کد خبر: 10448
1402/07/09 - 11:32


پیش به سوی نظریه فیزیکی اعداد؛

آیا اعداد دارای جرم و انرژی هستند؟

آیا می توان برای اعداد ویژگی ها و پارامترهای فیزیکی قائل شد؟ آیا می توان از فیزیک نسبیتی و کوانتومی اعداد سخن گفت؟ پاسخ یک پژوهشگر ریاضی به این سوالات مثبت است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سعید افشار با ارائه نظریه سیستم دیاگرامیک در سال ۱۳۶۸ و کاربرد تکنیک ( هم رقم سازی )، تبدیلات هندسی را جایگزین ( چهارعمل اصلی ) نمود و روشی هندسی را برای بررسی اعداد پیشنهاد کرد.

این «پژوهشگر ریاضی» که در نوشته های پیشین خود به ارتباط این نظریه با مبحث گرافها و امکان کاربرد آن در هندسه کامپیوتری، هوش مصنوعی و ژنتیک پرداخته بود در پستهای اخیر خود در فضای مجازی با اشاره به عددنویسی ماتریسی و تقارنهای اسپینی و اوربیتالی، از وجود دو مقوله بسیار مهم و بحث برانگیز کوانتومی، یعنی ( برهم نهی و درهم تنیدگی ) اعداد در توابع نمائی عددی و مشاهده پذیری آنها خبر داد.

وی همچنین در پست های دیگر خود عنوان کرده بود که در ترسیم مختصاتی اعداد با استفاده از مبحث سیمپلکس هندسی ( سادک ) و دستگاه مختصات گرانیگاهی امکان بررسی اعداد به عنوان اشیاء هندسی دارای جرم وجود دارد.

اگرچه پیشتر با تشخیص چهار مختصه در دستگاه عددنویسی موضعی و مقایسه آن با چهارگان های همیلتونی، امکان تعمیم و گسترش مختصه ها در ابعاد بالاتر را متذکر شده بود.

تئوری فیزیکی اعداد نوشته سعید افشار را که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده در زیر می خوانید؛

تئوری فیزیکی اعداد :در سیستم دیاگرامیک با استفاده از دستگاه مختصات گرانیگاهی و نیز مبحث «سیمپلکس»، می توان اعداد را بصورت اشیاء هندسی دارای جرم مورد مطالعه قرار داد.

سیمپلکس اعداد: اعداد در ترسیم مختصاتی، با توجه به نوع دستگاه مختصات مورد استفاده و تعداد محورهای مختصاتی ( مختصه )، دارای اشکال هندسی متفاوتی می گردند.

بطور مثال با استفاده از فقط یک مختصه [  مبنا ]، اعداد بصورت ( نقطه )، با استفاده از دو مختصه [ مبنا و رقم ]، بصورت ( خط )، با استفاده از سه مختصه [ مبنا و رقم و ارزش مکانی ]، بصورت ( مثلث ) و با استفاده از چهار مختصه « مبنا و رقم و ارزش مکانی و ارزش عددی»، بصورت ( چهاروجهی ) دیده می شوند.

ترسیم دایره های محیطی و محاطی و مماسهای اضلاع این ( مثلثها ) منجر به تشکیل (هاله‌ها و سایه‌های عددی) و ترسیم کره های محیطی و میانی و محاطی و مماسهای وجه های این ( چهاروجهی ها )، منجر به تشکیل «حباب ها و کف های عددی» می گردد.

این هاله ها و سایه های عددی را از منظر مثلث بندی دلونی، می توان با مبحث «دیاگرام ورنوی» و حباب‌ها و کف‌های عددی را با مبحث (فضا - زمان کف آلود) در فیزیک کوانتومی مشابه دانست.

همچنین، این دایره ها و کره ها را به عنوان میدان و فضای اعداد در مبحث جبر مجرد نیز  می توان در نظر گرفت.

از سوی دیگر با استفاده از دستگاه مختصات گرانیگاهی و پیکر بندی دلونی در مبحث سیمپلکس، می توان اعداد را به عنوان اشیاء هندسی دارای جرم تصور نمود.

در اینصورت با توجه به رابطه جرم و انرژی، سایر مشخصه های فیزیکی اعداد نیز در دسترس خواهند بود. حال با توجه به موارد فوق می توان بطور مشخص از فیزیک اعداد سخن گفت.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناعداد دارای جرم و انرژیسعید افشارپژوهشگر ریاضی
sedayezanjannews.ir/nx10448


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»