیهم الرحمه:

نخواهی که ضایع شود روزگار           به ناکاردیده مفرمای کار

ریاست به دست کسانی خطاست       که از دستشان دست‌ها برخداست

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9763


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»