کد خبر: 11155
1402/10/25 - 14:4


محمدعلی خالق نژاد

کدام مجلس در رأس امور و عصاره فضایل ملت است؟

انتخابات به‌عنوان مهم‌ترین رکن دموکراسی و مردم‌سالاری در نظام‌های دموکراتیک به شمار می‌رود که در آن مردم با حضور ‌در پای صندوق‌های رأی سرنوشت خود و کشورشان را تعیین می‌کنند و همچنین انتخابات مهم‌ترین عرصه تماس و ارتباط تعیین‌کننده مردم و حکومت‌های مردم‌سالار و تنها راه اعمال اراده ملی و بیمه کننده کشور در برابر تهدیدات دشمنان قسم خورده می‌باشد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ انتخابات به‌عنوان مهم‌ترین رکن دموکراسی و مردم‌سالاری در نظام‌های دموکراتیک به شمار می‌رود که در آن مردم با حضور ‌در پای صندوق‌های رأی سرنوشت خود و کشورشان را تعیین می‌کنند و همچنین انتخابات مهم‌ترین عرصه تماس و ارتباط تعیین‌کننده مردم و حکومت‌های مردم‌سالار و تنها راه اعمال اراده ملی و بیمه کننده کشور در برابر تهدیدات دشمنان قسم خورده می‌باشد.

در جمهوری اسلامی قانونگذار در قانون اساسی که میثاق ملّی است برای نحوه و چگونگی برگزاری انتخابات شرایط و ضوابطی درنظر گرفته به‌نحوی‌که اگر برمبنای آن شرایط انتخابات برگزار شود می‌تواند متضمّن رشد و توسعه ملی و تامین‌کننده آرمان‌های والای ملت ایران باشد. تحقّق این امر منوط به رابطه‌ای دو سویه مابین مردم به‌عنوان انتخاب‌کننده از یکسو و کاندیدا‌های انتخاباتی به‌عنوان انتخاب‌شونده از دیگر سو امکانپذیر خواهد بود. به‌طوری که اگر مجریان و ناظران شرایط یک انتخابات آزاد و رقابتی با حضور متنوع نامزد‌های تمامی اقشار و گروه‌‌های سیاسی با سلایق مختلف  درون نظام را فراهم نمایند در نتیجه انگیز‌ه‌ای خواهد بود که مردم باعلاقه و رغبت بیشتر و مشارکت حداکثری برای تعیین سرنوشت خود در پای صندوق‌های رأی حضور یابند که برای وحدت وانسجام، وفاق وهمدلی،  وتحکیم پایه‌‌های دموکراسی و مردمسالاری امری ضروری و حیاتی است. در اهمیّت انتخابات مجلس همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز  در بیاناتشان بااشاره  به اهمیّت انتخابات و جایگاه مجلس  فرمودند: «مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی ریل‌گذاری کننده آینده کشوراست و راه حل مشکلات انتخابات است، اتفاقاً برای اینکه مشکلات برطرف شود بایستی در انتخابات شرکت کرد.»

همچنان که در صدر نوشتار حاضر گفته شد که انتخابات اساسی‌ترین اصل برای مشارکت مردم درحقّ تعیین سرنوشتشان می‌باشد اما شرایطی به وجود آمده که موجب گشته جمع کثیری از سرآمدان و نیرو‌های شاخص و درجه اول جریان اصلاحات و اصولگرایان میانه رو واعتدالی داخل نظام حاضر به ثبت نام و حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نشوند و از تعداد اندک شمار ثبت نام شده‌ها نیز عدّه‌ای در مرحله بررسی صلاحیت‌ها ردّویا با عدم احراز صلاحیت مواجه شوند و عملاً از گردونه انتخابات خارج واعمال مشارکت در حقّ تعیین سرنوشت از بخش وسیعی از جامعه سلب گردد.

البته لازم به ذکراست، در این دوره پدیده نوظهوری رخ داده  و برخلاف رویه معمول هیئت های اجرایی با ردّ صلاحیت جمعی از اندک ثبت نام کننده های چهره‌‌های شاخص کار هیات‌های نظارتی را آسانتر نمودند  امری که در انتخابات‌های گذشته بی‌سابقه و یا حداقل کم‌سابقه بوده است. در مرحله بعدی هیات های  نظارت شورای نگهبان نیز با ردّ صلاحیت تعداد باقیماند‌ه‌ای از کاندیدا‌های انتخاباتی را که از چهره‌‌های شاخص و کارآمد بوده و عمدتاً هم از طیف سیاسی خاصّی می‌باشند  ردّویا عدم احراز  صلاحیت و به این طریق بخش وسیعی از ملّت را از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم نموده است و می‌توان گفت تداوم این گونه رفتار هیات‌های نظارت بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت قوی وپرشورورقابتی در انتخابات بوده وتهدیدی جدّی برای جمهوریت و اسلامیت نظام به شمار می‌رود. با این وصف به مصداق ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیدا ست پیش‌بینی انتخاباتی حداقلی با رقابت درون جناحی آن هم ازسوی طیف یا جریان خاصّی دور از انتظار نخواهد بود.

حضرت امام خمینی(ره)«مجلس را در رأس امور و عصاره فضایل ملت» دانسته‌اند. حال با این توصیفات جای سوال است که کدام مجلس در راس امور و عصاره فضایل ملت می‌تواند باشد؟ مجلسی که برآمده از رای و اراده آحاد مختلف جامعه با سلایق و ایده‌‌های متنوع با مشارکت و حضور حداکثری باشد می‌تواند تامین‌کننده تفکر و اندیشه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام مبنی بر مجلسی در راس امور و عصاره فضایل ملت باشد؟ یا مجلسی که برآیند چنین نگاهی با انتخاباتی حداقلی، درون جناحی و یکدست و بدون رقابت؟ با توجّه به حساسیّت واهمیت انتخابات پیش رو مقام معظم رهبری نیز یک بار در ۱۵فروردین ماه ۱۴۰۲در جمع مسئولان و کارگزاران نظام و اخیرا نیز در ۲ دی ماه جاری نیز  در جمع هزاران نفر ازمردم کرمان وخوزستان  انتخابات ۱۱ اسفندماه را بسیار مهم ، تعیین‌کننده وزمینه ساز تحوّل خواندند وبا تببین اهمیّت مجلس شورای اسلامی درحلّ مشکلات موجود وتعیین مسیر حرکت کشور تاکید کردند:« ملّت خودرا برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴خصوصیّت » مشارکت قوی و پرشور،رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیّت کامل آماده کنند. بنابراین انتظار می‌رود که با وحدت و انسجام که عامل اصلی پیروزی است و عمل به توصیه‌ها و تاکیدات موکّد مقام معظم رهبری و مدّ نظر قرار دادن ۴ مولفه مورد نظر ایشان با حضور پرشور.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانتخاباتمردم سالاریدموکراسی
sedayezanjannews.ir/nx11155


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»