کد خبر: 10094
1402/05/16 - 17:50


جهان گرمایی وتغییرات اقلیمی بلای انسان

تقی سالک / فعال محیط زیست و رسانه

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ خواننده این مطلب قطعا خبر اتش سوزیهای اخیر در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه راشنیده و از گرمای بی سابقه ای که این روزها اروپا را درنوردیده و  در کشورخودمان هم‌جولان میدهد اطلاع دارد.

سالیآن سال که وقتی تابستان میرسید  و گرما رخ عیان میکرد شاید تنها در جنوبی ترین قسمتهای ایران شاهد درجه حرارتهای بالای چهل بود ...اما انچه در سالها ی اخیروبویژه امسال مشاهده میشود ،  حدنصابهای جدیدی از درجه حرارت دراستانهای مرکزی و شمالی وشمالغرب کشورمیباشد که بطورکلی ناشی از جهان گرمایی و‌تغییراقلیم است.

تغییراقلیم و‌جهان گرمایی مسئله ای جدی است که دردهه های اخیر جوامع بشری را به چالش کشیده است. این پدیده به تغییر دماهای متوسط زمین ، الگوهای بارش ، سطح اب دریاها و‌همچنین خصوصیات جو واقلیم‌ میپردازد.

امروزه ثابت شده که علت اصلی جهان گرمایی نسانی است  ، استفاده ازمنابع سوخت های فسیلی برای تامین انرژی مانند نفت ، گازطبیعی و ذغال سنگ که متاسفانه درصد آزادشدن نمک های اکسید کربن CO2 و دیگر گازهای گلخانه ای به جو زمین رابشدت افزایش میدهند که این امر باعث ایجاداثرگلخانه ای شده و باعث افزایش دمای جهانی میشود.

امااثرات و عواقب جبران ناپذیر این تغییراقلیم و جهان گرمایی چیست ؟!!

این اثرات میتواند اقتصاد و محیط زیست را تحت تاثیرقراردهد.

وقتی به شکل افزایش درجه حرارت ، سوانح طبیعی شدیدتر ، تغییر درالگوهای بارش و گسترش بارانهای همرفتی ، کاهش تنوع زیستی حیوانی وگیاهی، افزایش اب دریاها و کاهش منابع اب شیرین بروز کند باشوربختی زندگی بشر را تحت تاثیرقرارمی دهد. امابرای مقابله با این چالش بزرگ چه فکری باید کرد؟ جوامع بین المللی و کشورهای دنیا توافق ها وتدابیری را اندیشیده اند که کشور ما هم جزو آنهاست.

توافقنامه پاریس را درسال ۲۰۱۵ به تصویب رساندند وهمه متعهدشدند تانسبت به محدودسازی گازهای گلخانه ای  به اندازه ای که بتواند ۲ درجه دمای جهانی را پایین بیاورد اقدام کنند. همچنین مقررکردند تا ازانرژیهای نو و‌تجدیدپذیراستفاده کنند ونسبت به بالابردن افزایش بهره وری انرژی وتغییردرالگوهای  مصرف انرژی بکوشند. اما متاسفانه جامعه جهانی کمتر به این توافق بهاداد ، اگرچه کشورهای توسعه یافته تلاش خود را میکنند متاسفانه کشورهای درحال توسعه و عموما توسعه نیافته نقش بزرگی را در تغییر اقلیم وجهان گرمایی بازی میکنند.

اینک آنچه اهمیت دارد وانسان امروز باید بکوشد تا آن راعملی سازد ایجادتعادل درمصرف و تغییردرالگوهای زندگی است... که اگراین اتفاق نیفتد جهان و طبیعت انتقام سختی ازانسان خواهد گرفت.

بر اساس مطالعه‌ای که  توسط محققان دانشگاه روهمپتون بریتانیا انجام شد، بدن انسان دارای یک آستانۀ «دمای بحرانی بالا» است و پس از آن انسان دچار برخی علائم از جمله گیجی می‌شود.

به گفته ی دانشمندان انسان می‌تواند حداکثر دمای بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند اما پس از رسیدن به این دما، بدن یک وضعیت «استرس گرمایی» را تجربه می‌کند؛ وضعیتی که باعث گیجی، حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و غش می‌شود و اختلالات جدی در فعالیت‌های بدن بوجود می‌آید.

پروفسورهالسی ازتیم تحقیق میگوید که وقتی هوا گرم است، سرعت متابولیسم یا همان سرعت سوخت و ساز بدن  افزایش می‌یابد که به نوبه خود باعث افزایش دمای بدن می‌شود؛ با این وجود بدن تنها زمانی داغ می‌شود که اختلال در عملکردهای آن آغاز شود.

به گفته پروفسور هالسی، میزان این داغی نیز «در هر کس متفاوت است» و واکنش افراد به گرما، می‌تواند بسته به سن، جنس و شرایط پزشکی هر فرد متفاوت باشد. بنابراین پیامدهای گوناگون تغییرات آب و هوا وجهان گرمایی به سرعت در حال افزایش است و بیشترین تاثیرات منفی آن بر روی مردم فقیر و حاشیه ای  جهان خواهدبود . این وضعیت نابرابریهای بشری موجود را آسیب پذیرتر میکند ،  چرا که این جوامع بدلیل فقر کمتر قادر به انطباق با وضعیت موجود هستند و این امر باعث شده که موضوع تغییرات آب و هوا و حقوق بشر بیشتر درهم تنیده شوند، زیرا پیامدهای تغییرات آب و هوا وجهان گرمایی باعث افزایش تبعات حقوق بشر گردیده است.در این میان رعایت قوانین حقوق بشری بهترین پاسخ جهت رسیدگی به این چالش و برقراری عدل و انصافی است که در اثر پیامدهای تغییرات آب و هوایی در حال از بین رفتن  می باشد...

و نجات جهان درگرو همین برقراری عدل و تعادل در مصرف انرژی و پرهیز از زورگویی زیست محیطی است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتقی سالکجهان گرمایی
sedayezanjannews.ir/nx10094


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»