کد خبر: 9651
1402/02/23 - 10:13


چراغ کم سوی کتابفروشی‌های کوچک شهر

زهره میرعیسی‌خانی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ کتاب‌فروشی‌های نقلی زیادی در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر وجود دارد که ساعتی می‌توان در دل آن‌ها نشست و وقت خود را به خواندن و ورق زدن ادبیات ایران و جهان و یا فلسفه و روانشناسی گذراند.

کتاب‌فروشی‌هایی که در دل خود کتاب‌ها و کلمات زیادی را گنجانده‌اند و مسافران و مهمانانی اهل‌دل دارند که گاه وسط قفسه‌های کتاب می‌زنند زیر آواز و غزلی از حافظ و سعدی و فردوسی زمزمه می‌کنند و سخنانی از نیچه و همینگوی و صادق هدایت و چوبک می‌گویند.

اما، حال این کتاب‌فروشی‌ها چندان خوش نیست. رکود اقتصادی جامعه و مشکلات مالی هر خانواده باعث شده است که دیگر خبری از همان اندک مسافری که گه‌گاه در میان غرفه‌های این کتاب‌فروشی‌ها چرخ می‌زدند و دست‌به‌جیب می‌شدند و کتابی را روی پیشخوان برای خرید می‌گذاشتند، نباشد.

نمایشگاه کتاب تهران که درهای خود را به روی اهالی کتاب‌باز کرد. همین اندک خریداران کتاب راهی این نمایشگاه شدند تا ضمن بازدید از غرفه‌ها و گپ و گفت‌های دوستانه با مؤلفان و نویسندگان، به خرید چندین کتاب بپردازند. این میان هرروز از تعداد خریداران کتاب کاسته می‌شود و به‌تبع آن از تعداد کتاب‌فروشی‌های کوچک شهر!

یکی از صاحبان این کتاب‌فروشی‌های کوچک؛ چند وقت پیش گلایه می‌کرد که عمر کتاب‌فروشی‌اش به سررسیده است و باید پس از سی سال به فکر کار دیگری باشد.

او می‌گفت: باید این کتاب‌ها را رد بکند و به فکر یک مغازه لوازم‌آرایشی باشد که پول توی این کسب‌وکار است. گویا زیبایی ظاهر امروز بر زیبایی باطن و فکرافراد ارجحیت دارد.

کتاب دیگر جایگاهی در میان جوانان جامعه ندارد. جوان ما در بهترین حالت کتاب درسی‌اش به دستش چسبیده باشد و به دنبال پاس کردن نمرات خود باشد. کسی دیگر به فکر رشد و بالندگی فردی خود در سکوت نهفته در بستر کتاب خواندن نیست.

او گله می‌کرد که کمتر کسی است که در این دوره زمانه کتاب بخواند و بیشتر کتاب‌خوان‌های ما به مدد استوری و عکس و تصویرهایی که از کتاب برای نشان دادن میزان فرهیختگی خود در فضای مجازی منتشر می‌کنند، کتاب‌خوان شده‌اند و گویا هر چه عکس‌ها بیشتر باشد، بر میزان فرهیختگی این جماعت تأثیرگذارتر‍ است.

هرچند هستند کسانی که با بوی برگه‌های تازه کتاب روز خود را شب کنند اما امروز همه به دنبال پر کردن شکم‌های خود هستند درحالی‌که روزه کلمه گرفته‌اند.اما این روزها، این کتاب‌فروشی‌ها، نیازمند مسافرانی و یا مهمانانی هستند که با خرید کتاب دل آن‌ها را به ماندگاری گرم کند.

نکته اینجاست که برخی از دوستان کتاب که این روزها کمر همت به رفتن به نمایشگاه تهران بسته‌اند و با قبول تمام هزینه‌ها و خستگی‌های سفر به دنبال رفتن به نمایشگاهی هستند که بخشی از کتاب‌های موجود در آن را می‌توانند از همین کتاب‌فروشی‌هایی کوچک شهر، بخرند. دوستان کتاب که به مدد کتاب در نمایشگاه کتاب تهران‌گرد می‌آیند نباید این کتاب‌فروشی‌ها را فراموش کنند.  اگرچه برخی از کتاب‌های این نمایشگاه کمیاب و یا در شمار محدود هست ولی اکثر این کتاب‌ها، کتاب‌هایی هستند قابل‌خرید از کتاب‌فروشی‌های کوچک شهر! بیایید با خرید کتاب از این کتاب فرشی‌ها، چراغی دیگر را در سطح شهر روشن کنیم و بار دیگر با صدای بلند داد بزنیم اینجا چراغی روشن است.

 

 انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9651


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»