کد خبر: 12562
1403/05/23 - 9:39


یادداشت / امید امین‌فر

پرداخت های نجومی از ادعا تا واقعیت از گزارش تا برخورد

گزارش دیوان محاسبات در خصوص حقوق های نجومی را باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد به ویژه وقتی که قوانین ناظر بر پرداخت ها آنقدر تبصره دارد که بسیاری از پرداخت های به اصطلاح نجومی مستند به همان تبصره ها؛ قانونی است و بسیاری از عناوین پرداخت ها مستثنی از سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه می باشد از جمله کارانه گروه پزشکی؛ فوق العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی و تمامی عناوینی که در بند (ج) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نام برده شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
 پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ گزارش دیوان محاسبات در خصوص حقوق های نجومی را باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد به ویژه وقتی که قوانین ناظر بر پرداخت ها آنقدر تبصره دارد که بسیاری از پرداخت های به اصطلاح نجومی مستند به همان تبصره ها؛  قانونی است و بسیاری از عناوین پرداخت ها مستثنی از سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه می باشد از جمله کارانه گروه پزشکی؛ فوق العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی و تمامی عناوینی که در بند (ج) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نام برده شده است. 
ضمن آنکه  طبق صدر بند مذکور سقف حقوق تعیین شده برمبنای خالص پرداختی متوسط ماهانه تعیین شده که بر این اساس کسورات قانونی و سایر کسورات در سقف پرداختی لحاظ نمی گردد و این به نفع نجومی بگیران می باشد. از طرفی علیرغم ممنوعیت پرداخت مازاد بر سقف ؛ لیکن در  انتهای بند (ج) تبصره (۱۲) عبور از سقف قانونی در موارد خاص مطابق پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیأت وزیران پیش بینی شده است. احکام مشابه با بند مذکور در قوانین بودجه سنوات‌گذشته هم وجود داشته اما به همان دلایل ذکر شده هیچگاه میزان تخلف صورت گرفته به قطعیت کامل نرسیده و مورد اقدام و برخورد جدی از طرف دستگاههای نظارتی قرار نگرفته است . در گزارش تهیه شده تعداد نفراتی که بعنوان نجومی بگیر معرفی شده اند کمتر از یک درصد کل حقوق بگیران است و این نشان می دهد قاطبه کارکنان زیر سقف قانونی دریافتی داشته اند. 
در مواردی مازاد پرداختی شناسایی شده در پرداخت ماه‌های بعد اصلاح شده اما پرداخت های مازاد و رعایت سقف قانونی به ویژه در خصوص اعضای هیأت مدیره انواع شرکت های دولتی و هیات امنای دانشگاهها بطور کامل از طرف ذینفعان مراقبت نمی گردد. 
لذا تا زمانی که نظام جامع حقوق دستمزد وجود ندارد و مصوبات خاص و دستگاهی وضع می گردد و با وجود انواع نظام های پرداخت و تبصره های موجود در قوانین بودجه و قوانین خاص نباید منتظر  پرداخت حقوق در سقف قانونی باشیم.

 از طرفی با وجود پرداخت های مشابه در بخش غیردولتی و دستمزدهای نامتعارف برخی ورزشکاران و هنرمندان به نظر می رسد به کار بردن اصطلاح نجومی در بخش دولتی اصطلاح درستی برای پرداخت های صورت گرفته نباشد و بهتر باشد از عنوان پرداخت های غیرقانونی استفاده گردد شاهد هستیم که در برخی رشته های ورزشی مثل فوتبال با وجود سقف قرارداد عملا با آپشن های مختلف روبرو هستیم که مصداق پرداخت های نجومی است. 

. شایان ذکر است بند (پ) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال جاری نیز مشابه با حکم وضع شده در سال ۱۴۰۲ می باشد و باید منتظر گزارش پرداخت های غیرقانونی در سال ۱۴۰۳ هم باشیم با این ادعا که اگر ترمیم حقوق(بخوانید تصمیم غیرکارشناسی دولت و رای پر ابهام دیوان عدالت اداری)  در خصوص تمام حقوق بگیران اجرایی شده و بر تمامی مولفه ها تاثیر بگذارد قطعا سقف حقوق ۷۰ میلیون تومانی سال‌جاری شکسته خواهد شد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندستمزدهای نامتعارفپرداخت های نجومیپزشکی قانونی
sedayezanjannews.ir/nx12562


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»