کد خبر: 12588
1403/05/26 - 21:39


یادداشت/ امید امین فر

مدال برنز - پاداش طلایی

مبینا نعمت زاده ی ۱۹ ساله به مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید . اما بلافاصله در حالیکه لباس مبارزه بر تن داشته و عرق تنش خشک نشده بود درخواست کرد با تحصیل او در دانشگاه بدون کنکور موافقت شود.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ مبینا نعمت زاده ی ۱۹ ساله به مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید . اما بلافاصله در حالیکه لباس مبارزه بر تن داشته و عرق تنش خشک نشده بود درخواست کرد با تحصیل او  در دانشگاه بدون کنکور موافقت شود. در ادامه رشته پزشکی را برای خود درخواست نمود که آرزوی تمام دانش آموزان رشته تجربی است که برای رسیدن به این کرسی روزانه بیش از ۸ ساعت درس می خوانند؛ چشمشان ضعیف می شود؛ به مسافرت نمی روند؛ استرس روزانه را به همراه خانواده تحمل می کنند تا شاید بتوانند در رشته ای که برایش زحمت کشیده اند قبول شوند.

دانش آموزانی هم هستند که مسیر ورزش را انتخاب می کنند و فتح قله های افتخار در مسابقات آسیایی؛ جهانی و المپیک را هدف گذاری می کنند. هر دو قابل تقدیر است، اما ایراد کار جایی است که دسته دوم بخواهد جایی بنشیند که زحمتی برایش نکشیده است مثل مبینا نعمت زاده که مزد زحماتش را گرفت و به مدال برنز المپیک پاریس رسید.

قطعا تحصیل او در رشته تربیت بدنی تداوم مسیر موفقیت و کمک به تربیت نسل بعدی خواهد بود اما اصرار به تحصیل در رشته پزشکی تمسخر همکلاسیهایش و تمام دانش آموزانی است که اگر مسیر او را می رفتند شاید به مدال طلای المپیک می رسیدند اما درس خواندند تا اگر مبینا در ورزش موفق شد آنها هم در تحصیل علوم موفق شوند. مبینا برنزی شد اما پاداش طلایی می خواهد و اگر این اتفاق بیفتد هم علم به خطر می افتند هم ورزش.‌ او نه پزشک خوبی خواهد شد و نه شاگردان خوبی در تکواندو خواهد داشت.  حالا باید رییس جمهوری که به واسطه زحمات شبانه‌روزیش پزشک شده در مقابل این درخواست مبینا به خاطر پسران و دختران پشت کنکوری مقاومت کند. لازم است خانواده و دوستان و اطرافیان مبینا او را از این تصمیم منصرف کنند. او باید به این فکر کند به قاعده یک ضربه کافی بود او به مدال نرسد. حالا این فرصت را غنیمت شمارد و فرصت موفقیت را از دیگران نگیرد. هر کسی را بهر کاری ساخته اند و مبینا اگر می خواهد پزشک شود رنجش را هم به تن بخرد. به این فکر کند که  مدال برنز او معادل چند سکه طلاست و پروانه پزشکی معادل چند سکه. به این فکر کند که دانشجوی پزشکی حداقل باید ۸ سال رنج تحصیل را تحمل کن تا به درجه پزشکی برسد اما ورزشکار حرفه ای با دو سال تمرین سخت قبل از المپیک طلایی می‌شود. اگر او در المپیک بعدی به مدال نرسد حاضر است از دانشگاه هم انصراف دهد؟ او که بخاطر ورزش نتوانست درس بخواند آیا می تواند همزمان دانشگاه و ورزش را داشته باشد؟

اما آنچه که مقرره است این است که بر اساس مصوبه جلسه ۱۰۶ مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی قهرمانان ورزشی دارای مدال طلا، نقره و برنز مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهد.

طبق آخرین آیین‌نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، قهرمانان ورزشی فقط در رشته تربیت بدنی در دانشگاه مورد نظر خود می‌توانند تحصیل کنند . پس مبینای نعمت زاده تا دیر نشده مردم را از خودت و مدالی که آوردی پشیمان نکن.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپزشکیمبینا نعمت زادهالمپیک پاریس
sedayezanjannews.ir/nx12588


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»