کد خبر: 1503
1398/10/28 - 9:39


مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان گفت:

متخلفان پروانه کسب نمی‌گیرند تا شناسایی نشوند

این روزها برخی به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های سرسامان آور اخذ پروانه کسب را بهانه می‌کنند و اعتقاد دارند هزینه پروانه کسب بالا بوده و زمان‌بر نیز است این در حالی‌ست که مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان اظهار می‌کند: هزینه دریافت پروانه کسب از 400 تا 900 هزار تومان با توجه به صنف‌های مختلف، متفاوت است و علاوه بر آن از زمانی که فرد درخواست پروانه کسب را دارد تا اعطای آن بیش از یک‌ماه زمان نمی‌برد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- شاید مطلع باشید برای راه انداختن یک کار و کاسبی یا به اصطلاح یک شغل آزاد، قبل از هر اقدامی ‌باید به فکر دریافت مجوز یا همان پروانه کسب باشید. هر چند دریافت جواز کسب مشروط به دارا بودن شرایط خاصی است که شاید در نگاه نخست کمی ‌هم سخت و دشوار به نظر برسد اما به طور قطع اگر راهی جز این طی شود بی‌‌تردید با مشکلات بسیاری همراه می‌شوید.

پروانه کسب به سندی می‌گویند که از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر می‌شود و دارنده آن مجاز به کسب‌وکار در حرفه‌ای معین می‌شود. نظارت بر کسب‌وکارها نیز از طریق همین پروانه کسب‌ها است که بررسی و صدور آن، از طریق اتحادیه‌های اصناف بوده و بدون شک آگاهی از این مجوزها و قوانین مربوط به آن، برای راه‌اندازی کسب‌وکارها لازم است.

یک‌ماه زمان می‌برد

این روزها برخی به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های سرسامان آور اخذ پروانه کسب را بهانه می‌کنند و اعتقاد دارند هزینه پروانه کسب بالا بوده و زمان‌بر نیز است این در حالی‌ست که مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان اظهار می‌کند: هزینه دریافت پروانه کسب از 400 تا 900 هزار تومان با توجه به صنف‌های مختلف، متفاوت است و علاوه بر آن از زمانی که فرد درخواست پروانه کسب را دارد تا اعطای آن بیش از یک‌ماه زمان نمی‌برد.

رضا محمدی خاطر نشان می‌کند: استعلام‌های مختلفی از قبیل استعلام دارایی، عدم سوءبیشینه، استعلام عدم اعتیاد، و در برخی از صنوف آموزش و فنی حرفه‌ای و بهداشت و همچنین استعلام اتاق اصناف در اعطای پروانه کسب انجام می‌شود و چون همه این استعلام‌ها به صورت سیستمی است زمان زیادی را صرف نمی‌کند و حتی شخص درخواست کننده از بیش‌تر این استعلام‌ها آگاهی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین تخلفات در صنوف عدم پروانه کسب اتفاق می‌افتد، تصریح می‌کند: افراد سودجویی که برای عدم شناسایی شدن و همچنین برای فرار از پرداخت مالیات دست به دامان بهانه‌ها می‌شود و از اخذ پروانه کسب سر باز می‌زند.

وی به تخلفات 9 ماهه امسال اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با بازرسی‌های به عمل آمد 723 تخلف شناسایی و به ثبت رسیده است.

تخلف 3 میلیاردی صنوف استان

رضا محمدی اظهار داشت: در 9 ماه امسال 457 فقره پرونده تخلف به ارزش ریالی 3 میلیارد و 424 میلیون و 72 هزار و 360 ریال در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.

وی در مورد میزان شکایات واصله مردمی به واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان ابراز می‌کند: در9 ماه اخیر 1038 مورد گزارشات مردمی به این واحد گزارش شده که بیشترین مورد در بخش‌های خدماتی و کالا بوده است.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان ادامه داد: 178 مورد تخلف در بخش کالا و 849 مورد در بخش‌های خدماتی توسط مردم شناسایی و به اتاق اصناف گزارش شده است که از این تعداد 215 مورد منجر به رضایت و 63 صنف متخلف بوده است.

مردم متخلف را معرفی کنند

وی تاکید می‌کند: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قبیل کم‌فروشی، گران فروشی و تقلب از سوی واحدهای صنفی می‌توانند با شماره‌های 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت، 33326019 ،33323566 و 33328031  واحد بازرسی اتاق اصناف تماس و مراتب را گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان رسیدگی شود.

این مسئول با بیان اینکه  در این مدت 723 واحد متخلف توسط بارزسان اتاق اصناف استان شناسایی شده است، خاطرنشان می‌کند: از این میزان برای 457  تخلف، پرونده تشکیل و برای مراجع قضایی ارسال شده است.

محمدی در مورد علت متخلف شناخته شدن واحدهای صنفی در 9 ماه امسال گفت: بیشترین تخلف واحدهای صنفی مربوط به عدم درج قیمت و نصب نرخ‌نامه، عدم پروانه کسب، عدم صدور صورت‌حساب واحدهای صنفی، گران فروشی، کم فروشی و تقلب بوده است.

پلمپ می‌شود

وی می‌گوید: بر طبق ماده 12 قانون نظام صنفی اگر واحد صنفی اقدام به اخذ پروانه کسب نکند با بازرسی‌های اتاق اصناف شناسایی شده و اخطاریه 10 تا 20 روزه برای اخذ پروانه دریافت می‌کنند و اگر در این مدت اقدام نشود با هماهنگی نیروی انتظامی صنف متخلف پلمپ می‌شود.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 13 هزار و 463 مورد بازرسی از صنوف متخلف استان توسط واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان به عمل آمده است، گفت: با توجه به اینکه بیش‌تر بازرسی‌های خرده فروشان بر عهده اتاق اصناف استان است، بازرسان اتاق اصناف با جدیت و به صورت مستمر تمامی واحدهای صنفی فعال در استان را زیر نظر دارند و به هنگام مشاهده هرگونه تخلف از سوی واحدهای هدف اقدامات لازم را اجرا میکنند.

وی معتقد است: طبق بازرسی‌ها و گزارشات مردمی بیش‌ترین کالای تقلبی شناسایی شده از سوی صنوفی بوده که دارای پروانه کسب نبوده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه اعمال جریمه برای متخلفان گران فروش و کم فروش نیز از جمله برخوردهای اتاق است، اظهار داشت: براساس فصل هشتم رسیدگی به تخلفات مبتی بر قانون صنفی، متخلف جریمه می‌شود و اگر تعداد تخلفات صنف در سال بیشتر از سه مورد باشد به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

فرار مالیاتی؛ جریمه نابخشودنی

در همین رابطه میرحیدر رضوی، مدیرکل امور مالیاتی استان با بیان اینکه نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی توسط پروانه کسب و ثبت نام در سامانه دارایی مشخص میگردد، عنوان می‌کند: هر ساله میزان مالیات بر درآمد صنوف طبق ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه می‌شود.

وی تاکید میکند: با گزارشات مردمی و گشت‌های واحدهای امور مالیاتی، صنوفی که با بهانه‌های مختلف از جمله نداشتن پروانه کسب از پرداخت مالیات دوری می‌کنند شناسایی شده و مالیات علی‌الراس برای این متخلفان صدور و یا بر حسب درآمد صنف مشابه در همان منطقه مالیات اعمال می‌شود و علاوه بر آن جریمه غیرقابل بخشودنی برای این اصناف در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به آمار فرار مالیاتی در استان عنوان می‌کند: طبق اظهارنامه‌های مالیاتی اخذ شده در سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود 20 درصد فرار مالیاتی از اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهای استان انجام شده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق اصناف زنجاناصناف بدون مجوزفرار مالیاتی
sedayezanjannews.ir/nx1503


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»