کد خبر: 4919
1399/09/16 - 13:42


بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان:

تورم آبان‌ماه زنجانی‌ها به 47درصد رسید

تورم در آبانماه امسال نسبت به مهرماه 6.5 درصد افزایش یافته است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به عقیده بسیاری از صاحب نظران مهمترین تاثیر تورم بر توزیع درآمد و ثروت است و همچنین یكی از خصوصیات بارز پدیده تورم، عدم تناسب بین تغییر قیمتها و درآمدهاست.

در تورم؛ قیمت برخی از کالاها و درآمد برخی از طبقات و گروههای جامعه با آهنگی تند افزایش می یابد و حال آنكه این آهنگ برای قشرها و طبقات دیگر جامعه كند است. این عدم تناسب باعث میشود كه درآمد حقیقی برخی افراد از جمله دارندگان درآمدهای متغیر چون تجار، مالكان اراضی و مستغالت و صاحبان حرف و مشاغل آزاد افزایش یابد و در عوض درآمد حقیقی افرادی كه دارای درآمدهای ثابت هستند، كاهش پیدا كند.

به گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان؛ در آبان ماه امسال عدد شاخص کل 266.3 درصد رسید که نسبت به مهر ماه 6.5درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 47درصد افزایش یافته است. این یعنی خانوارهای استان به طور میانگین 47 درصد بیشتر از آبانماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان، هزینه کرده اند.

براساس گزارش این سازمان، نرخ تورم 12 ماه منتهی به آبان ماه امسال 26.8درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در مهر ماه 1.9 واحد افزایش را نشان می دهد.

البته تورم می تواند سبد دارایی عاملان اقتصادی را نیز دگرگون سازد، زیرا در اثر تورم افراد و گروهها حتی المقدور می كوشند دارایی نقد خود را كاهش داده و در عوض سهم كالا و اموال غیرنقدی را در سبد دارایی خود افزایش دهند. برای همین مقدار زیادی از وقت و انرژی و منابع مالی مردم و عاملان اقتصادی به جای كار افتادن در مسیر فعالیت های مفید و مولد اقتصادی صرف فعالیت هایی می شود كه هدف از انجام آنها تطابق با شرایط تورمی و اجتناب از كاهش ارزش دارایی هاست كه همین امر به مسایل مربوط به دلال بازی یا معامالت سوداگرانه دامن می زند.

آمارهای سازمان مدیریت و برنامه استان نشان می دهد؛ نرخ تورم سالانه استان از مهرماه سال 98 تا مرداد ماه امسال روند کاهش به خود گرفته بود که سرانجام در شهریور ماه متوقف و با افزایش 0.3 درصدی نسبت به ماه قبل خود به عدد 23.6درصد و در نهایت در ابان ماه امسال به 26.8درصد رسید.

طبق گزارشات، درشاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» استان زنجان در آبان ماه 1399 نسبت به ماه قبل 11.4 درصد و تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال گذشته) درصد 55.3 درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب گوشت قرمز و گوشت ماكیان با 18 درصد افزایش نسبت به ماه قبل، سبزیجات و حبوبات با 17.3 درصد افزایش، میوه و خشكبار با 16.5 درصد، ماهی ها و صدفداران با 11.6درصد، چای، قهوه، كاكائو، نوشابه و آب میوه و نوشابه های غیر الكلی، با 9.7 درصد، گروه دخانیات با 9 درصد، محصولات خوراكی طبقه بندی نشده با 8.4درصد، و روغن ها و چربی ها با 8.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل بیشترین نوسان قیمتی را به خود اختصاص دادند.

تورم در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به مهرماه 3.8 درصد افزایش را نشان می دهد، بطوریکه در گروه عمده هتل و رستوران با 14.3 درصد افزایش نساابت به ماه قبل، گروه عمده مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها 8.2 درصد افزایش، گروه عمده پو شاک و كفش 7.9 درصد، گروه عمده تفریح و فرهنگ با 6.8 در صد بیشترین نوسان قیمت را نسبت به ماه قبل در آبانماه داشته اند.

گفتنی است؛ در بخش کالاها، پوشاک و کفش با بیشترین تورم نسبت به آبان ماه سال قبل، 61.4درصد و مبلمان و لوازم خانگی، 63.5درصد افزایش و در بخش خدمات نیز نقل و انتقالات با بیشترین تورم یعنی 75.1 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

طبق آمارها؛ نرخ تورم در بخش مسکن نیز در آبانماه نسبت به مهر ماه امسال 0.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 22.2 درصد رشد داشته است.

افزایش تورم؛ سبب کسری بودجه دولت میشود

براساس گزارشات این سازمان، میتوان نتیجه گرفت تورم حتی كارآیی اقتصادی را تحت تأثیر قرار میدهد چرا که کسری بودجه ایجاد كسری بودجه دولت از آثار دیگر تورم است؛ با توجه به اینكه دولت خریدار حجم عظیمی از كالاها و خدمات است، افزایش سطح عمومی قیمتها سبب می شود كه دولت هزینه های بیشتری برای مخارج مصرفی و سرمایه گذاری خود بپردازد.

در این گزارشات آمده است؛ هنگام بروز تورم، هزینه های دولت به طور قابل توجهی افزایش می یابد و شكاف ایجاد شده میان درآمدها و مخارج دولت، منتج به بروز كسری بودجه دولت می شود.

لازم به ذكر است كه تورم، زمینه های فساد در قلمرو دخل و خرج عمومی را هم افزایش می دهد و تغییر روابط مردم و دولت در شرایط تورمی، روابط مردم و دولت دستخوش تغییر می شود.

اقشار آسیب پذیر توقع دارند دولت به منظور رفع مشكل تصمیم مناسبی اتخاذ كند؛ اما با عدم مشاهده حركت موثر و بازدارنده نسبت به دولت بدبین می شوند با افزایش تورم؛ بیكاری، فساد و اعتیاد در بین جوانان و ارتشا و فساد مالی بین دولتمردان رواج می یابد.

زهرا احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتورم نقطه به نقطهمدیریت و برنامه ریزی زنجانابان
sedayezanjannews.ir/nx4919


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»