کد خبر: 4207
1399/06/16 - 12:11


باز هم غافلگیر شدیم؟!

سمیه میناخانی

پایگاه خبری صدای زنجان

خیلی بیشتر از 6 ماه وقت داشتیم تا در آستانه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید غافلگیر نشویم ولی دیروز در حالی به استقبال بازگشایی مدارس رفتیم که برنامه مدارس برای دانش‌آموزان و اولیا و حتی معلمان چندان مشخص نبود.

"حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس" تنها حرف مشترک همه اولیای مدرسه است ولی اینکه شرایط حضور چگونه خواهد بود، آموزش از چه ساعتی تا چه ساعتی است، تکلیف سرویس مدارس چه می‌شود، مسئولیت کسانی که در مدرسه دچار بیماری کرونا می‌شوند با چه کسی است، آنهایی که ترجیح می‌دهند در این شرایط دانش‌آموزان خود را سر کلاس حضوری نفرستند چه باید بکنند و هزاران سوال دیگر، بعد از گذشت 6 ماه از آغاز بحران کرونا هنوز بی‌جواب است.

گویی از اسفند سال قبل که مدارس تعطیل شد تا همین دیروز که مدارس دوباره بازگشایی شد کسی به این امور فکر نکرده، و 16 شهریور ناغافل از راه رسیده و دوباره ما را غافلگیر کرده است!

گویی، این والدین بودند که روز بازگشایی مدارس را 15 روز جلوتر اعلام کرده‌اند و مسئولان آموزش و پرورش برای این دو هفته زودتر، فعلا برنامه‌ای ندارند، در یکی از مدارس شهر زنجان که قرار است دانش‌آموزان به صورت زوج و فرد و دو روز در هفته سر کلاس بروند، اعلام شده که فعلا دو روز اول را بروند تا برای روزهای بعدی تصمیم بگیرند!

در همین مدرسه، جمعیت کلاس به دو گروه 16 نفره تقسیم شده تا هر روز یک گروه به مدرسه بروند و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دانش‌آموزان از عدم برگزاری کلاس‌های حضوری هم آسیب نبینند، در حالی که استاندار در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اعلام کرده که حداکثر جمعیت در کلاس‌ها 10 نفره خواهد بود.

از باقی مدارس استان اطلاعی ندارم چون اداره کل آموزش و پرورش هم در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم و کافی را نداشته و علی‌رغم پیگیری‌های متعدد خبرنگار صدای زنجان، وعده برگزاری مصاحبه مطبوعاتی در آستانه بازگشایی مدارس و اطلاع‌سانی در خصوص نحوه حضور دانش‌آموزان در سر کلای درس را داده ولی هنوز این جلسه را برگزار نکرده است!

مسئولان کشوری از تخصیص سیم‌کارت رایگان برای اتصال دانش‌آموزان به اپلیکیشن شاد و استفاده از اینترنت رایگان خبر داده‌اند ولی اینکه چه کسی گوشی با اندروید بالای هفت را تامین می‌کند تا دانش‌آموزان از آن استفاده کنند را بی‌پاسخ گذاشته.

رئیس سازمان صمت استان زنجان نرخ مصوب استفاده از سرویس مدارس را اعلام کرده و بر اساس آن قیمت استفاده از خودروی سواری در شرایط عادی با 4 مسافر 156 هزار تومان اعلام شده ولی اینکه اگر قرار باشد در شرایط غیرعادی کنونی، دانش‌آموزان هر هفته دو روز سرکلاس باشند هم همین نرخ خواهد بود جای سوال دارد و اینکه اصلا رانندگان سرویس با این شرایط حاضر به خدمات‌دهی به دانش‌آموزان خواهند بود؟

در هماهنگی مدارس با اولیای دانش‌آموزان، از کاهش ساعت آموزش مدارس سخن گفته شده و اینکه کلاس‌ها در شیفت صبح تا ساعت 10 و نیم خواهد بود، تکلیف زنان شاغل در این شرایط چه خواهد بود که در این ساعت در منزل حضور ندارند تا دانش‌‌آموزان مقطع ابتدایی را بعد از تعطیلی پذیرش کنند؟

آنهایی که دو روز در هفته باید به صورت آنلاین در کلاس حضور داشته باشند، اگر والدی در منزل نباشد که از طریق گوشی همراه وی به اپلیکیشن شاد وصل شوند، محروم از تحصیل خواهند شد؟

در این شرایط خیلی از والدین نیز با توجه به نگرانی حاصل از احتمال ابتلای فرزندان خود به کرونا، ترجیح می‌دهند خود امر آموزش در منزل را متقبل شده و از اعزام دانش‌آموز خود به مدرسه خودداری کنند، تکلیف این افراد چه می‌شود؟ امتحانات این گروه چگونه برگزار خواهد شد؟

و هزاران سوال بی‌پاسخ دیگر که چون غافلگیرانه به 15 شهریورماه رسیده‌ایم هنوز پاسخ روشنی برای آنها نداریم!

اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx4207


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»