کد خبر: 9653
1402/02/24 - 10:32


صدای زنجان وعده مسئولان دولتی برای ثبات قیمت نهاده‌های دامی تا پایان سال 1402 را بررسی می‌کند؛

وعده‌های کاغذی!

مرغداران: با وضعیت فعلی، تولید ضررده است! /مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران تخم‌گذار استان: بازار و نرخ ارز، تعیین‌کننده قیمت نهاده‌ها است نه وعده‌ها! /معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان: مشکلات، تولیدکنندگان را آزار می‌دهد! شکل حمایت‌ها فقط روی کاغذ است که با واقعیت متفاوت است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: دولت وعده داده تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ افزایشی بر قیمت نهاده‌ها نداشته باشیم اما مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران تخم‌گذار استان زنجان می‌گوید: بازار و نرخ ارز، تعیین‌کننده قیمت نهاده‌ها است نه وعده‌ها! اظهاراتی که حتی برخی از دولتی‌ها آن را رد نمی‌کنند و حتی با آن موافقند!

تولیدکنندگان فعال در عرصه صنعت طیور به صدای زنجان می‌گویند: تأمین نهاده‌های دامی در کشور و تأثیر آن در تولید محصولات دامی و فرآورده‌های آن چندین سال است که موضوع روز تولیدکنندگان این محصولات شده است، هرچند این نهاده‌ها در داخل کشور هم تولید می‌شود اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، هوای گرم و خشک و کمبود منابع آبی و نبود ماشین‌آلات و فناوری‌های لازم ایران به یک کشور واردکننده در نهاده‌های دامی تبدیل‌شده است.

یکی از نگرانی‌های دامداران و مرغداران، تأمین نهاده‌های دامی در طول سال آن‌هم با اطمینان خاطر و قیمت مناسب است! هرچند در آغاز هرسال وعده‌های خوش‌رنگ و لعابی به تولیدکنندگان داده می‌شود تا زمینه فعالیت آن‌ها و کنترل بازار فراهم شود اما بسیاری از تولیدکنندگان این وعده‌ها را دور از واقعیت و مغایر با واقعیتی می‌دانند که در انتظارشان است.

یکی از این وعده‌ها که در سال جاری مطرح‌شده است بحث عدم افزایش قیمت نهاده‌های دامی توسط دولت است چنانچه بنا به گفته مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران قیمت نهاده‌های دامی (21 اردیبهشت‌ماه 1402) افزایش نخواهد داشت و اضافه  کرد: دولت وعده داده تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ افزایشی بر قیمت نهاده‌ها نداشته باشیم.

وی ادامه داد: «ما نیز امیدواریم قیمت نهاده‌ها تا پایان سال ثابت بماند و بتوانیم شیر خام را باقیمت مصوب شده در اختیار جامعه هدف قرار دهیم.» وعده‌ای که مانند بسیاری از وعده‌ها و قول‌های دولت دور از واقعیت به نظر می‌رسد! چراکه به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران تخم‌گذار استان زنجان و معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان، قیمت نهاده‌های دامی تابعی از قیمت دلار و ارزش پول کشور است که شرایط مساعدی ندارد و ثبات در آن به چشم نمی‌خورد و نمی‌توان به‌سادگی در مورد آن نظر داد.

همچنین بیش از قیمت نهاده‌های دامی موضوع ثبات در دسترسی تولیدکنندگان به این نهاده‌های دامی ضرورت دارد. نهاده دامی در کنار ارزان بودن باید در دسترس باشد و شرایط به نحوی پیش نرود که تولیدکننده مجبور باشد این کالا را که حکم آب حیات‌بخش برای تولیداتش دارد را در بازار آزاد و باقیمت گران تأمین کند، اطمینان خاطر از ثبات در نظام عرضه و تقاضا مهم‌ترین مطالبه دامداران و طیور داران است چراکه تأمین این نهاده‌ها برای تولیدکنندگان حکم آب حیات را دارد.

** واحدهای تولیدی ضرر ده هستند

یک مرغدار زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه فعالیت اقتصادی در کشور سخت و مشکل است، اضافه می‌کند: تأمین نیاز واحدهای تولیدی همواره با مشکل و چالش مواجه است.

محمدرضا با اشاره به اینکه وقتی نهاده دامی خریداری می‌کنیم مطمئن نیستم باز نهاده‌های دامی باقیمت مصوب را خواهیم خرید، بیان می‌کند: چراکه تأمین دام همیشه با مشکل و دردسر مواجه است.

وی بابیان اینکه وقتی نهاده دامی دولتی را نتوانیم تأمین کنیم باید از بازار آزاد خریداری کنیم، ادامه  می‌دهد: قیمت نهاده در بازار آزاد برای تولیدکننده به‌هیچ‌وجه به‌صرفه نیست.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه واحدهای تولید در شرایط کنونی و با در نظر گرفتن ارائه نهاده‌های دامی توسط دولت بازهم ضرر ده است، اضافه می‎‌کند: به همین دلیل بسیاری از واحدها تولید خود را کاهش داده‌اند و یا نسبت به تعطیلی واحد خود اقدام می‌کنند.

** بازار و نرخ ارز تعیین‌کننده قیمت نهاده‌ها است

مریم احمدی، مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران تخم‌گذار استان زنجان نیز به صدای زنجان می‌گوید: در زمینه قیمت نهاده‌های دامی دولت وعده داده‌شده فعلاً تا سال آینده همین قیمت باقی بماند.

ایشان با اشاره به اینکه درمجموع سویا و ذرت در بازار موجود است، اضافه می‌کند: بارگیری از بندر کند انجام می‌شود و باید در این زمینه اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه همواره چالش تأمین نهاده داریم و گاهی به مدت یک ماه نهاده‌های دامی در بازار موجود نیست، عنوان می‌کند: اعتصاب رانندگان، عدم تخلیه کشتی‌ها و غیره ازجمله مشکلات تأمین نهاده‌های دامی است.

احمدی با اشاره به اینکه طبق وعده‌ها، امسال قیمت نهاده‌های دامی افزایش نمی‌یابد اما بازار و نرخ ارز تعیین‌کننده است، اضافه می‌کند: قیمت مصوب تخم‌مرغ 43 هزار و 700 تومان خواهد بود که با این شرایط واحدهای تولیدی زیان‌ده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران تخم‌گذار استان زنجان با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی 70 درصد هزینه تولید است، بیان کرد: در 30 درصد دیگر هزینه تولید شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی واحدها گله جوان خود را قبل از 90 هفته حذف کرده‌اند، بیان کرد: شرایط در سایر استان‌ها هم همین‌طور است که می‌توان گفت خوب نیست.

**مشکلات تولیدکنندگان را آزار می‌دهد

محمدعلی صادقی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی در سال جدید به همان قیمت سال1401 باقی‌مانده است، اضافه می‌کند: تأمین نهاده‌های دامی در بخش طیور به‌اندازه تأمین می‌شود و تنها در ارسال تأخیر وجود دارد.

ایشان با اشاره به اینکه قیمت جو و ذرت 11 هزار و 300 تومان و سویا 16 هزار و 700 تومان بوده است، اضافه می‌کند: شیر خام به‌عنوان ماده اولیه فرآورده‌های دامی هم باقیمت مصوب 15 هزار تومان پیشنهادشده و در انتظار تصویب ستاد تنظیم بازار است.

وی ادامه می‌دهد: هزینه کارگری و سوخت تغییر در سال جاری تغییر کرده است که در قیمت نهایی تأثیرگذار است که البته در قیمت‌گذاری مرغ و تخم‌مرغ  اعمال‌شده است.

صادقی با اشاره به اینکه در سال جدید جوجه ریزی به‌اندازه کافی انجام‌شده است، عنوان می‌کند: به‌اندازه نیاز و مانند سال گذشته جوجه ریزی انجام‌شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با شاره به اینکه یک سری شرایط هست که باید لحاظ شود، اضافه می‌کند: نهاده اولیه باید باقیمت تعیین‌شده و به‌موقع در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا با خیال راحت به تولید بپردازد.

وی با اشاره به اینکه نحوه برنامه‌ریزی برای حمایت فقط روی کاغذ اتفاق افتاده است، اما در واقعیت و در شرایط کاری مشکلاتی وجود دارد که تولیدکننده را اذیت می‌کند، اضافه می‌کند: برای نمونه قیمت جوجه از قیمت مصوب بالاتر در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و عدم وجود نهاده دولتی موجب می‌شود تولیدکننده نهاده را از بازار آزاد  خریداری کند که هزینه زیادی برمی‌دارد که باعث می‌شود قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده افزایش پیداکرده و تولیدکننده متضرر شود.

 

انتهای پیام/ 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانقیمت نهاده‌های دامی
sedayezanjannews.ir/nx9653


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»