کد خبر: 1481
1398/10/18 - 13:13


صدای زنجان موضوع مسکوت ماندن مصوبه شورای شهر برای ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی را پیگیری می‌کند

نه سر، نه سامان

عضو شورای شهر: اقدام شرکت تعاونی قابل قبول نیست/ رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان: کارگران از ترس قطع بیمه خود در طرح شرکت نمی‌کنند/ رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فصلی استان: فعالیت شرکت تعاونی غیر قانونی است زیرا سبب موازی‌کاری و سردرگمی کارگران شده است/ معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: فعالیت هر دو تشکل قانونی است اما انجمن صنفی نمی‌تواند وارد فعالیت اقتصادی شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مصوبه شورای شهر زنجان مبنی بر ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی با گذشت 3 سال هنوز اجرایی نشده و هنوز هم کارگران در میدان‌های ارک و 15 خرداد برای به دست آوردن روزی حلال ساعت‌ها منتظر پیمانکاران و کارفرمایان می‌مانند. عضو شورای شهر زنجان که اقدامات شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان در تکمیل بانک اطلاعاتی کارگران و رتبه‌بندی آنان رضایت‌بخش نمی‌داند بر لزوم پیگیری موضوع اعضای شورا با تشکیل جلسه با مسئول شرکت تعاونی تاکید می‌کند. از سویی دیگر رئیس شرکت تعاونی با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته در تهیه اطلاعات نزدیک به 5 هزار کارگر در زنجان، انجمن صنفی را علت اصلی عدم تحقق اهداف طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی می‌داند و مدعی است که کارگران از ترس قطع بیمه خود از سوی انجمن صنفی در طرح شرکت نمی‌کنند.

کارگران فصلی و ساختمانی، انسان‌های شریفی که با نایلونی از آذوقه و ابزار کار در کنار خیابان‌ها می‌ایستند. در زنجان همه روزه کارگران در دو میدان ارک و 15 خرداد قبل از طلوع آفتاب در تمامی فصول، فرقی نمی‌کند سرد باشد یا گرم در این مناطق حضور می‌یابند.

بیشترین تعداد کارگران استان را کارگران ساختمانی و فصلی با جمعیت نزدیک به 30 هزار نفر تشکیل می‌دهند که تاکنون اقدام جدی برای حمایت و ساماندهی این افراد توسط دستگاههای اجرایی انجام نشده است.

ساماندهی مکان استقرار کارگران ساختمانی چند سالی که به عنوان یک دغدغه در سطح کشور مطرح شده و در چند استان کشور ساخت مکان برای اعزام کارگران ساختمانی کلید خورده است. در صورت تحقق این مهم، محل استقرار سرپوشیده برای کارگران ساختمانی و فصلی ایجاد می‌شود که علاوه بر پاکسازی میادین شهر از حضور آنان، تسهیل کارگران برای اعزام به کار بوجود میآید و کارفرمان نیز می‌توانند نیروی کار مورد نظر خود را تامین کنند.

تشکیل شرکت تعاونی برای ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی

 موضوع ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی و جلوگیری از حضور فیزیکی آنان در میدان‌های ارک و 15 خرداد و هدایت آنان در محیطی دارای سقف و مجهز به امکانات گرمایشی و خنک‌کننده و اعزام آنان به محیط کار از جمله تبصرههای تکلیفی بودجه سال ۹۵ شهرداری زنجان است.

در راستای اجرای این مصوبه اقدامات لازم برای تاسیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان از سال 1389 آغاز و در سال 1391 منجر به نتیجه شد.

ابوذر نجفی، رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان با اشاره به اینکه مجوز این شرکت از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ شده است، عنوان می‌کند: در مسیر اخذ مجوزهای لازم مشکلات بسیاری برای شرکت به وجود آمد، اما در نهایت موفق به اخذ نظریه مشورتی از مجلس شدیم که طبق ماده 18 قانون بهبود محیط کسب و کار اواخر سال 92 مجوز لازم اخذ شد.

نجفی با بیان اینکه پس از راه‌اندازی شرکت تعاونی در حوزه ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی مکاتباتی انجام و از شهرداری محلی برای استقرار کارگران در نظر گرفته شد، عنوان می‌کند: سال 95 شهرداری زمین بازارچه 22 بهمن سابق را به شرکت تحویل داد و به این ترتیب شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی اواخر سال 95 فعالیت رسمی در حوزه خدمت به کارگران را آغاز کرد.

وی با اشاره به ثبت نزدیک به 5 هزار کارگر در سامانه مربوط به ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی زنجان می‌گوید: شرکت تعاونی کارگران ساختمانی و فصلی در سال‌های 97 و 98 به عنوان تعاونی برتر استان معرفی شد که نشان از رضایتمندی مسئولان ذیربط از خدمات‌رسانی این تشکل است.

اعطای وام خرید لوازم خانه به اعضای تحت پوشش شرکت تعاونی

رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بانک رسالت جهت معرفی اعضا برای دریافت وام لوازم خانگی با کمترین ضمانت تصریح می‌کند: با اخذ مجوزهای مربوط به راه‌اندازی دفتر کاریابی توسط این شرکت، کارگران طبق نیاز شرکت‌های صنعتی به صاحبان مشاغل معرفی می‌شوند.

شرکت تعاونی موظف است هر چه سریعتر نسبت به طراحی و راه اندازی سایت اینترنتی برای سامانه ساماندهی کارگران فصلی وساختمانی اقدام و پس از تجمیع کارگران فصلی در محل بازارچه ۲۲بهمن نسبت به تفکیک کارگران حرفه ای و آماتور در تخصص های مختلف وصدور کارت شناسایی و درجه بندی کارگران برابر با دستور العمل های سازمان فنی و حرفه ای اقدام کند. همچنین مسئولان شرکت باید کارگران فصلی را با لباس های متحد الشکل و با اتیکت‌های مخصوص با نوع و رعایت درجه‌بندی ملبس کنند.

شرکت تعاونی برای جمع آوری کارگران ساختمانی از میدان های ۱۵ خرداد و دروازه ارک که هم اکنون این کارگران درآنجا تجمع می کنند و هدایت آنها به محل بازارچه ۲۲ بهمن پس ازکسب مجوزهای مورد نیاز از دادستان و هماهنگی نیروی انتظامی اقدام می‌کند.

پیگیری ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی

خردادماه امسال بود که دادستانی با ارسال نامه‌ای خطاب به شهردار در خصوص ساماندهی کارگران تاکید کرد: با توجه به تجمع کارگران در میادین اصلی شهر، ضمن ایجاد چشم‌انداز نامناسب شهری بعضا موجبات درگیری و شلوغی محل و انجام اقدامات مجرمانه را فراهم می‌کند در نتیجه موضوع ساماندهی کارگران و دلالت آنها به شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان که دارای مجوز بوده اقدام خوب و سازنده است که می‌تواند بخشی از مشکلات کارگری و ساماندهی جمعیت مذکور و خلوت نمودن میادین شهری را مرتفع کند. در این راستا مقرر است دستورات لازم در خصوص مساعدت و همکاری با شرکت مذکور جمع آوری کارگران و دلالت و راهنمایی آنها جهت عضویت در شرکت مذکور صادر تا اقدامات لازم معمول شود.

عباس راشاد، عضو شورای شهر زنجان معتقد است شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان نتوانسته به طور شایسته در مسیر اهداف مدنظر شورا گام بردارد.

راشاد با بیان اینکه اصل قرارداد این بود که سامانه ثبت اطلاعات نیروهای کارگری، بنا، گچ‌کار و غیره که در حوزه ساختمانی به شهروندان خدمات می‌دهند به طور کامل با تفکیک نیروهای حرفه‌ای و آماتور گردآوری شود تا از حضور فیزیکی کارگران در میدان‌های پانزده خرداد و ارک کاسته و سبب کاهش حجم ترافیک شود، اضافه می‌کند: بنا بود تا شهروندانی که به این خدمات نیاز دارند به جای مراجعه به میدان ارک، 15 خرداد بر اساس نیاز خود به مهارت نیروها، نسبت به انتخاب آنان از طریق سامانه مجازی اقدام کنند.

این عضو شورا با بیان اینکه مقرر شد تا کیفیت و زمان فعالیت نیروی کار و بررسی آن نیز بر عهده شرکت تعاونی باشد، می‌گوید: همانطور که گفته شد شرکت تعاونی موظف بود نسبت به ایجاد و تکمیل سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات کل کارگران اقدام کند اما اخیرا مشکلی پیش آمده و رضایتی که ما از این مجموعه باید داشته باشیم، بسیار کم است به همین دلیل موضوع همکاری شهرداری با این مجموعه طی نشستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در مورد احتمال واگذاری امور تعریف شده برای ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی از شرکت تعاونی به انجمن صنفی عنوان می‌کند: حدود 7 سال پیش وزارت کشور پاسخ خود به استعلام‌های خواسته شده مبنی بر ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان ارائه کرد و مسئولان مدیریت شهری با اتکا به این جوابیه وارد همکاری با شرکت تعاونی شدند. البته این جوابیه این نبود که فعالیت انجمن صنفی محدود شود. برای بررسی بیشتر موضوع را در شورای کارگری استانداری و فرمانداری مطرح کردیم و در نهایت تصمیم بر آن شد تا با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و اداره تعاون و تصمیمات آنان، اقدام به تاسیس شرکت و واگذاری امور به شرکت تعاونی کنیم. البته در آن دوره موفق به توافق نرسیدیم در شورای چهارم قرارداد همکاری بین شهردای و شرکت تعاونی منعقد شد.

راشاد با بیان اینکه اعضای شورا نگران این هستند که راه‌اندازی سامانه، ثبت اطلاعات کارگران و خدمات کارگران به مردم، دسترسی راحت مردم به این خدمات تا چه میزان مورد توجه قرار گرفته است، می‌گوید: البته گزارشی از اقدامات انجام شده توسط این شرکت در جلسه‌ای قرائت شد که رضایت اعضای شورا را کسب نکرد. قرار شده شهرداری مجددا موضوع را پیگیری و علت عدم تحقق اهداف تعیین شده در تفاهم‌نامه توسط شرکت تعاونی را مورد بررسی قرار دهد.

عضو شورای شهر زنجان تدوین بانک اطلاعاتی مربوط به ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان را گامی در مسیر تهیه اطلاعات دقیق از تعداد نیروهای بیکار و محل زندگی آنان، تعداد نیروهای کار مهاجر از روستاها به شهرها و مرکز استان،اطلاع از میزان تخصص، مکان و ساعت کاری نیروهای کارگری، برنامه‌ریزی مسئولان استانی برای هدایت آنان به بازار کار می‌داند و معتقد است: تا به امروز (17 دی 98) که با صدای زنجان مصاحبه می‌کنم در اطلاعات شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان این موارد را مشاهده نکرده‌ام.

وی با بیان اینکه در دنیا بیش از 80 درصد اشتغال مربوط به بخش خدمات است به ظرفیت‌های این حوزه در زمینه اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: مسئولان باید نسبت به تاسیس شرکت‌های خدمات‌رسان واسط اقدام کنند و به طور قطع ایجاد شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان گامی در مسیر خدمت به قشر شریف کارگر بوده است.

امتناع کارگران از عضویت در سامانه ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی

با این حال ابوذر نجفی، رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه این شرکت تمامی تلاش خود را برای شناسایی و ثبت‌ اطلاعات کارگران انجام و نسبت به رتبه‌بندی آنان به لحاظ حرفه‌ای یا آماتور بودن اقدام کرده است به مشکلات پیش روی این شرکت در نیل به اهداف اشاره می‌کند و می‌گوید: بارها کارگران را برای حضور در شرکت و پیوستن به طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان دعوت کرده‌ایم اما آنان دیدگاه مثبتی به تشکل‌ها ندارند و تصور می‌کنند برای حضور در این شرکت باید هزینه کنند.

نجفی توزیع میوه شب عید، اعزام به تورهای زیارتی و سیاحتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه خدمات بیمه ای، در کنار ایجاد استراحتگاه مجهز به سیستم گرمایشی و خنک‌کننده، چایخانه و غذاخوری، ارائه گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای، بهره‌مندی اعضا از اماکن ورزشی، ثبت نام، نوبت دهی و اعزام به کار برای نخستین بار در زنجان را از اقدامات این شرکت در مسیر خدمت‌رسانی به کارگران ساختمانی و فصلی اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اعزام نیروهای کارگری تحت عضویت این شرکت به کار، طبق نیازهای صاحبان مشاغل عنوان می‌کند: در تابستان امسال به طور متوسط روزانه 40 تا 80 نفر به صاحبان مشاغل معرفی شدند. در حال حاضر که به دلیل برودت هوا بازار کار مهیا نیست روزانه 5 تا 10 نفر به مراکز متقاضی نیروی کار معرفی می‌شوند.

رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان با بیان اینکه پس از تکمیل بانک اطلاعاتی تصمیم‌گیری برای تعریف لباس متحدالشکل نیز در دستور کار قرار می‌گیرد، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود حدود 30 هزار کارگر ساختمانی و فصلی در استان وجود داشته باشد.

نجفی مشکل اصلی کارگران فصلی و ساختمانی را نبود کار عنوان کرد و گفت: اولویت اصلی شرکت در وهله نخست فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای فعالیت آنان است که پس از مرتفع شدن مشکلات کارگران، اقدامات برای تهیه لباس متحدالشکل فراهم می‌شود.

وی اخذ مجوز فعالیت دفتر کاریابی صنعتی این شرکت و معرفی ماهانه 20 نیروی کار فنی و متخصص موردنیاز به کارخانجات را از دیگر اقدامات مؤثر شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان اعلام می‌کند.

رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان با بیان اینکه کارگران  ازترس قطع بیمه خود توسط انجمن صنفی در طرح ساماندهی شرکت نمی‌کنند، عنوان می‌کند: دولت در سال 87 به منظور اجرای مصوبه مجلس، یارانه‌ای را برای کارگران ساختمانی در نظر گرفت و تاکید کرد که این قشر بیمه شوند. بر این اساس تامین اجتماعی برای احراز هویت افراد را به انجمن صنفی معرفی می‌کند، بسیاری از کارگرانی که عضو این شرکت هستند به دلیل ترس از قطع شدن بیمه توسط انجمن صنفی به شرکت تعاونی مراجعه نمی‌کنند و رغبتی هم ندارند. بارها شده پرونده‌ها را از شرکت پس گرفته‌اند. بسیاری از آنان را توجیه کردیم اما متاسفانه کمتر از 10 نفر را نتوانستیم توجیه کنیم.

اختلاف تشکل‌های کارگری؛ دودی که به چشم کارگران فصلی و ساختمانی می‌رود

رزاق محمدی در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه از مهمترین نیازهای کارگران ساختمانی استان داشتن جایگاه واحدی است که بتوانند با حضور در آن به کار اعزام شوند، عنوان کرد: انجمن صنفی برای ساماندهی این کارگران طرحی را با عنوان ساماندهی کارگران ساختمانی و جمع‌آوری آنان از میادین شهر تدوین کرده بود که در دور دوم شورای شهر مطرح و پس از آن در فرمانداری، مسکن و شهرسازی و غیره نیز ارائه شد و در نهایت دوره چهارم شورای شهر موافقت اعضای شورای شهر را برای ارائه حمایت‌های لازم برای عملیاتی کردن آن دریافت کرده بود ولی هیچگاه به اجرا در نیامد.

وی با بیان این‌که  خواسته ما این بود که زمینی در حاشیه شهر مثل مقابل پارک رجایی و نیز بی سیم به ما اختصاص دهند تا خود ساختمانی در آن بنا کرده و کارگران را در آن ساماندهی کرده و برخی از اقدامات رفاهی را برای این کارگران در نظر بگیریم ، بیان کرد: متاسفانه هیچ گونه حمایتی از طرح ما صورت نگرفت از همین رو همچنان شاهد حضور این کارگران بر چهارراه ها و میادین در فصول گرم و سرد سال بدون هیچ سرپناهی هستیم.

این مسئول با بیان این‌که متاسفانه انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فصلی زنجان که از وظایف اصلی آن ساماندهی و حمایت از کارگر است هیچگونه حمایتی از سوی نهادهای مختلف از جمله شهرداری و شورا دریافت نکرده است و از طرفی طرح ارائه از سوی این انجمن نیز به یک شرکت تعاونی واگذار شد که از جنس کارگر نبوده و شناختی از دغدغه و مشکلات این قشر نداشت و حمایت‌های لازم نیز از آنان صورت گرفت، گفت: در سال‌های گذشته شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی مجوز فعالیت در حوزه تعاونی را دریافت کرد ولی این شرکت به جای پرداختن به وظیفه اصلی خود، در کار انجمن صنفی ورود کرده است در حالی که هیچ موفقیتی در ساماندهی و جمع‌آوری کارگران ساختمانی از میادین نداشته چون در حال حاضر نیز شاهد حضور این افراد در این مکان‌ها هستیم.

وی ضمن گلایه از شهرداری و شورای شهر در زمینه عدم حمایت از انجمن صنفی ساماندهی کارگران ساختمانی گفت: ما در حال حاضر برای ساماندهی کارگران  با مشکلاتی مواجهیم که نیازمند حمایت مسئولان و متولیان امر هستیم.

محمدی با اشاره به این‌که درخواست هر ارگان ورزشی یا شرکت‌های خصوصی عملی شده و بیت‌المال واموال عمومی بدون توجه به مقیدات حقوقی و قانونی واگذار می‌شود، تصریح کرد:  متأسفانه در شهرداری و شورای شهر برخی تصمیمات سلیقه‌ای گرفته شده  و حق کسی را به حق‌دار نمی‌دهند حال سوال اینجاست که چرا به انجمن صنفی که به حق از صنف کارگر بوده و با انتخابات قانونی فعالیت دارد مکان مناسب مهیا نمی‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با بیان این‌ که ما به هیچ عنوان مخالف فعالیت این شرکت تعاونی نیستیم، یادآور شد: تاکید ما بر این است که شرکت باید در قالب حیطه و چارچوب قانونی خود فعالیت داشته و بر تعاونی مسکن، مصرف و سهامداری کارگران تمرکز کنند.

محمدی با بیان این‌که اکثر کارگران ساختمانی از طریق شناسایی و با ساماندهی انجمن صنفی و نیز همکاری خوب تامین اجتماعی با انجمن، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند، ابراز کرد: افراد ثبت نامی به سامانه رفاهی نزدیک به ۱۸ هزار نفر در استان است که از سوی ۸ ارگان فیلتر شده و در نهایت تأیید می‌شوند که در این بین افراد غیر واجد شرایط نیز وجود داشت که نزدیک به 2 هزار و 500 نفر پایش شده و حذف شدند.

وی با تاکید بر این‌که به جای افراد حذف شده از سامانه، متقاضیانی که دارای شرایط لازم بودند جایگزین شدند، خاطرنشان کرد:  انجمن صنفی در این زمینه با هیچ کس تعارف ندارد، موارد دیگری که غیر از دریافت کارت مهارت از فنی و حرفه‌ایامکان‌پذیر است طبق بخشنامه عمل می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به این‌که طبق ماده ۱۸ قانون کسب کار، تمامی امورات کارگری و صنفی به انجمن صنفی کارگران ساختمانی اختصاص داده شده و هیچ ارگان و نهادی مجاز به فعالیت در این عرصه نبوده و غیر قانونی تلقی می‌شود، تصریح کرد: اگر شرکت یا انجمن غیر از صنف خاص کارگری ساختمانی در مورد این موضوع فعالیت کند غیر قانونی بوده چرا که سبب موازی‌کاری و سردرگمی کارگران و اختلافات کارگری می‌شود.

وی با بیان اینکه صحبت‌هایی که در مورد بیمه یک روزه می شود هیچ کدام صحت ندارد، تاکید می‌کند: برخی کارگران ساختمانی در ابتدا از سوی انجمن کارت عضویت دریافت کرده و پس از معرفی به فنی و حرفه‌ای و اخذ کارت مهارت از این سازمان جهت بهره‌مندی از بیمه به تامین اجتماعی معرفی می‌شوند که پس از آن نیز بازرس بیمه برای محرز شدن فعالیت فرد، او را تحت پوش بیمه قرار می‌دهند.

ابوذر نجفی، رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان در واکنش به اظهارات رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فصلی استان با بیان اینکه برخلاف ادعاها بیمه یک‌روزه وجود دارد و اتفاقا به نفع کارگر است، تاکید می‌کند: طبق قانون و برای نخستین بار در کشور، زنجان این طرح را اجرایی کرد و پس از پیگیری‌های یکساله، هم‌اکنون موظف به بیمه کارگرانی هستیم که به شرکت تعاونی مراجعه کرده‌اند.

نجفی با بیان اینکه برای بیمه یک روزه قیمت نهایی روزانه 20 هزار بود اما بعدها به 10 هزار تومان و در نهایت به یک هزار و 500 تومان تقلیل پیدا کرد، تصریح می‌کند: این مبلغ برای کارگر فنی بامهارت از محل درآمد شرکت تخصیص می‌یابد.

رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان با بیان اینکه سالانه 10 الی 11 کارگر بر اثر حادثه ساختمان در زنجان جان خود را از دست می‌دهند، عنوان می‌کند: حادثه را نه می‌توان پیش‌بینی کرد و نه از وقوع آن جلوگیری کرد ولی می‌توان بار منفی آن را کاهش داد. بیمه یک‌روزه کارگر هم به نفع کارگر است و هم به نفع کارفرما، اگر منجر به فوت کارگر شد دیه کامل تعلق می‌یابد و اگر در حین کار منجر به زخمی شدن کارگر شد از 7 میلیون تا 30 میلیون تومانخدمات را پوشش می‌دهد.

شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی غیرقانونی نیست

نجفی با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بارها برای رفع اختلاف پیش آمده با انجمن صنفی در زمینه ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی استان جلساتی را با حضور طرفین تشکیل داده است، عنوان می‌کند: در این جلسه مسئولان مربوطه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان صریحا اعلام کردند که هر دو تشکل قانونی‌اند و حق فعالیت دارند.

مدیرکل وقت دفتر تعاونی‌های توزیعی در نامه‌ای خطاب به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خردادماه سال 92 گفت فعالیت شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی زنگان چنانچه با تغییر مواد 3 و 12 اساسنامه مورد عمل تعاونی امکان عضویت همه کارگران ساختمانی در تعاونی مذکور فراهم آید در زمینه ساماندهی و رفع نیازهای مشترک اعضا بلامانع است.

علاوه بر آن احمد غریوی، مدیرکل وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خطاب به رئیس وقت شورای شهر فعالیت شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی زنگان را مطابق با ماده 18 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90 و نظر به نامه شماره 203208 تاریخ بهمن ماه 92 سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب قانون را بلامانع اعلام و از این مجموعه خواست تا طبق قانون و ضوابط جاری مساعدت لازم را با شرکت یاد شده به عمل و نتایج را به اداره کل انعکاس دهند.

نجفی با بیان اینکه موضوع ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی صریحا به شرکت تعاونی واگذار شده است، ابراز می‌کند: طبق نامه‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط، انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فصلی نمی‌تواند وارد هیچ یک از فعالیت‌های اقتصادی شود، وظیفه این تشکل نظارت و خدمت به جامعه کارگری است.

وی با بین اینکه انجمن‌های صنفی برابر با قانون کار نمی‌توانند فعالیت اقتصادی کنند بنابراین واگذاری زمین به انجمن صنفی برخلاف قانون کار در تشکیل انجمن‌های صنفی است، تاکید می‌کند: اگر غیرقانونی بودیم شهرداری و شورا شهر زمین را به تعاونی واگذار نمی‌کردند، مبنای این مجموعه‌ها استعلام از اداره کار و وزارتخانه متبوع بوده است که در آن تاکید شد این زمین فقط به شرکت تعاونی داده شود.

به دنبال بالا گرفتن اختلافات میان هر دو تشکل دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان (انجمن صنفی و شرکت تعاونی کارگران ساختمانی و فصلی) بهمن 92، قائم مقام وقت وزیر در قالب نامه‌ای خطاب به مدیرکل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظری گفت: در خصوص عمومیت تشکلهای صنفی مندرج در ماده 18 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90 در ارتباط با فعالیت شرکتهای تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و نیز با توجه به ماده 15 آئین‌نامه انجن‌های صنفی و کانون‌های مربوطه خواهشمند است در خصوص بحران به وجود آمده بین انجمن صنفی کارگران و بنایان ساختمانی شهرستان زنجان و شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی زنگان ارائه دهند.

* آیا فعالیت شرکت تعاونی مذکور در خصوص شناسایی و ساماندهی، معرفی به اشتغال و مسائل مربوطه به سهام و بیمه، آموزش و دیگر مسائل مربوط به کارگران و بنایان ساختمانی مغایر با ماده 4 اساسنامه انجمن است یا نه؟

* آیا هماهنگی با سازمان تامین اجتماعی جهت احراز اشتغال کارگران ساختمانی به منظور اجرای قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران طبق تبصره یک نامه 39191/5020 تاریخ خردادماه 92 صندوق تامین اجتماعی بر عهده انجمن فوق‌الذکر است یا شرکت‌های تعاونی مزبور نیز قادر در این خصوص است؟

* پرداخت حق عضویت همزمان کارگران در انجمن صنفی و شرکت تعاونی به منظور انجام یک فعالیت واحد منجر به بروز اختلافاتی در میان کارگران شده، آیا در خصوص انجام فعالیت‌های مذکور عطف به نامه 171477 تاریخ دی 92 تشکل دارای صلاحیت انجمن است یا شرکت تعاونی؟

محسن صابری، سرپرست وقت اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی خطاب به مقدسی، مشاور وقت وزیر و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، قوانین مجلس شورای اسلامی مبنی بر تفسیر ماده 18 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را جهت هر گونه بهره‌برداری ارسال کرد.

بر طبق این مصوبه عمومیت عبارت تشکل‌های صنفی مندرج در ماده 18 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90 شامل شرکت‌های تعاونی ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی هم می‌شود.

نجفی، رئیس شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی استان با بیان اینکه بارها به رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فصلی استان مراجعه کردم و از وی خواستم برای بهبود شرایط کارگران ساختمانی و فصلی اختلافات را کنار بگذاریم، ابراز می‌کند: این انجمن در حالی شرکت تعاونی را غیرقانونی می‌داند و ادعای حمایت از کارگران را دارد که از سال84 حتی قدمی برای کارگر برنداشته است. ما قراردادهای کارگران را بررسی می‌کنیم تا از تضییع حقوق آنان جلوگیری کنیم.

اختلافات این دو تشکل تاریخی است، شورا و شهرداری تمایلی برای ورود به این تخلفات ندارند

عباس راشاد، عضو شورای شهر زنجان در واکنش به اختلافات این دو تشکل عنوان می‌کند: اختلافات این دو تشکل تاریخی است ما تمایلی برای ورود به این تخلفات نداریم. شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان مکلف بود اطلاعات کاملی از کارگران را احصا کند و مردم با مراجعه به سامانه نسبت به انتخاب کارگر مربوطه و مدنظر در حوزه کاری خود اقدام کند، شورا و شهرداری این موضوع را پیگیری می‌کنند نه موضوع دیگر را.

اختلاف دو تشکل کارگری مربوط به مشکلات قانونی نیست و ناشی از اختلافات شخصی است

علی پاک‌منش، معاون امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم که معتقد است مشکل شرکت تعاونی و انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فصلی استان ناشی از اختلافات شخصی است و به لحاظ حقوقی هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند، تاکید کرد: این دو تشکل هر دو قانونی‌اند اما طبق قانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فصلی نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد. شرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی استان می‌تواند هم نیاز اعضا را تامین کند و هم وارد فعالیت تجاری و اقتصادی شود.

پاک‌منش با بیان اینکه به دلیل عدم تاسیس شرکت تعاونی، خدمات بیمه‌ای کارگران به انجمن صنفی واگذار شده بود، اضافه می‌کند: ما هم تلاش کردیم بخشی از خدمات مربوط به بیمه به شرکت تعاونی واگذار شود اما تامین اجتماعی آن را نپذیرفت.

وی با اشاره به ارائه خدمات قابل توجه شرکت تعاونی در حوزه کاریابی و فراهم آوردن زمینه برای بیمه مسئولیت یک روزه برای کارگران ساختمانی با تمامی مسئولیت برای نخستین بار در کشور تاکید می‌کند: شرکت تعاونی کارگران ساختمانی و فصلی قرار بود اقدام به جمع‌آوری کارگران میدان ارک و 15 خرداد کند اما ظاهرا به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های ذیربط عملا این مهم ممکن نشد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارگران ساختمانیکارگران فصلیشرکت تعاونی ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1481


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»