کد خبر: 5406
1399/12/27 - 9:53


رئیس اتاق اصناف زنجان درباره گواهینامه‌های پایان دوره صادره بدون حضور متقاضیان در کلاس‌ها اعلام کرد:

دوره‌های آموزشی فرمالیته؟

سیدمحمود موسوی: گواهی‌نامه‌ها برای صنوف غیرحساس و به صورت مشروط صادر شده و به هیچ عنوان پروانه کسب محسوب نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- متقاضیان شرکت در برخی از رشته‌ها نظیر دوره پیش نیاز پروانه کسب (قانون کار- قانون نظام صنفی)، دوره آموزش احکام تجارت و کسب و کار (فقه بازار)، دوره اولیه آموزش آتش‌نشانی (اطفای حریق) که بر اساس آن افراد باید حدود 18 ساعت به مدت 3 روز تحت آموزش قرار بگیرند تا گواهینامه پایان دوره به آنها اعطا شود، بدون حضور در کلاس، این گواهینامه‌ها را از اتاق اصناف زنجان دریافت کرده‌اند البته رئیس اتاق اصناف می‌گوید که گواهی‌نامه‌ها برای صنوف غیرحساس و به صورت مشروط صادر شده و به هیچ عنوان پروانه کسب محسوب نمی‌شود.

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به شرایط کرونایی و حساسیت برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی جهت صدور یا تمدید پروانه کسب متقاضیان اظهار کرد: بنا به تشخیص مسئولان حوزه بهداشت، دوره‌های آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای متقاضیان صدور پروانه کسب صنوف اولویت‌دار نظیر مشاوران املاک و مکانیک برگزار می‌شود.

موسوی اضافه کرد: با توجه به واژه‌های تخصصی حقوقی در متن مبایعه‌نامه، اجاره‌نامه و اسناد مربوط به خرید و فروش زمین و واحدهای مسکونی و با عنایت به اینکه این صنف جزو صنوفی است که در صورت خطا یا سوء‌استفاده احتمالی یکی از طرفین قرارداد از لغات بکار برده شده به هنگام توافق، طرف دیگر دچار خسارت مالی و بعضا جبران‌ناپذیری می‌شود، برگزاری دوره‌های آموزشی برای متقاضیان پروانه کسب مشاوران املاک یا تمدید مجوزها نسبت به سایر رشته‌های صنفی در اولویت بوده و مسئولان اتاق اصناف این موضوع را با حساسیت پیگیری می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف زنجان ادامه داد: بیش از 50 درصد مشاوران املاک زنجان با واژه‌های حقوقی آشنایی ندارند و تشکیل چنین دوره‌های آموزشی در کاهش میزان خطا و خسارت مشتریان بسیار مؤثر است. البته ما نمی‌گوییم خطا در سایر صنوف وجود ندارد. اما این خطا اگر در سایر صنوف منجر به خسارت 5 تا 10 میلیون تومانی شود باز توسط مشتری قابل جبران است اما در صنوفی نظیر مشاوران املاک این خطا در صورت انجام، منجر به خسارت غیرقابل جبران برای مشتری می‌شود.

موسوی آشنایی با قوانین کار، بیمه و اصول مربوط به حرفه کارفرمایی در تمامی صنوف را از مهم‌ترین اهداف تشکیل دوره‌های آموزشی اعلام کرد و افزود: افرادی که متقاضی شرکت در این دوره‌ها هستند، قطعا یا کارفرما هستند یا برای کارفرما شدن در این دوره‌ها حضور می‌یابند در نتیجه باید با اصول بیمه کارگران و غیره آشنایی کامل داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در برخی از رشته‌ها نظیر دوره پیش نیاز پروانه کسب (قانون کار- قانون نظام صنفی)، دوره آموزش احکام تجارت و کسب و کار (فقه بازار)، دوره اولیه آموزش آتش‌نشانی(اطفای حریق) که متقاضیان حدود 18 ساعت به مدت 3 روز تحت آموزش قرار بگیرند تا گواهینامه پایان دوره به آنها اعطا شود، بدون حضور در کلاس این گواهینامه‌ها را از اتاق اصناف دریافت کرده‌اند به صدای زنجان گفت: با توجه به شرایط کرونایی استان و با کسب مجوز از دستگاه حوزه بهداشت، طبق لیست ثبت‌نامی‌ها و بر اساس اولویتی که گفته شد نسبت به تشکیل دوره‌ها اقدام می‌کنیم. در قانون نظام صنفی فرد تا وقتی که گواهینامه را دریافت نکند صدور پروانه کسب برای شخص ممکن نیست، ناچارا برای حل مشکل متقاضیان، این گواهینامه‌ها به صورت مشروط صادر می‌شود، فرد تعهد می‌دهد که در صورت برگزاری دوره آموزشی در اولین فرصت در کلاس‌ها شرکت کند.

موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا صدور این گواهینامه‌ها دوره‌های آموزشی اتاق اصناف را زیر سؤال نمی‌برد، عنوان کرد: اگر این گواهینامه‌ها را ندهیم سامانه قبول نمی‌کند، خب اگر این کار را نمی‌کردیم، در سال 99 نباید پروانه کسب صادر می‌کردیم. امسال فرصتی شد 3 الی 4 ماه دوره‌های آموزشی را به صورت فشرده برگزار کردیم. تاکید می‌کنیم صنوفی که با سرنوشت مردم ارتباط مستقیمی دارد نظیر مشاوران املاک باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و در این رابطه تعارفی هم نداریم، برای صنوفی که این گواهینامه‌ها صادر شده به اندازه مشاوران املاک حساس نیستند، البته این گواهینامه‌ها را مشروط در اختیارشان قرار داده‌ایم. گواهی نامه صادره به هیچ عنوان مجوز و پروانه کسب نیست.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق اصناف
sedayezanjannews.ir/nx5406


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»