کد خبر: 5428
1400/01/07 - 22:8


نوروز و ترجمان یک سفر سبز

تقی سالک

پایگاه خبری صدای زنجان

از قدیم سفر به طبیعت که به نام اکوتوریسم شناخته شد بسیار مرسوم بود، اینگونه سفرها عموما با هدف دوری از زندگی ماشینی و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین بازدید از مناطق دیدنی صورت می‌گیرد و نوروز و آغاز بهار، بهترین روزهای سفر سبز به شمار می‌رود. در این نوع سفر باید بیاد داشته باشیم همواره از طبیعتی که در آن جای می‌گیریم حفاظت کنیم تا گردشگران آینده هم از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و زیبا بهره‌مند شده و لذت ببرند. برای رسیدن به این هدف بزرگ همواره کارهایی وجود دارد که باید قبل از سفر، در حین سفر و در پایان سفر آنها را انجام دهیم. پیش از سفر و قبل از خروج از خانه ابتدا کلیه وسایل برقی را کنترل و آنهایی که ضروری نیست را از برق بکشیم تا هم در هزینه‌ها صرفه‌‌جویی کرده باشیم و هم از خطرهای احتمالی جلوگیری کنیم. حتی‌الامکان سعی کنید تا در یخچال و فریزر خود مواد غذایی کمتری داشته باشید تا پس از برگشت مجبور نشوید غذاها و مواد کهنه و مانده را مصرف کنید. در سفرهای سبز به مسافران سفارش می‌شود سفر را طوری انتخاب کنند که بیشترین بهره را از طبیعت ببرند. پیاده‌روی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار بهتر از استفاده از هواپیما و خودروهای شخصی است زیرا این دو وسیله بیشترین سوخت را مصرف می‌کنند. برنامه‌ریزان سفرهای سبز معمولا سعی می‌کنند اینگونه مسافرت‌ها را طوری طراحی کنند که در آن محافظت از طبیعت و ایجاد دوستی با آن نسبت به سایر سفرها بیشتر باشد. ضمنا سعی می‌شود در این سفرها اطلاعات مفیدی به گردشگران در مورد طبیعت محلی که به آنجا سفر می‌کنند ارائه دهند. همچنین آداب و رسوم مردم محلی و نکات مهم اجتماعی و اقتصادی منطقه بازگو می‌شود. در سفرهای سبز اینچنینی باید همواره از تنش با مردم محلی پرهیز شود.                                                                                          

گردشگری طبیعت یا اکوتوریسم بر مبنای استفاده از غذاهای محلی و بومی پایه‌گذاری می‌شود و تجربه نو و خاصی را به مسافر تلقین می‌کند. برای مثال غذاهای محلی استان‌های جنوبی کشور عمدتا تند و فلفلی است و اغلب گردشگران با آن مشکل دارند در این حالت تنها مشکل پیدا کردن غذاخوری‌هایی است که با ذائقه ما جور در بیاید. از مسائل و مشکلات گردشگری سبز، آلوده کردن طبیعت، رها کردن آشغال و پسماندها می‌باشد. تمیز نگه داشتن محیط یا محل بازدید، از مولفه‌های اصلی سفر سبز به شمار می‌رود. اگر در محل سطل زباله نیست، باید آشغال‌ها ی خود را در کیسه‌ای ریخته و با خود ببرید. دو نکته بسیار مهم را در سفرهای سبز نباید فراموش کنیم اول اینکه در صورتی که در محل آتش روشن می‌کنیم باید محیط  اطراف را از علف‌های خشک و هرگونه مواد اشتعال‌زا پاک کنیم و قبل از ترک محل آتش را خاموش و از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنیم و دوم اینکه از کشتن حشرات و جانوران کوچک جداً پرهیز کنیم چرا که حشرات در طبیعت مفید هستند.                                                                     

سفر سبز را تجربه کنید و بیاد داشته باشید طبیعت هدیه‌ای الهی است. باید بتوانیم آن را حفظ کنیم تا نسل‌های آینده هم امکان استفاده از آن را داشته باشند. آغاز بهار فرصتی دوباره است تا خودمان را بازسازی و نو کنیم و در این نوسازی، طبیعت را فراموش نکنیم چرا که زیبائی‌های بهار با زیبایی طبیعت نمود پیدا میکند.

فرخی سیستانی از شاعران نام‌آور ایران زمین چه زیبا سروده است:

چون پرند نیگلون بر روی بندد مرغزار

پرنیان هفت رنگ اندر سر آرد کوهسار

خاک را چون ناف آهو مشک زاید بی‌قیاس

بید را چون پر طوطی برگ روید بی‌شمار

دوش وقت نیم شب بوی بهار آورد باد

حبذا باد شمال و خرما بوی بهار

بادگویی مشک سوده دارد اندر آستین

باغ گویی لعبتان جلوه دارد در کنار

ارغوان لعل بدخشی دارد اندر مرسله

نسترن لولوی لالا دارد اندر گوشوار

تا بر آمد جام‌های سرخ مل بر شاخ گل

پنجه‌های دست مردم سر برون کرد از جنار

راست پنداری که خلعت‌های رنگین یافتند

باغ‌های پر نگار از داغگاه شهریار

در بهار طبیعت و در سفرهایتان همیشه به طبیعت فکر کنید، با آن زندگی کنید و برایش سرود مانایی بخوانید.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx5428


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»