پایگاه
خبری صدای زنجان نیوز/ زنجان شهر آنچنان بزرگی نبوده
و جمعیت متوسطی دارد و باید از این موضوع به عنوان یک نعمت بزرگ یاد کرد و شاکر
خدا بود! فقط تصور اینکه با این مدیریت شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی عصا به دست،
جمعیتی مانند تهران یا حتی شهرهای نزدیک و کوچکتر مانند تبریز را داشته باشیم تا
به عمق ماجرا پی ببریم، شهری مانند زنجان که ابتدا و انتهای آن از شرق و غرب و
جنوب تا شمال را میتوان در زمان کوتاهی طی کرد هنوز هم که هنوز است با چالش اصلاح
و بروزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه است و هیچ یک از نسخههایی که توسط
شهرداری و شورا برای شهر پیچیده میشود دردی را دوا نمیکند.
کافی است یک روز بدون خودروی
شخصی مجبور شوید در شهر تردد کنید تا درک درستی از وضعیت حمل و نقل عمومی در زنجان
داشته باشید، آن زمان است که میتوان با صراحت گفت شهر مشکل زیادی در زمینه ناوگان
حمل و نقل عمومی دارد و باید به فکر یافتن درمانی برای آن بود.
برای نمونه وضعیت اتوبوسها بدین
گونه است که برنامه کاری چندان درستی نداشته و نمیتوان بر روی زمان حضور آن
برنامهریزی کرد و فقط میتوانید زمان ترک خانه امیدوار باشید تا از این وسیله نقلیه
برای تردد بهرهمند شوید، پس از اینکه فرسوده بودن، صدای «تاق و توق» و بوی «نای»
داخل اتوبوس را نادیده گرفت و تحمل کرد که پشت سرش ردی از دود سیاه برجا میگذارد،
مسافران وارد چالش پرداخت هزینه میشوند و باید بار دیگر از استفاده از کارت
اتوبوس ناامید شده و به دنبال تامین پول باشند چرا که راننده پول خرد ندارد و یا اینکه
در نهایت با کلی گلایه و دلخوری پول را خرد میکند به این شرایط باید اضافه کرد که
بنا به اعتقاد شهروندان برخلاف نظر و اعلام سازمان اتوبوسرانی در برخی از ساعات
روز پیدا کردن اتوبوس برای آنها در حد غیر ممکن میشود.
این وضعیت را میتوان در بیشتر
مسیرهای اتوبوسرانی زنجان به راحتی دید و گواه این ماجرا مسافرانی هستند که با نا
امیدی از استفاده از این وسیله هر روز تعدادشان کم و کمتر میشوند به نحوی که در
فضاهای مجازی زنجان همواره یکی از عمده گلایههای مردم همین بحث ناوگان حمل و نقل
عمومی است و حتی افزودن اتوبوسهای جدید به این مجموعه نتواسته نیاز مردم را
برآورد کند.
اگر به عنوان یک شهروند از
اتوبوسها ناامید شوید اینبار نوبت آزمودن بخت خود با تاکسیها است که حال و روز
بهتری از اتوبوسها ندارند، فعالیت سلیقهای، عدم نظارت بر دریافت هزینه، عدم فعالیت
به صورت خطی و جستجوی مسافر دربستی آن هم در ساعتهای پایانی روز و از آن مهمتر
نداشتن مرجعی برای بازرسی و گزارشات مردمی است که مردم بتوانند تا حصول نتیجه
موضوع را پیگیری کنند، در این ناوگان بیداد میکند به نحوی که برای همه زنجانیها
سختیهای یافتن تاکسی در چهارراه سعدی و یا میدان انقلاب جزو خاطرات مشترک محسوب میشود.
این روزها با توجه به اینکه با
آغاز سال شاهد افزایش قیمت هزینه وسایل حمل و نقل عمومی در زنجان هستیم باید این
سئوال را پرسید که آیا وظیفه دستگاههای مرتبط و ذیربط در حوزه ساماندهی و نظارت
بر ناوگان حمل و نقل عمومی صرف قیمتگذاری است یا مسئولیت نظارت و حتی برخورد با
تخلفات نیز بر عهده این مجموعه است.
مردم از متولیان امر و مسئولان
انتظار دارند به دور از تشریفات برخی از روزها خودروهای دولتی و یا شخصی خود را
کنار گذاشته و برای تردد به محل کار از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اینگونه
علت تردد خودروهای تک سرنشین را بیشتر لمس خواهند کرد و علت ترافیکهای صبح و
ظهرگاهی به دلیل تردد بالای مردم به محل کار را بیشتر درک میکنند و با این حرکت میتوانند
مشکلات مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به درستی درک کنند و اگر
راهکاری ارائه میدهند راهکار کاربردی و متناسب با شرایط باشد نه یک راهکار صرف روی
کاغذ.
انتهای پیام/