کد خبر: 3801
1399/04/31 - 12:48


اوضاع تحت کنترل است؟

سمیه میناخانی

پایگاه خبری صدای زنجان

از لیست اهالی زنده این شهر، روز یکشنبه 7 نفر خط خوردند و راهی آرامستان‌هایی شدند که این روزها برای زیارت اهل قبور تعطیل است ولی استاندار چندی قبل در ارائه گزارش به رئیس جمهوری اعلام کرد همه چیز در استان تحت کنترل است

زنجان در طی هفته گذشته نه حتی هم‌ردیف استان‌های "هشدار" که همواره در لیست استان‌های "قرمز" بوده و رکورد بیشترین تعداد بستری بر اساس جمعیت را هم کسب کرده و اینگونه همه چیز تحت کنترل است!

در گزارش استاندار تاکید شده بود که با تدابیر ستاد کرونا ویروس استان، تعداد مراجعه‌کنندگان سرپایی به مراکز درمانی از 1200 نفر به 660 نفر و تعداد نمونه‌گیری‌ها از 900 به 400 نفر و جمعیت بستری در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها از 111 نفر به 100 نفر کاهش یافته است، در حالی که اگر سری به مراکز 16 ساعته می‌زدید با انبوه مراجعانی مواجه می‌شدید که به علت شلوغی و کمبود کادر درمان به روزهای آینده پاس‌کاری می‌شدند. یک نمونه سراغ دارم که پدر به علت ابتلا به کرونا فوت کرد و حاضر به گرفتن تست کرونا از خانواده وی در همان روز نبودند، چون مراکز شلوغ بود و نوبت‌دهی به آنها تا صبح یک روز بعد طول می‌کشید. جواب آزمایشات نیز به علت همین شلوغی‌‌ها از 48 ساعت به 7 روز بعد موکول می‌شد

کادر درمان در این ایام پرکار، تمام مرخصی‌ها را لغو کرده و به خاطر ابتلای تعدادی از پرسنلش، با کمترین تعداد به این حجم انبوه مراجعان خدمات ارائه می‌دهد ولی بیماری تمامی ندارند. پرسنلی که طی 5 ماه گذشته از تمام مرخصی‌های خود گذشته و با اضطراب ابتلای خود نیز به آرامی کنار می‌آیند و همچون سرباز، سنگر را خالی نمی‌گذارند، نباید انتظار داشته باشند که با اجرای برنامه‌ای، طرحی، محدودیتی، بالاخره از این حجم سنگین کاری آنان کاسته شود؟

در این شرایط تصمیم بر کاهش انجام آزمایشات سرپایی گرفته شد، معنی دیگر این جمله آن است که تعداد مراجعان کاهش پیدا نکرد بلکه از تعداد کمتری نمونه‌گیری شد و فقط از کسانی نمونه گرفتند که یکی از علایم قطعی کرونا را داشت!

کاهش تعداد مراجعین زمانی اتفاق می‌افتد که برنامه‌ریزی خاصی پشت آن باشد تا با رعایت برخی موارد و اعمال برخی محدودیت‌ها، جمعیت مشکوک به کرونا و به تبع آن تعداد مراجعین برای آزمایش کاهش یابد ولی وقتی تا همین یک هفته پیش، سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی مشغول مسافرکشی بود و در آرامستان هر تعداد عزادار پشت سر تابوت مردگان خود در حرکت بودند، چه انتظاری از ویروس دارید!

جناب استاندار در گزارش خود از تدابیر به موقع ستاد کرونا تشکر کرده که موفق شده‌اند وضعیت را در این استان تحت کنترل در آورند و لابد باید از امشب با آرامش سر بر بالین بگذاریم و غصه نان هم نداشته باشیم چرا که با اقدامات به موقع مدیریت ارشد استان، 488 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت ناشی از کرونا به استان ابلاغ شده است ولی این فقط نیمه پر لیوان است. نیمه خالی آن را از صاحبان 13 شغلی باید شنید که قریب به اتفاق آنها تاکنون موفق به دریافت این اعتبار نشده‌اند و این اوضاع چنان آشفته است که حتی خود استاندار که تاکید دارد در استان ما همه چیز آرام است، در یکی از جلسات اخیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اعتراف می‌کند که از این اعتبار ابلاغ شده  فقط 8 درصد جذب شده و از این مبلغ هم فقط یک دهم درصد پرداخت شده و بدی ماجرا هم در این است که فرصتی برای جذب باقی اعتبارات باقی نمانده چرا که مهلت استفاده از آن فقط تا پایان تیرماه است، یعنی همین امروز که این سطور را می‌خوانید باقی 488 میلیارد تومانی که برای جبران خسارت ناشی از کرونا برای زنجانی‌ها ابلاغ شده، در حال برگشت خوردن است

در استانی که همه چیز آن تحت کنترل است، در کمتر از یک ماه، سه شهرستانی که سفید بودند را از دست دادیم و در حالی که وضعیت بیمارستان‌ها داشت به روال عادی برمی‌گشت به یک‌باره با پیک بیماری مواجه شدیم. مردم خسته شده از این روند فرسایشی مقابله با ویروس، به مراسم عزا و عروسی رفتند و یکی از مسئولان گفت برگزاری عزا و عروسی جرم است، دیگری گفت به ما چیزی ابلاغ نشده و آن دیگری گفت ضمانت اجرایی این موضوع را از کسانی پیگیر باشید که این موضوع را اعلام کرده‌ و استاندار در یکی از همین روزهای شلوغ کرونایی به یکباره به فکر کنترل بازار مرغ افتاد و گفت که اجازه نمی‌دهد حتی یک مرغ از استان خارج شود! کاش رئیس جمهور می‌دانست که اوضاع استان ما همین قدر تحت کنترل است! الان هم نباید انتظار زیادی داشته باشیم فقط باید التماس کرونا را بکنیم شاید اندکی به ما رحم کند!

انتهای پیام


اقدام کننده: س.س

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3801


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»