کد خبر: 9904
1402/04/17 - 10:16


به بهانه ۱۴تیرماه «روزقلم»

قلم چشمه هدایتگر ونعمت بزرگ از سوی پروردگار

✍محمدعلی خالق نژاد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ن و القلم  ومایسطرون  (قلم ،آیه ۱(سوگند به قلم و آنچه از او می تراود.

در اهمیت و ارزش  قلم همین بس که خداوند متعال به آن سوگند یاد نموده و  آن را می ستایدوحتی سوره ای نیز به همین نام بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است.

قلم اگر در راستای اعتلای  کلمه الله و اهداف عالیه اسلامی وانسانی وسعادت و خوشبختی و سرافرازی انسانها و رشد و شکوفایی جامعه بشری بکار گرفته شود می توان گفت  نقش  واقعی  خود  را در جامعه بشری ایفا نموده و چنانچه کرامت انسانها را پاس بدارد ودر جامعه  نشاط و امید بیافریند می‌شود گفت رسالت حقیقی  خود را ایفا نموده است.

درمقابل قلمی  که نتواند خواسته های اصلی مردم را برآورد کرده در خدمت فرهنگ‌های بیگانه و غربی باشد و با اشاعه  فساد وتباهی، زشتی  وپلشتی را در مقابل زیباییهای جهان امروزی عرضه دارد به راحتی می توان اذعان  نمود  که دچار  نوعی ابتذال  و کژی  و ناراستی شده است.

یک نویسنده خوب  کسی است که روشی اتخاذ نماید تا قلمش درخدمت به جامعه وبشریّت بکار گرفته شود وبا پاسداشت ارزش قلم آن را به تکه نانی چرب و نرم ویا پست و مقام دنیوی نفروشد. وبه یک معنا قلم را در خدمت ثلاثه "زر و زور و تزویر "در نیاورد. نه به بهایی بیالاید ونه به بهانه ای ارزان فروشد.

"در جهان هرگز مشو مدیون احساس کسی

تانگردد رایگان مهرت گروگان کسی

گوهر خود را نزن بر سنگ هر ناقابلی

صبرکن پیدا شود گوهر شناس قابلی "

قلم همان گوهر کمیاب است که باید در دست گوهرشناسی به سود جامعه وبشریت چرخش  نماید به قول معروف: "حرمت مسجد با متولی آن است" حال نگهبان قلم هم باید صاحبش باشد و ارزان و به ثَمَنِ بَخس نفروشد وجوهر قلم را به چاپلوسی و رنگ و ریا نیالاید.

 قلم تاجایی  که مُکَلَّف است  باید صبور وشکیبا باشد.

باید به قلم عشق ورزید و عاشق قلم شد.قلم در دست یک خبرنگار یا قلم به دستی چون یاقوت گرانبهایی است درنگین  انگشتری وچون شمعی است که عاشقانه درتاریکی می سوزد ونور می دهد وباشعاع نورش عالمی را روشنایی می بخشد.

ارزش قلم یک صاحب قلم آزاد اندیش آن است که از نوک سیاه قلمش نورامید در جامعه بشری مشعشع گردد. مرحوم دکتر علی شریعتی از همین منظراست که در کتاب کویر می گوید: " قلم توتم من است "

یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار  یا قلم به دست هم باید ازاین زاویه به قلم بنگرد نه به عنوان شغل و حرفه. قلم خبرنگار یا روزنامه نگار زمانی ارزشمند است که از منظر باز و وسیع مسائل را نگریسته و وسعت نظر داشته باشد وخود را در دایره تنگ جناحی و گروهی و... محصور ننماید هر چند مورد خشم وغضب برخی صاحب منصبان وقدرتمداران قرار گیرد.

قلمم حوصله کن روز به نام من و توست.

روز قلم بر قلم به دستان آزاد اندیش وحقیقت نگار  مبارک باد.

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانخبرنگارروز قلمروزنامه‌نگار
sedayezanjannews.ir/nx9904


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»