کد خبر: 12845
1403/06/29 - 8:37


یادداشت/ اسدالله درویش‌امیری - استاندار اسبق زنجان

امام جمعه‌ای که محبوب، مقبول و مطلوب مردم بود

طی چند روز اخیر از طریق فضای مجازی از کناره گیری ناگهانی آیت‌الله علی خاتمی از امامت جمعه زنجان مطلع شدم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ طی چند روز اخیر از طریق فضای مجازی از کناره گیری ناگهانی آیت‌الله علی خاتمی از امامت جمعه زنجان مطلع شدم.

با توجه به شناخت و همکاری نزدیکم با ایشان در دوره مسئولیت استانداری زنجان، سزاوار ندیدم ساده از کنار این خبر عبور کنم.

پیش از حضور در استان زنجان توفیق  آشنایی با ایشان را نداشتم و پس از آنکه برای استانداری زنجان مطرح شدم نام ایشان را شنیدم.

در آن ایام جناب آقای خاتمی علاقمند بودند که از گزینه بومی برای مدیریت ارشد استان استفاده شود و با انتصاب بنده موافق نبودند اما بعد از تصویب دولت همراهی و همکاری لازم را داشتند.

بعد از معارفه، در اولین روز حضورم در استان، صبحانه را در منزل ایشان با هم بودیم و استقبال گرمی از بنده داشتند؛ پس از گفتگوی کوتاهی برای نحوه اداره استان و هماهنگی‌های فی مابین به توافقاتی رسیدیم و قرار شد هر دو پایبند به آن توافقات باشیم (از آنجایی‌که ایشان سال‌های متمادی در جهاد سازندگی حضور داشته‌اند  نسبت به مسائل اجرایی اشراف خوبی دارند).

به چند نکته از توافق بین خودمان  اشاره می‌کنم؛

با هم توافق کردیم گردهمایی‌ها و جلسات استان با نظم و انضباط برگزار شود و از اتلاف وقت و تاخیر در حضور پرهیز کنیم؛ که خوشبختانه در طی ۳۰ ماه حضورم در استان از طرف هر دو نفر به دقت رعایت می‌شد و سایر مدیران هم به این تکلیف عادت کرده بودند.

نکته دوم اینکه هرگز اختلاف نظرات و دیدگاه‌ها به تریبون‌های عمومی و رسمی به خصوص به تریبون نماز جمعه کشیده نشود.

نکته سوم اینکه دولت اگر گلایه و انتقادی از ائمه جمعه دارد و بالعکس اگر ائمه جمعه انتقاداتي از دستگاه‌های دولتی دارند در جلسات مشترک علما، روحانیون و ائمه جمعه مطرح گردد و از مناقشات پشت تریبون پرهیز شود.

نکته چهارم اینکه برای تبيين وضعیت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان در همه ملاقات‌های ملی به اتفاق حاضر شویم تا بتوانیم از ظرفیت‌های ملی برای توسعه استان بهره مطلوب‌تری ببریم.

نکته پنجم اینکه در جلسات برای جلوگیری از اتلاف وقت، کوتاه و بر حسب ضرورت، سخن بگوییم

نکته ششم اینکه احترام متقابل، ادب و حفظ حریم حرمت در منظر عمومی رعایت شود.

تمکین و پایبندی به توافقات اصلی ترین رسالت مان بود که درایام مسئولیت و حضورمان جاری وساری ماند و اگر هم  گلایه، انتقاد و تذکری هم لازم بود پشت درهای بسته گفته و حل و فصل شد.

چرا که مردم از اختلاف و دعواهای سیاسی وغیر آن متضرر و متنفرند.

به هر تقدیر حقیر به تناسب  ماموریتم با بیش از ۱۵ امام جمعه  در استانهای مختلف ارتباط کاری داشته‌ام؛ جناب آیت‌الله  علی خاتمی از چند ویژگی خوب برخوردار بودند که ذکر نکردنش به دور از اخلاق و انصاف است:

ایشان انسانی صادق، متواضع، فروتن و مردم‌دار و به معنی واقعی ساده زیست بودند و از هرگونه تشریفات پرهیز می‌کردند.

علی‌رغم اینکه با مدیران و دستگاه‌های اجرایی همراهی و همکاری دوستانه و پدرانه داشتند هرگز ازدستگاه‌های دولتی درخواست، انتظار و توقعی نداشتند.

در خطبه‌های نماز جمعه از تعرض به دیگران پرهیز می‌کردند و با زبان ادب احترام و رعایت حقوق شرعی تذکر می‌دادند.

ایشان زبان احترام و تکریم را به زبان تخریب و تهدید ترجیح می‌داد.

براساس سیره و اخلاق نبوی ادب و اخلاق اسلامی را در فضای معنوی نماز جمعه توجه و مراعات می‌کردند و نماز جمعه را محلی برای قوت بخشیدن به وحدت و وفاق بین آحاد جامعه و مردم تبدیل کرده بودند و به شدت از ایجاد اختلاف ودعواهای جناحی و بی‌نتیجه پرهیز می‌کردند.

خوشبختانه این منش و روش  ایشان بسیار نتیجه‌بخش بود و جمعیت قابل قبولی را در مصلای زنجان برای شرکت در نمازجمعه سوق می‌داد.

ای‌کاش خروجی این سبک و سیاق در رفتار و منش یک امام جمعه(ی اهل تعامل و مردم‌دار و اخلاق‌مدار) مورد توجه نهاد ائمه جمعه قرار بگیرد.

خاتمی امام جمعه‌ای که محبوب، مقبول و مطلوب مردم هست به یکباره با مردم خداحافظی می‌کند.

در طی مدتی که اینجانب در استان حضور داشتم ایشان نماینده رهبری در استان و امام جمعه زنجان بودند و بنده نماینده دولت و استاندار زنجان.

فارغ از این عناوین و فارغ از مواضع سیاسی به مانند دو برادر، دو دوست و دو رفیق درکنار هم بودیم و بهترین دوران خدمت‌مان رقم خورد.  در کنار این تعامل سازنده،  همه تلاش و قصدمان خدمت به مردم شریف استان بود که خروجی و نتیجه این همدلی و همراهی را به قضاوت مردم استان می‌سپاریم.

از خداوند متعال برای این انسان شریف و وارسته در هر کجا که باشند سلامتی و سربلندی مسالت می‌نمایم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانامام جمعهاستاندار سابقنماینده رهبری
sedayezanjannews.ir/nx12845


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»