کد خبر: 7699
1400/03/24 - 16:48


مشارکت حداکثری و نقش آن در سرنوشت کشور و مردم

محمدعلی خالق‌نژاد - فعال رسانه‌ای و‌کنش‌گر سیاسی اصلاح‌طلب

پایگاه خبری صدای زنجان

انتخابات نماد مردمسالاری، دموکراسی و مظهر تجلی و تحقق اراده ملت بر تعیین سرنوشت  خویش است. بر همین اساس هم آیه شریفه «ان الله لایغیر مابقوم حتی یغییروا مابانفسهم» خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه خودشان بخواهند (سوره رعد آیه ۱۱)  تاکید موکدی است بر حضور و نقش مردم در تغییر و تعیین سرنوشت خود. صندوق‌های رای و حضور آگاهانه و مشارکت فعالانه همه آحاد مردم در انتخابات از مصادیق بارز ایفای این نقش و وظیفه همگانی محسوب می‌گردد.

ناگفته پیداست که انتخابات حماسه‌ای بی‌بدیل در ابعاد و اشکال گوناگون از قبیل سیاسی، اقتصادی و... بوده و حضور در پای صندوق و رای دادن نیز نوعی رفتار سیاسی برای سهیم بودن در سرنوشت خود و آیندگان محسوب می‌شود و مشارکت مردم در آن تاثیر شگرف و به‌سزایی در تحقق این قانون «لایتغیر الهی» بر جای می‌گذارد و همچنین رأی دادن از مؤلفه‌های اصلی و اساسی رفتار سیاسی شهروندان برای ایجاد وحدت و انسجام و یکی از شاخص‌های میزان مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

با امعان نظر در موارد پیش گفته حضور مردم در انتخابات بر ایجاد وحدت بین مردم، ناکامی دشمنان خارجی، ایجاد ثبات اقتصادی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی تأثیر مثبت و به سزایی دارد. بنابراین به طور کلی می توان گفت حضور آگاهانه و فعالانه مردم در شرایط خطیر کنونی در انتخابات بر تحقق حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی تأثیرگذار بوده و یاس و نومیدی بدخواهان مردم و نظام اسلامی را در پی خواهد داشت.

چند روزی تا برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا زمان باقی است. در شرایط فعلی که از طرفی خروج یک‌جانبه و تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و از دیگر سو گسترش پاندمی منحوس کرونا که موجب تعطیلی کسب‌وکار گردیده، فشارها و ضربات جبران‌ناپذیری به توان اقتصادی و معیشتی جامعه وارد ساخته و تاثیرات سوئی بر اقتصاد کشور نهاده و در نتیجه زندگی و معیشت مردم را با مخاطرات جدی مواجه نموده است و از طرفی هم ناکارآمدی و عملکرد نامطلوب دولت در حوزه‌های سلامت، بهداشتی و درمانی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی  و... که موجبات سختی و فشار معیشتی بر مردم شده و مزید بر علت گردیده نهایتا نتیجه آن نوعی یاس و سرخوردگی در بین آحاد مردم شده که مجموعه این عوامل و شرایط موجب ایجاد گسست و سلب اعتماد عقبه اجتماعی مردم با دولت مستقر و بی‌تفاوتی جامعه نسبت به مسائل و رخدادهای سیاسی من جمله انتخابات و گردیده حضورشان در پای صندوق‌های رای را با تردید جدی مواجه ساخته است.

علیرغم تمامی مسائل انتخابات ۲۸ خرداد ماه سال جاری را باید مهم ترین رخداد و حادثه سیاسی کشور تلقی نمود. اهمیت این انتخابات در کنار تعیین رئیس جمهوری جدید و چرخش نخبگان در سطح ملی، به لحاظ سیاسی و بین‌المللی برای آینده نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده است.

انتخابات ۲۸ خرداد قرار است در چنین بستر و شرایطی برگزاری گردد و قدر متقن حضور مردم و مشارکت حداکثری در این انتخابات با توجه به فشار تحریمی کشور می تواند انرژی و توانی مضاعف و روحی تازه در کالبد مدیریت کلان اجرایی کشور بدمد. وقتی سخن از مشارکت حداکثری است؛ این امر صرفا یک مساله کمی و حضوری نیست بلکه  مشارکت حداکثری کیفیت حکمرانی را ارتقا می‌بخشد. اعتبار و هویت سیستم را در سه صحنه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با ضریب بالایی تقویت می‌کند.

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۲۸ خرداد توان و اعتماد به نفس بالایی به دولت برآمده از رای مستقیم مردم در مدیریت مسائل منطقه‌ای در برابر قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای می‌دهد به خصوص در شرایط کنونی که کشور در دو حوزه منطقه‌ای و بین‌الملل در حال رایزنی‌های فراگیر برای عبور از وضعیت تحریمی است. بر همین مبناست که حضور در انتخابات به خودی و خود یک کُنِش درست و منطقی برای کنترل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است. کما اینکه به تجربه اثبات شده حضور آگاهانه و حداکثری منشا تحولات جدی و ماندگار در کشور شده است. با عطف به این امر روی کار آمدن دولتی با مشارکت بالای مردمی می‌تواند استمرار بخش روند رفع تحریم‌ها در کشور شده و رونق اقتصادی، معیشتی، سیاسی و اجتماعی را درپی داشته باشد‌.

از این رو باید گفت که انتخابات ۲۸ خرداد حامل معنا و مفهوم اثرگذار و تعیین کننده است و امید امروز ایران اسلامی بیش از هر زمان معطوف به این انتخابات است.

ضرورت دارد در فرصت تقریبا یک هفته‌ای پیش رو عرصه انتخاباتی کشور، عرصه رقابت برنامه‌ها و گفتمان‌ها باشد و در بستر این فضا امید و اعتماد به جامعه برای حل ریشه‌ای و اساسی مشکلات بازگردد و زمینه برای مشارکت قابل انتظار در ۲۸ خرداد تحقق یافته و موجبات ناامیدی ناخیرخواهان فراهم آید.

انتهای پیام/ 


اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx7699


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»