گویا پیشتازی استان زنجان در وصول مالیات همیشگی است و سال 1403 تمام نشده درآمدهای مالیاتی وصول شده در ده ماهه سال جاری 18 درصد از آنچه که در این مدت باید وصول میشد، پیشی گرفته است. تا پایان دی ماه سال جاری پانزده هزار و هشتصد و پانزده میلیارد تومان مالیات وصول شده و تنها ۲ درصد مانده تا سقف مالیات شانزده هزار و یکصد و پانزده میلیارد تومانی سالانه زده شود و قطعا این اتفاق مثل سالهای گذشته خواهد افتاد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ گویا پیشتازی استان زنجان در وصول مالیات همیشگی است و سال 1403 تمام نشده درآمدهای مالیاتی وصول شده در ده ماهه سال جاری 18 درصد از آنچه که در این مدت باید وصول میشد، پیشی گرفته است. تا پایان دی ماه سال جاری پانزده هزار و هشتصد و پانزده میلیارد تومان مالیات وصول شده و تنها ۲ درصد مانده تا سقف مالیات شانزده هزار و یکصد و پانزده میلیارد تومانی سالانه زده شود و قطعا این اتفاق مثل سالهای گذشته خواهد افتاد.
اما بخش غم انگیز داستانِ مالیات ستانی، دستی است که از مالیاتهای وصولی و لااقل از مازاد درآمدهای مالیاتی وصول شده کوتاه مانده و میماند.
در تازه ترین سناریوی دولت و مجلس قرار است در سال 1404 درآمدهای مالیاتی مازاد بر صددر صد پیش بینی، بین استانها توزیع گردد اما نه همه آن بلکه مقرر شده 50 درصد آن بین طرحهای تملک دارائیهای سرمایه ای استان وصولکننده با اولویت مناطق محروم و 50 درصد دیگر بین طرحهای تملک دارائیهای سرمایهای سایر استانها با اولویت مناطق محروم توزیع گردد.
حکمش را هم در بند (ع) تبصره (1) قانون بودجه سال 1404 با استناد به بند (پ) ماده (17) قانون برنامه هفتم توسعه نوشته اند، حکمی که از پایه غلط است چرا که تکلیف دولت طبق بند مذکور در قانون برنامه هفتم طراحی و استقرار نظام نوین درآمد – هزینه استانها با هدف افزایش پایدار درآمدهای استانی و بهبود تعادل های استانی در چارچوب ساز و کارهای انگیزشی کارا و اثربخش از طریق تفکیک وظایف و اعتبارات دستگاههای اجرائی ملی و استانی و بازگشت نظاممند درآمدهای مازاد وصولی به استانها میباشد. این تکلیف نیازمند آئین نامهای است که باید ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن قانون برنامه هفتم (1403/05/03) تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد. حالا علیرغم آنکه سه ماه مهلت قانونی در تاریخ ۱۴۰۳.۰۸.۳۰ به پایان رسیده و آئین نامهای تهیه و تصویب نشده، دولت و مجلس حکم به تقسیم مازاد درآمد وصولی مالیات داده اند، حکمی که به توجه به سابقه مالیاتی استان زنجان به ضرر مالیات دهندگان استان خوش حساب زنجان می باشد. بیم آن است همانگونه که دست مردم و مودیان مالیاتی استان زنجان از ظرفیت قانونی جزء (2) بند (الف) ماده (26) قانون برنامه هفتم در بهرهمندی از مازاد درآمدهای مالیاتی کوتاه ماند اینبار نیز همان قصه پر غصه تکرار شود و حکم اخیر در قانون بودجه سال 1404 مالیات را به نام ما و به کام دیگران وصول و توزیع نماید. حالا استان هایی با تدبیر و سیاست مسئولانشان عامدانه یا حتی سهواً سهم کمتری در وصول مالیات دارند چشم امید به مالیات استان زنجان دوخته اند تا پنجاه درصد مازاد وصولی مالیات ما را مثل آب خوردن نوش جان کنند.
گاهی وقتها زود دیر میشود و ادامه این روند باعث بی اعتمادی مردم استان به سیستم مالیات ستانی و شعارهایی همچون نشان دار کردن مالیات مودیان میگردد و لازم است استاندار محترم و نمایندگان پر تلاش استان زنجان مراقب عدد گنجاده شده در جداول پیوست قانون بودجه برای مالیات استان زنجان که اخیراً به مجلس ارائه شده، باشند.