سرود، حاصل پیوند شعر، موسیقی و بیان آمیخته با احساسات درونی است که حامل پیامهای ملی، فرهنگی، آموزشی، مذهبی اجتماعی و غیره هر کشور بوده و هست که در قالب یک قطعه موسیقی باکلام، اجرا میشود
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سرود، حاصل
پیوند شعر، موسیقی و بیان آمیخته با احساسات
درونی است که حامل پیامهای ملی، فرهنگی، آموزشی، مذهبی اجتماعی و غیره هر کشور بوده و هست که در قالب یک قطعه موسیقی باکلام، اجرا میشود.
سرودها
با توجه به زبان، لهجه و اقلیم زندگی هر منطقه
و اقلیم ، تنظیمات متفاوتی دارند که این موضوع
بر جذابیت آن میافزاید.
در اجراهای
زنده و قاب تصویر، پوشش عمدتا یکسان و نیز رنگ بندی لباسها ی فرم اعضا بالاخص درسرودهای
محلی، تاثیر مثبت و بسزایی در مخاطبان ایجاد میکند و شاخه دیگری از هنر « طراحی و
دوخت ، لباس » را با سرود آمیخته و به تصویر میکشد.
ریشه و
تاریخچه سرود
به استناد
تحقیقات انجام شده از انتشارات و مستندات موجود ، تاریخچه سرود به دوران باستان بازمیگردد،
زمانی که اقوام مختلف با آواز و ضربآهنگهای ساده برای برگزاری آیینها، جشنها و
حتی در میدانهای نبرد از نغمههای هماهنگ استفاده میکردند.
با گذر
زمان، نقش مهم و تأثیرگذار سرود در جوامع نمایان
تر شد. درایران عزیزمان هم ، سرود به یکی از
ابزارهای مهم فرهنگی هنری و پیامی تبدیل شده است.
ساختار
هنری سرود: سرود معمولاً از چهار بخش اصلی تشکیل میشود و یک بخش پنجم جدا از صدا و
موسیقی و مهم ، لباس فرم گروه
1 شعر و
ترانه: متن شعر سرود باید ساده، روان ، پرمعنا
، قابل فهم و دارای ریتم باشد.
2. موسیقی
سرود: با در نظر گرفتن موضوع شعر ، انتخاب
فضای آهنگ « دستگاه »
ملودی و سازبندی در بحث آهنگسازی سرود باید متناسب با فضای معنایی شعر آن باشد و البته هارمونی و تنظیم
مناسب در ملودی ، خط وکال و همچنین ریتم ، که هر یک، در ایجاد و انتقال فضاهای حماسی،
شاد ، آرامش بخش یا احساسی برای مخاطب، موثرند .
3. آواز
گروهی: یکی از ویژگیهای مهم سرود، اجرای جمعی آن است که حس مشارکت و همبستگی را پرورش،شکوفا
و القا میکند.
4.سرودنمایش:
« صدا و حرکت»
در سرودهای
امروزی، خوانش همراه با تصویر وحرکتهای موزون و اجرای فرم بصورت دستهجمعی،نقش مهمی ایفا میکند و بر زیبایی
و انتقال مفهوم آن ، بگونه ای که جدا از سرایش متن سرود، انجام حرکات مرتبط با موضوع
سرود ،توسط گروه همخوان یا گروه فرم جداگانه ای ، اجرا و به تصویر کشیده میشود.
در سالهای
اخیر ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشکیل انجمنهای سرود در کانونهای مراکز
استانها، اقدام به برگزاری جشنواره ملی سرود
با همین رویکرد نموده واین جشنواره ها، درغالب سرود نمایش در سطح استانی و کشوری ملی،
برگزار میگردد.
« انواع
سرودها،با توجه به کاربرد و موضوع »
1. سرودهای
ملی:
نشان از
استقلال، عزت و هویت هر کشور است باید یادگیری آن برای مردم جامعه،
مهم ، ارزشمند و ضروری بوده،اجرای آن در مراسمات
رسمی ملی و ورزشی ،ضروری باشد.
2. سرودهای
حماسی : برانگیزاننده احساسات ،غرور ملی، فداکاری
و ایثار است. این نوع سرودها در زمانهای خاص، مثل جنگ، راهپیمایی ها، و یا بحرانهای ملی کشور ها، کاربرد
دارد.
3. سرود
مذهبی:
قطعاتی
آمیخته با مضامین دعا، نیایش، عزاداری یا ستایش
و مدح الهی همراه است.
در ایران
عزیزمان ، این سرودها در مراسمات و آیین های
دینی مانند محرم صفر ، رمضان و اعیاد مناسبتی، شنیده میشود.
بدین منظور
از جانب علاقمندان این هنر گروههای سرودی در برخی از مساجد و انجمن های فرهنگی هنری
تشکیل میشوندو آثار مرتبط با این ایام را تولید و اجرا میکنند
4. سرودهای
آموزشی و دانشآموزی:
در ایران عزیزمان اوج حضور و هنرنمایی گروههای سرود
در، ایام الله دهه فجر و جشنواره های فرهنگی هنری ، مرتبط باایام میباشد که عموماً،
در وصف وطن سرودهایی با زبان و لهجه های مختلف در هر استان، تهیه و اجرا میشود.
آموزش و
پرورش استانها هم، بعنوان یک سازمان آموزشی پرورشی ، سالهاست که با مدیریت کارشناسان
واحد پرورشی وهمراهی و همکاری مربیان پرورشی مدارس و دعوت از آهنگسازان و مربیان فنی آزاد جهت آموزش و همکاری با سازمان ومدارس
جهت بالابردن سطح فنی اجرإ سرودها، اقدام به برگزاری مسابقات و جشنواره فرهنگی هنری
سرود در سطح ناحیه،استان و کشوری میکنند، که جمع زیادی از دانش آموزان با شور و شوق
بسیار در قالب گروههای سرود ، در این جشنواره حضور حداکثری به رقابت میپردازند.
5. سرودهای
سازمانی: برخی سازمانها و نهادها نیز جهت تشریح حوزه فعالیتهای خود اقدام به تهیه سرود میکنند.
متن شعر
این نوع سرودها معرف، فعالیتها، دستاوردها
و عملکرد آن سازمان یا نهاد است.
نقش سرود
در آموزش و فرهنگسازی:
سرودها
با زبان ساده و آهنگین خود ، همواره تأثیری عمیق بر ذهن و دل مخاطبان به ویژه مخاطبان
کودک ،نوجوان ،جوان، میگذارند.
انتهای
پیام/