کد خبر: 9708
1402/03/08 - 18:48


نماینده مردم یا نماینده قدرت؟

اشاره:سه سال واندی از تکیه زدن 290 نماینده به کرسی های مجلس گذشته است و بار دیگر و در واپسین ماه‌های فعالیت این مجلس به نظرمی‌رسد تنور داغ انتخابات در حال گرم شدن است، این را می‌توان این روزها از نشست های خبری،سخنرانی‌ها و نطق‌های آتشین نمایندگان مجلس دریافت .

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ اشاره:سه سال واندی از تکیه زدن 290 نماینده به کرسی های مجلس گذشته است و بار دیگر و در واپسین ماه‌های فعالیت این مجلس به نظرمی‌رسد تنور داغ انتخابات در حال گرم شدن است، این را می‌توان این روزها از نشست های خبری،سخنرانی‌ها و نطق‌های آتشین نمایندگان مجلس دریافت .

اما آنچه که مردم از نمایندگان خود انتظار داشتند، تلاش بیشتر و پویایی برای توسعه کشور در گام نخست و پیشرفت استان در مراحل بعدی بود، آنچه که مسلم و بلامنازع است بحث به حاشیه کشیده شدن برخی نمایندگان و مسند نمایندگی توسط بعضی از آنان است که موجب بدبینی مردم شده است. نماینده ای که بیشتر دوستان و همراهانش، حالا در پست‌های مهم استان قرار دارند و به جای پیگیری مطالبات استانی در حال تلاش و لابی گری برای رسیدن وی به پست‌های بالاترهستند.

این روزها اکثر مردم منتقد رفتار نمایندگانی هستند که دغدغه ذهنی آنان بجای مردم، ارتقای شغلی شان هست! نشست مطبوعاتی مصطفی طاهری در دانشگاه زنجان که قرار است فردا برگزار شود بهانه ای شد تا یادداشت انتقادی زیر را منتشر کنیم.

وحید خاتمی :«جناب باقری در دانشگاه علوم پزشکی در جلسه مطالبه گری دانشجویان، مهمیزی بر جناب مصطفی طاهری وارد کردند که بسی قابل تأمل است. ایشان به درستی بر موضوعی پرداخته‌اند که این روزها لقلقه لسانی سمپات‌ها و حامیان جناب طاهری است یعنی رایزنی ایشان بر وزارت صمت که اگر منجر به تصاحب کرسی این  وزارتخانه شود، نه تنها افتخاری بر زنجان و زنجانی‌ها نمی‌باشد، بلکه چوب حراج زدن بر اعتماد مردم است. اعتمادی مخدوش شده توسط نماینده‌ای که بعد از سپری شدن سه سال نمی‌توان دریافت که واقعا نماینده مردم بوده یا نماینده قشری خاص برای رسیدن به مناصب دولتی هستند.

آقای مصطفی طاهری، مطمئنا در آخرین سال نمایندگی، مقام وزارت، برایتان حلاوت وافری خواهد داشت تا قبل از راهیابی به مجلس شورای اسلامی، شاید در مخیله‌تان هم نمی‌گنجید که روزی بدون داشتن سابقه اجرایی و یا تقنینی، رئیس کمسیون شده و بعد از تمام نشدن دوره ریاست کمیسیون، به طرفةالعینی بر مسند وزارتش، مطرح گردید. ادبیات موجه‌کننده این جاه‌طلبی که بسیار برایمان آشنا می‌باشد گزاره‌هایی همچون خدمت به مردم و این قبیل لفاظی هاست که محتملأ، شما نیز از این گزاره‌های نخ نما شده، استعمال و خواهید کرد. ولی آیا خدمت به مردم در جایگاه وکیل‌الرعایا بودن برایتان ارضاء کننده نبوده که سودای وزارت را در سر می‌پرورانید؟؟! ای کاش کمی هم بعد از فراغت از بازی با مناصب و تلذلذ در قدرت، نسبت به دغدغه و‌گرفتاری مردم حساس بودید.

جناب آقای باقری در جلسه مزبور، اظهار داشتند که در جریان استیضاح هر 6 وزیر، رأی موافق بر استیضاح آنها دادند  تمامی آن وزارتخانه‌هایی که وزیرشان توسط مجلس برکنار شد دچار مشکلات عدیده‌ای بودند. وزرای معزول، با ضعف و کژکارکردی شان، مضار و خسران فراوانی بر معیشت و زندگی مردم وارد کردند و مجلس ناچار به استیضاح آنها شد. ولی آقای طاهری ارتباط بسیار حسنه‌ای با تمامی آن وزارتخانه‌ها و وزیرهایشان داشتند. 

حتی دفاع تمام عیار آقای طاهری  از وزیر کار مستعفی، حجت عبدالملکی، را به یاد داریم که مدعی بود که با یک میلیون تومان به هر جوان شغل ایجاد نماید یا ادعاهای موهوم و مجعول دیگری توسط عبدالملکی که بدل به یک کمدی در فضای سیاسی - اجتماعی شده بود. جالب اینکه بعدها نیز از استعفاء و برکناری این وزیر، ابراز ناراحتی و اندوه کرده بودید. البته نسبت به وزرای ناکارآمد دیگری همچون  وزیر سابق راه و شهر سازی با وعده ساخت یک میلیون مسکن و سایر وزرا، نیز که برکنار شدند مواضع علی‌السویه‌ای داشتید.

شاید در نهانخانه‌تان خودتان را بسیار افضل‌تر و متمایزتر از جناب باقری و یا سایر نمایندگان استان بدانید، ولی جناب باقری با این موضع شفافی که نسبت به این وزراء کردند می‌توان با یک استدلال قیاسی به این نتیجه رسید که دغدغه آقای مهدی باقری نسبت به مردم، در مقایسه با آقای طاهری به مراتب بیشتر است. جالب اینکه آقای باقری گلایه‌ای از رئیس جمهور داشتند به این سبب که اگر نماینده‌ای که به دلایل اشکالات در حوزه انتخابیه‌اش، تذکراتی هم به دولت داده است توسط دولت مستقر با  برچسب دخالت و این قبیل واکنش‌های تند مواجه می‌شود. در صورتی که یکی از کمترین رسالت‌ها و وظایف نماینده مجلس تذکر به دولت در باب تخطی از وظایف قانونی دولت است و اگر تذکر را که از حداقل‌ترین وظایف نماینده است را دخالت در امور دولت می‌نامند. اگر این طور است، پس نام و تسمیه، لابی‌های نماینده را برای قاطبه پست‌ها و جایگاه‌های قوه مجریه، در این استان را باید چه نامید؟!

دولت جناب رئیسی شما را در شمار و عداد دوستان خود قرار داده است و به واسطه این وصلت، شما بدل به فصل‌الخطاب دولت در این استان شدید.

البته بدتان هم نمی‌آمد، این فصل‌الخطابی تان را هم به سایر نهادهایی غیر از دولت تسری دهید. ولی گویا نتوانستید سایه سنگین خود را بر تغییرات مقام‌هایی قرار دهید که مستقیما حکم از رهبری می‌گیرند. شاید به این دلیل می‌باشد که نه تنها در عداد و شمار، یاران شما قرار نمی‌گیرند بلکه بمانند سایر مقام‌های دولتی، وقعی خارج از چارچوب های قانونی بر شما نمی‌نهند.

در یکی از جلسات مطبوعاتی‌تان، در پاسخ خبرنگاری که از نقش و دخالت جناب طاهری در عزل و نصب‌ها از خودتان استفسار نموده بود، پاسخ مشعشع و عجیبی را در موجه شمردن آن ایراد نموده بودید.

با نقل به مضمون، اظهار می‌نمایم که استدلال‌تان این بود که دایره دوستی‌تان نسبت به سایر نمایندگان بسیط و گسترده است و کسانی که به مدیریت‌های استان و شهرستان‌ها منصوب می‌شوند، اکثرا رفاقت و دوستی با شما دارند به این علت است که اکثریت آنها به اشتباه به شما نسبت داده می‌شوند. حتی مثال نقضی هم از مدیر کلی تازه منصوب شده آوردید که در جلسه مطبوعاتی تان به عنوان دوست و رفیق تان حضور داشت.

حالا یکی از سوالاتی که  بر اذهان متبادر می‌شود این است که چرا فقط دوستان، مقربان و ملازمان جنابعالی بر پست‌های مدیریتی گماشته می‌شوند و دوستان دیگر نمایندگان، در این حد از مناصب قرار نمی‌گیرند؟؟؟ آیا در زمان صادر شدن حکم استاندار زنجان تعبیر محسن جان در پیام تبریک‌تان صرفاً در دایره دوستی‌تان تعریف می شود؟! آیا جانان و جان‌های دیگر، صرفأ یک دوستی در دایره فراخ دوستانتان می‌باشد؟! آیا به نظر شما صرف این تعابیر و این روابط دوستی، مردم را دچار بدگمانی نسبت به جایگاه نمایندگی و رایزنی برای کسب مقامات عالیه نمی‌نماید؟!

آسیبی که این مدخلیت شما به جایگاه وکالت مجلس و مدیران مجریه وارد می‌نماید از چند جهت قابل بررسی است:

اولا، شان و جایگاه نمایندگی را از یک نهاد نظارتی و تقنینی به دلالی و لابی‌گری، تنزیل و تخفیف پیدا می‌بخشد.

ثانیا، دخالت تام نماینده در عزل و نصب‌ها،  قدرت نظارت را از نماینده، خواسته یا ناخواسته، می‌گیرد و به دلیل رابطه مودت‌آمیز با مدیر گماشته شده، مجموعه تحت تاثیر این روابط قرار می‌گیرد و راه را برای تخلفات و خدای ناکرده فساد هموار می‌نماید.

ثالثا، اصل شایسته سالاری تحت‌الشعاع روابط ناسالم قرار می‌گیرد و به جای اینکه در مجموعه‌های دولتی بر ارتقاء توانمندی‌های انسانی متمرکز شوند بر ارتباط گیری و گعده‌نشینی با نمایندگان زمان صرف می‌نمایند.

رابعا، زبان نماینده بدلیل گرفتن سهم از دولت در مطالبه‌گری نسبت به وزارتخانه‌ها قاصر و الکن خواهد بود. حتی در مواجه ناکارآمدی ارکان دولت، عاجز از بیان یک تذکر خواهد بود چه برسد به استیضاح وزیر که نماینده را مجبور به مماشات می‌نماید.

متاسفانه همه این چهار پیامد منفی را در دخیل بودن در عزل و نصب‌های شما شاهد بودیم. مضاف بر همه این‌ها شخصیت مقامات استان را نیز دچار خدشه می‌نماید، در افکار عمومی، استقلال مقام‌های منتسب به جنابتان به گماشته و این قبیل اصطلاحات مذموم، استخفاف یافت؟!

اشاره آقای باقری به شرکت لیزینگ خودرو که مجلس را دور زد و یا قضیه خودروهای شاسی بلند گوشه‌ای خرد، از چندین مسائل مبتلا به مرتبط به کمیسیون شماست، که بایستی توسط شخص آقای طاهری به افکار عمومی تنویر شود. 

البته ایضاح شفاف و صراحت بیان در باب این موارد، مورد انتظار جامعه است نه اینکه با توسل به تکنیک‌های مغالطات، فرار رو به جلو صورت پذیرد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاننمایندگان مجلس
sedayezanjannews.ir/nx9708


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»